Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Langtur med e-Golf

Startet av .Andre, mandag 05. juni 2017, klokken 16:08

« forrige - neste »

.Andre

I sommer skal vi kjøre fra Bergen til Geiranger og Trollstigen og videre til Karlstad i Sverige. Har eGolf med 190km rekkevidde.
Det er en distanse jeg ser kan bli et problem. Det er Åndalsnes - Otta via Dombås som er 152km. Er det noen som har kjørt den strekningen med E-Golf?
Jeg lurer på om det enkleste er å kjøre tilbake til Geiranger fra Trollstigen og ta Rv 15 mot Otta. Der er det en Grønn Kontakt lader.

Jeg vet at det er to Artic Roads ladere på den strekningen men det skjer ikke at jeg betaler 260 for en lading. Er vi heldig har Grønn Kontakt montert laderen sin mellom Åndalsnes - Otta før vi skal reise. 

i05L0

Sitat fra: .Andre på mandag 05. juni 2017, klokken 16:08
Det er en distanse jeg ser kan bli et problem. Det er Åndalsnes - Otta via Dombås som er 152km. Er det noen som har kjørt den strekningen med E-Golf?

Du kunne muligens vurdere å kjøre Bergen-Moa-Åndalsnes og deretter Trollstigen til Geiranger, ferge til Hellesylt og videre over Stryn, (hurtiglader) Bismo (hurtiglader), Otta (hurtiglader) og deretter er det ganske tett med hurtigladere nedover Gudbrandsdalen. Mange fine steder langs denne ruten!
2020 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2021 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah

Roy e-Nordmann

Merker at langkjøring på Vestlandet er litt mer krevende for e-golfen enn ganske flat bykjøring.
Kjørte Bergen - Florø (215km) for noen dager siden, og kom fram med 9% igjen på batteriet uten å lade. Med tanke på alt det var over 3 fjell med stigning fra havnivå og opp til 4-500 meter, og ellers veldig kupert terreng synes jeg den klarte seg bra.
2017 e-Golf FL Atlantic Blue

geear

Sitat fra: Roy e-Nordmann på mandag 05. juni 2017, klokken 20:57
Merker at langkjøring på Vestlandet er litt mer krevende for e-golfen enn ganske flat bykjøring.
Kjørte Bergen - Florø (215km) for noen dager siden, og kom fram med 9% igjen på batteriet uten å lade. Med tanke på alt det var over 3 fjell med stigning fra havnivå og opp til 4-500 meter, og ellers veldig kupert terreng synes jeg den klarte seg bra.
Hvis det var med facelift-golf så syns jeg igrunnen det var skuffende (total rekkevidde ca. 235km?), men samtidig har det ikke akkurat vært juni-temperaturer å skryte av heller, og noen grader fra eller til utgjør mye.

Roy e-Nordmann

Det var med facelift ja. Ca. 235-240km rekkevidde på turen ja. Gjennomsnittlig forbruk ble 12,9kW/100km med ganske kuppert terreng og litt småfuktig vei enkelte plasser.
Retur ble på 13,2kW/100km i regnvær og ca. 9% resterende.
2017 e-Golf FL Atlantic Blue

Chivas

#5
Tester Oslo - Helsingør i morgen med FL'en (med en bitteliten avstikker, total avstand ca 55 mil)

Skal bli veldig spennede å se hvor ofte det må lades og hva forbruket vil ligge på - og ikke minst hvor lang tid det tar.

Denne strekningen tar jeg 1 gang i året, og i Sverige ligger hastigheten stort sett rundt 130-150 km/t noe som helt sikkert må modereres med e-golf :D

Dekkene som sitter på er 225/45-17 og vil helt sikkert også spille inn.

eivhelle

Sitat fra: Chivas på torsdag 20. juli 2017, klokken 10:33
i Sverige ligger hastigheten stort sett rundt 130-150 km/t noe som helt sikkert må modereres med e-golf :D
Høyeste tillatte fartsgrense i Sverige er 120km/t, så du trenger ikke å moderere deg mer enn det.

Men selv 120 gir et kraftig byks i forbruk, særlig hvis du i tillegg har litt vind i mot.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Chivas

Er ikke fartsgrenser kun veiledende da? ;-)

Har tatt en ladestopp på siste mulighet før grensa og inn i det ukjente :-D
Hadde egentlig ikke tenkt å stoppe før et godt stykke inn i Sverige, men med 58 km (sic!) igjen på GOM tenkte jeg at det er smart å fylle opp litt.
Hastighet suger bra med suppe, det er sikkert! Legger ved statusbilde.

eivhelle

Sitat fra: Chivas på fredag 21. juli 2017, klokken 09:52
Er ikke fartsgrenser kun veiledende da? ;-)
Var vel av samme oppfatning selv. Men etter å ha blitt stoppet av onkel midt på hardangervidda og ilagt bot for å kjøre i 90 i 80 sona, ble jeg oppmerksom på at fartsgrenser ikke bare er reelle. De gjelder i tillegg på steder man ikkje skulle tru at onkel skulle bu.  :police:

Synes ellers at motorvei er dritkjedelig å kjøre på. Så nå i ferien tar jeg heller en omvei via landevei hvis jeg skal kose meg på tur. I går skulle jeg hjem etter en tur på sørlandet og droppet E18 fra Kragerø og nordover og tok heller innlands alternativet via Skien og Siljan (rv 356/32). Slapp da den dritkjedelige strekningen gjennom Bamle, omkjøring over broen og veiarbeid i Larvik. Det var fin landevei som jeg nesten hadde helt for meg selv. Selve turen ble et par mil lenger, men jeg husker fremdeles fjordårets tur da jeg sto nesten en time i kø på E18 mellom Kragerø og Porsgrunn pluss 15 minutter ekstra ved Larvik.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Chivas

Den bota var nok bra kjip ja :-\

Turen her ligger an til å bli interessant,og jeg må nok påregne å lade mye oftere enn beregnet. Prøvde meg på munkedal og tror jeg krasjet en svensk lader. Testet så MC sin, men der sto det en med ionic som ikke klarte å sparke igang laderen. Tok så turen videre, med lettere lade-/rekkeviddeangst og fant en Preemstasjon med clever. Den funket, og da er jeg snart klar for neste etappe

eivhelle

#10
Det hjelper normalt godt på rekkevidden med litt lavere hastighet, men man kan bli litt lurt av vindforhold. Kjører man i åpent landskap med vinden rett imot er det stor forskjell sammenlignet med å kjøre i mer skjermede omgivelser.

På turen som jeg kjørte i går lå forbruket på rundt 13.5 til jeg tok av fra E18 (etter ca. 100 km i lett motvind). Etter ytterligere 155 km på skjermet landevei så det betydelig bedre ut.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Chivas

Jepp, er nok litt vind sørover i Sverige uten skjerming.
Opparbeider meg flere erfaringer. Denne gang med elbilforeningens brikke. Den funket ikke på munkedal (han med ionic testet dette) og heller ikke på kungsbacka. Flaks at jeg har en fortum-brikke i reserve, for den funker her

stromifokus

Sitat fra: eivhelle på fredag 21. juli 2017, klokken 11:37

... ilagt bot for å kjøre i 90 i 80 sona, ...


Stod nåla på ca. 95 da? Min erfaring er at egolfen har ca. 5 km feilmargin i høyere hastigheter.


Herbie

Dette kan enkelt testes med gps-basert speedometer på mobilen. Alle VAG-biler jeg har kjørt har ligget på mellom 5-8% over faktisk hastighet, så tallet ditt stemmer bra.

Chivas

Etter endt etappe stter jeg igjen med noen inntrykk - og overraskelser.

- Ja, FL er nok ment/grei for langturer, men etter å ha opplevd at reell rekkevidde synker helt ned mot 10-12 mil på motorvei lurer jeg nesten på om 190 e-golf er vel så bra på en sånn tur.
- Ladetiden økte ekstremt etterhvert. Dette er sikkert kjent for entusiastene, men overrasket meg. VW oppgir 1 time opplading fra null(?) mens etterhvert opplevde jeg kalkulert 1,5 timer fra 30 og 40% noe som syntes veldig ekstremt. Dette har jo sikkert med at batteriet "glødet" etter min tur, men allikevel noe jeg var overrasket over og ikke hadde kalkulert inn.
- Ergo, på en 50 mils motorveitur bør man regne kanskje rundt 9 timer med FL'en hvor en fossil hadde brukt 4-5 timer :-/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA