Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

12v batteri, verksted!

Startet av Edous, søndag 04. juni 2017, klokken 13:54

« forrige - neste »

Edous

I går kjøpte jeg meg min første elbil, en e-up 2014-modell. Første gang jeg startet den opp etter kjøpet kom det opp en melding om "12v batteri verksted!", som forsvant igjen etter et par sekunder og ble erstattet med estimert gjenværende rekkevidde. Jeg ladet opp hovedbatteriet i løpet av natten, men beskjeden kom opp igjen da jeg startet den i dag morges.

Noen som har fått denne feilmeldingen før? Kan jeg evt. forvente at nybilgarantien dekker bytte av batteri, eller enda verre en større reparasjon? Bytte av 12v batteri var ihvertfall noe man enkelt kunne gjøre selv, men det er kanskje ikke like greit på nye elbiler?

nortrahof

#1
På de tidligste modellene av E-UP var det en innkalling som omfattet 12V-batteriet. - Mener det var tilkoblingen til jord som sviktet??
Den bilen du har kjøpt kan ha denne fabrikkfeilen - om forrige eier ikke har brydd seg om å oppgradere bilen? Sjekk med VAG om bilen er kontrollert? - Er bilen ikke det, kan batteriet ha blitt "ekstra belastet" og derfor kortere levetid.
Da innkallingen kom, var det snakk om å bytte 12V-batteri. Dette ble imidlertid ikke alltid gjort på alle biler dersom "man tilsynelatende ikke fant feil" på bilen og batteriet. Derfor kan det være god grunn til å sjekke nøye med VAG hva de har gjort på denne bilen?


- Ellers er 12V-batteriet konstruert annerledes enn et 12V- startbatteri. Det skal være kurant å skifte det selv - om du finner et egnet batteri. Du bør bruke batterier av typen "low discharge" som tåler å tappes mer enn et startbatteri og tåler flere utlade-/ladesykluser. Det er mer likt et "fritidsbatteri" enn et startbatteri for fossilbiler.

Jeg glemte å si at DC/DC-laderen kan tre i kraft om du skifter batteri. I motsetning til  fossilbiler kan 12V+ være spenningsførende, selv om batteriet er frakoblet. Ta forhåndsregler!
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Edous

Takk for svar! Da får jeg høre Volkswagen og om garantien dekker bytte av batteri.

Skvetter litt til når man ser feilmelding om at bilen må på verksted første gang jeg starter den opp, men får satse på det løser seg greit.

Kejsermad

Hvad blev svaret her? Har nemlig samme issue...

soWatt

Up'n var død i dag tidlig. Ser ut som lysene har stått på over natten og dette har da tømt 12v batteriet.
Måtte låse opp bilen med fysisk nøkkel.

Vil 12v batteriet bli ladet ved på sette bilen på lading?

Ikke 100% sikker på om det er 12v heller, kan jo selvfølgelig være bilens batteri, men da skulle det vel feks være mulig å låse opp bilen på vanlig måte?
2019 Tesla Model 3 Long Range AWD
2013 VW e-Up!

jonrb

Dersom lading av hovedbatteri starter så lades 12V-batteriet også. Men det er ikke sikkert at den klarer å starte ladingen uten 12V. Lad i såfall med en vanlig batterilader noen minutter først.
VW e-up! 2014
VW e-Golf FL 2017
Venter på ID BUZZ

soWatt

#6
Takk for info!

Fikk satt lader(hovedbatteri) i bilen til slutt for å se hva som skjedde. Det var helt dødt, kabelen ble ikke låst fast til bilen engang.

Det kom en del klikkelyder fra ladeboksen, så det var  tydeligvis noe som skjedde. Lot den derfor stå i og etter ca 10 min startet ladeindikatoren å lyse svakt svakt grønt.

Av nysgjerrighet skrudde jeg tenningen på bilen og fikk beskjed om "lading ikke mulig", men lot ledningen stå i for det, siden det tydeligvis hadde kommet noe strøm inn i bilen på en eller annen måte.

Kom tilbake i stad, til vanlig pulserende grønn ladeindikator på bilen. Batteriet er fullt, så mulig den lader 12V selv om batteri er 100% nå?

Bilen viser ikke feilmeldinger heller, så det ser ut som problem løst.
2019 Tesla Model 3 Long Range AWD
2013 VW e-Up!

manifold

Fikk beskjeden "12v batteri, verksted!" to ganger i går. Bilen fungerer fint. 2017-modell. Er forklaringen at 12v-batteriet begynner å bli dårlig?

epifant

Ikke nødvendigvis, men ettersom det også begynner å bli kaldere i været er det nok den mest nærliggende forklaringen ja. Biltemas 80-2400 ser ut til å passe ut fra mål og polplassering i hvert fall. Om det er noe man bør bytte selv vet jeg derimot ikke - lurt å sende et lite anerkjennende nikk til herrene Dunning & Kruger i blant...
Edison's electric light did not come about from the continuous improvement of the candle

Elmo

Sitat fra: manifold på mandag 21. september 2020, klokken 08:18
Fikk beskjeden "12v batteri, verksted!" to ganger i går. Bilen fungerer fint. 2017-modell. Er forklaringen at 12v-batteriet begynner å bli dårlig?
Lad først 12v batteriet skikkelig opp med en intelligent batterilader (feks. Ctek), og se om feilmeldingen blir borte for godt eller kommer igjen etter en stund.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

MadsV

Mest trolig lav spenning, kan også være jordingskabel (den styrer lading). Byttet både kabel og batteri på min og har ikke hatt problem siden.

elektrolux

Kjøpte rimeligste 12V fra Thansen og byttet (selvfølgelig) selv.

Eneste problemet var at nedre feste kant måtte tilpasses for at batteriet skulle passe i vår 2013 e-Up
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

epifant

Byttet du på vanlig måte (altså en kort periode helt uten 12V tilkoblet)?
Edison's electric light did not come about from the continuous improvement of the candle

elektrolux

Paralell koblet en batteribooster slik at bilen hele tiden så 12V.

Riktignok falt forbindelsen av, så det ble som et helt ordinært 12V batteribytte.

Ser at feilmeldingen har dukket opp også etter bytte, så må nok sjekke jordingskabelen også.

Eller kan det være at bilen må registrere 0 problemer x antall ganger før feilmeldingen forsvinner? Slik var det i alle fall på Lancia Delta integral, og Renault Zoe
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

epifant

Har du meldingen enda?

Kan prøve å bytte kun jordkabelen og se hva resultatet blir. Så er den varianten også testet. Ikke det mest reliable resultatet uansett men..  Tror jeg har alt det nødvendige liggende. Kanskje greiest å bare legge opp en ekstra i stedet for å bytte ut den eksisterende. Er det den litt tykke sorte som går fra batteripolen det er snakk om?  Ser ut som det er en tynnere brun også..
Edison's electric light did not come about from the continuous improvement of the candle

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA