Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Langtur med e-Golf

Startet av .Andre, mandag 05. juni 2017, klokken 16:08

« forrige - neste »

stromifokus

Sitat fra: Chivas på tirsdag 25. juli 2017, klokken 02:07
- Ladetiden økte ekstremt etterhvert. Dette er sikkert kjent for entusiastene, men overrasket meg. VW oppgir 1 time opplading fra null(?) mens etterhvert opplevde jeg kalkulert 1,5 timer fra 30 og 40% noe som syntes veldig ekstremt. Dette har jo sikkert med at batteriet "glødet" etter min tur, men allikevel noe jeg var overrasket over og ikke hadde kalkulert inn.
VW har ingen aktiv kjøling/oppvarming av batterier. Da lever disse sitt eget liv.

Jeg mener å merke at batteriene kan kjennes varme etter lange harde økter hvis man åpner bunnlokket i bagasjerommet og tar hånda mot den innerste delen av gulvet. I lengre økter i høye hastigheter har jeg luktet en svidd elektrisk lukt i bilen også.

Her har VW en jobb å gjøre med å kjøle ned batteriene.

Trond.m

Dette med lav rekkevidde på motorvei er litt bekymringsfullt. At ladetiden også øker på grunn av manglende aktiv kjøling av batteriet er enda mer foruroligende. Men for min del ligger snitthastigheten på langturer rundt 70, og da er nok situasjonen en annen. Det er åpenbart en uegnet bil for å kjøre ned mot solkysten i Spania

geear

Sitat fra: Chivas på tirsdag 25. juli 2017, klokken 02:07
Etter endt etappe stter jeg igjen med noen inntrykk - og overraskelser.

- Ja, FL er nok ment/grei for langturer, men etter å ha opplevd at reell rekkevidde synker helt ned mot 10-12 mil på motorvei lurer jeg nesten på om 190 e-golf er vel så bra på en sånn tur.
- Ladetiden økte ekstremt etterhvert. Dette er sikkert kjent for entusiastene, men overrasket meg. VW oppgir 1 time opplading fra null(?) mens etterhvert opplevde jeg kalkulert 1,5 timer fra 30 og 40% noe som syntes veldig ekstremt. Dette har jo sikkert med at batteriet "glødet" etter min tur, men allikevel noe jeg var overrasket over og ikke hadde kalkulert inn.
Jeg vet ikke hvordan det nye batteriet er utformet, men om det er mer tettpakket så kan det godt hende at det har større problemer med å kvitte seg med varme enn det gamle - og blir varmere, men syns allikevel resultatet virker rart. Husk at om du hadde bris i mot, så kan det rent aerodynamisk tilsvare 20-30km/t høyere fart. Har du kuling i mot snakker vi veldig grovt 40-60km/t ekstra. Den nye er jo også sprekere, noe som ofte gjør at en blir litt hardere på gasspedalen.

Synd at ikke bilen gir litt mer info om lading og batteri, f.eks. batteritemperatur og ladehastighet, evt. en diagnose på ladingen.

stromifokus

#18
Kan det være at større batteri uten kjøling får enda større problemer med varme enn det lille ved jevn hard belastning pga. større varmeutvikling ved større motorer og hastigheter?

Min erfaring er at 120 km er maks i 110-sonen med litt aktiv bruk av gass, men det er med den gamle golfen med full last. At den nye bare har 10-20 km i økt rekkevidde i praksis + 100% lengre ladetid på CSS, gjør at den blir meningsløs på slike langturer. Da bør VW snarest oppgradere bilene med aktiv kjøling av batteriene.

Er det flere FL eiere som kan bekrefte dette?

geear

Trådstarter har også 225/45-17" på, så det er vel fort noen prosent ekstra forbruk, spesielt i denne farten - og spesielt om felgene er åpne og skaper mye turbulens, det er en grunn til at de fleste elbiler har nesten tette felger, og det gjør seg enda mer gjeldende i høy fart. Hvis man i tillegg har tunge felger (de fleste uoriginale billigfelger) så vil det også spille inn, men hovedsaklig ved fartsendringer.

moby666

10-12 mil på motorvei høres veldig lite ut. Da må du forbruk på over 3kwh/10km... Har aldri i nærheten hatt dette på i IONIQ selv ved cruising i 120-130 km/t. Aldri høyere enn 2kwh/10km, selv på vinter.

Jeg fatter ikke at VW ikke gjorde noe med batterikjemien og ventilasjonen av batteri, slik at det er mulig å lade ved høy effekt over lengre tid og flere ganger, også når det er varmt. Hadde de fikset dette, og et par småting til, så hadde eGolf blitt en bra elbil.

stromifokus

Leaf 30 kWh sliter også med varme og treg lading.

moby666

Jepp. Får håpe de har lært og fikser det i Leaf 2.0 som kommer nå i september


Sitat fra: stromifokus på tirsdag 25. juli 2017, klokken 11:31
Leaf 30 kWh sliter også med varme og treg lading.

Chivas

Sitat fra: TM på tirsdag 25. juli 2017, klokken 07:49
Dette med lav rekkevidde på motorvei er litt bekymringsfullt. At ladetiden også øker på grunn av manglende aktiv kjøling av batteriet er enda mer foruroligende. Men for min del ligger snitthastigheten på langturer rundt 70, og da er nok situasjonen en annen. Det er åpenbart en uegnet bil for å kjøre ned mot solkysten i Spania

eivhelle

Å kjøre i 130 er generelt sett en dårlig ide når du kjører elbil. Hvis du sammenligner forbruket så vil luftmotstanden ved 100 km/t utgjøre rundt 10kWh/100 km. Ved 130 øker dette med kvadratet av 1.3 . Derfor vil du etter 100 km trenge å lade 6.9 kWh ekstra. Ved en gjennomdnittlig ladeeffekt på 36kW tar dette omtrent like lang tid som den tiden du sparer på å kjøre i 130. Så alt du oppnår er å bruke mer penger på hurtiglading.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Chivas

Interesting.. Hva regner du deg til som optimal hastighet,  tatt i betraktning at man ikke bør sinke de andre som kjører i 120 for mye? ☺️

Mobileum

Sitat fra: Chivas på onsdag 26. juli 2017, klokken 21:58
Interesting.. Hva regner du deg til som optimal hastighet,  tatt i betraktning at man ikke bør sinke de andre som kjører i 120 for mye? ☺️

Fartsgrensen?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Chivas

Sitat fra: Mobileum på torsdag 27. juli 2017, klokken 00:20
Sitat fra: Chivas på onsdag 26. juli 2017, klokken 21:58
Interesting.. Hva regner du deg til som optimal hastighet,  tatt i betraktning at man ikke bør sinke de andre som kjører i 120 for mye? ☺️

Fartsgrensen?
Well, smartass, fartsgrensen veksler mellom 110-130

eivhelle

Sitat fra: Chivas på onsdag 26. juli 2017, klokken 21:58
Interesting.. Hva regner du deg til som optimal hastighet,  tatt i betraktning at man ikke bør sinke de andre som kjører i 120 for mye? ☺️
Kjører som regel aldri fortere enn 100 på motorvei. På landevei følger jeg fartsgrensene. I forhold til annen trafikk er det ingen problemer på motorvei siden det som har mest hastverk uansett bruker venstre fil. På landevei eller tofeltsvei hjelper jeg de mest hissige forbi, så lenge det ikke er for stor ulempe for meg selv. Mener i grunnen at det ikke er mitt problem om andre har det travelt, så lenge jeg selv holder maks lovlig hastighet.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

stromifokus

Sitat fra: eivhelle på torsdag 27. juli 2017, klokken 08:34
På landevei eller tofeltsvei hjelper jeg de mest hissige forbi, så lenge det ikke er for stor ulempe for meg selv.
Det er meget bra. Veldig få mennesker gidder å gjøre dette lenger og kan skape unødvendig farlige forbikjøringer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA