Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ioniq som familiebil med barneseter og vogn

Startet av AAK, lørdag 03. juni 2017, klokken 20:15

« forrige - neste »

AAK

Hei. Har fått mulighet til å kjøpe ny Ioniq med levering i sommer. Bytter da inn en stor stasjonsvogn. Bil nr2 (men er blitt nr1) er en Leaf 24kw. Men er skeptisk til dette med plass til to små barn under tre år, vogn + annen bagasje når en skal på tur. Hva er deres erfaringer med denne som familiebil?
Tilbudet jeg har fått er på 300k m/ skinn, teknikkpakken og vinterhjul. OK? Eller vente til etter sommeren og se om den nye Leafen får bedre lastekapasitet enn Ioniq?


Sent from my iPhone using Tapatalk

niram

Kan skrive litt om våre erfaringer.

Vi fikk vår Ioniq for to uker siden. I den får vi plass til 2 hunder (ca 13-14kg), barnevogn (har ett barn på to år) og litt bagasje. Jeg vil si den er romslig til småbil å være, men selvfølgelig liten i forhold til Mondeo stasjonsvogn som vi byttet ut.

Man er avhengig av å ha en vogn som er sammenleggbar og ikke tar så mye plass. Vi har en av typen "babyjogger".

I baksetet er det god plass til to bakovervendte barnestoler. Vi har cybex sirona, god plass til dette hvertfall.

Vi kjøpte egentlig Ioniq som pendlerbil til meg selv, men vi ser jo at den blir brukt til så mye som overhodet mulig, rett og slett pga prisen på hjemmelading kontra diesel. Vi kommer til å bruke den til alt utenom ferieturer med bil, da er vi avhengig av diesel-suven med takboks for å få med oss alt. Men når det er sagt tror jeg vi hadde klart oss fint med Ioniq hadde det ikke vært for hundene.

Lykke til med valget! Jeg er ekstremt fornøyd med bilen etter 2000+ elektriske kilometer de siste to ukene.

AAK

Sitat fra: niram på lørdag 03. juni 2017, klokken 20:26
Kan skrive litt om våre erfaringer.

Vi fikk vår Ioniq for to uker siden. I den får vi plass til 2 hunder (ca 13-14kg), barnevogn (har ett barn på to år) og litt bagasje. Jeg vil si den er romslig til småbil å være, men selvfølgelig liten i forhold til Mondeo stasjonsvogn som vi byttet ut.

Man er avhengig av å ha en vogn som er sammenleggbar og ikke tar så mye plass. Vi har en av typen "babyjogger".

I baksetet er det god plass til to bakovervendte barnestoler. Vi har cybex sirona, god plass til dette hvertfall.

Vi kjøpte egentlig Ioniq som pendlerbil til meg selv, men vi ser jo at den blir brukt til så mye som overhodet mulig, rett og slett pga prisen på hjemmelading kontra diesel. Vi kommer til å bruke den til alt utenom ferieturer med bil, da er vi avhengig av diesel-suven med takboks for å få med oss alt. Men når det er sagt tror jeg vi hadde klart oss fint med Ioniq hadde det ikke vært for hundene.

Lykke til med valget! Jeg er ekstremt fornøyd med bilen etter 2000+ elektriske kilometer de siste to ukene.

Dette hørtes veldig positivt ut. Er en Mondeo jeg skal bytte inn hvis jeg går for Ioniqen. Skal ha prøvekjøring til uka, så da får jeg testet med barneseter, vogn osv. Foreløpig så må vi ha søskenvogn for en periode, så denne tar litt plass. Men så er vi sjeldent på lengre turer.


Sent from my iPhone using Tapatalk

MAS

Det er greit med plass i bagasjerommet, men veldig lavt mellom "gulvet" og taket (bakluka).

Med baksetene oppe så er det plass til 2 store kofferter (liggende oppå hverandre, eller side-liggende), 1 liten kabin koffert og noe småsaker. Bakluka gjør at bagasjerommet ikke utnyttes fult.

En litt større barnevogn tror jeg nok kan bli et lite problem hvis man ikke legger ned noen seter i bilen.


elektrolux

Kanskje en ide å vurdere Renault Zoe også. Med barn i den alderen kan interiøret få hard medfart, og dette har franskmennene løsning på.

Se denne tråden:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,33661.0.html
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

AAK

Sitat fra: elektrolux på søndag 04. juni 2017, klokken 08:52
Kanskje en ide å vurdere Renault Zoe også. Med barn i den alderen kan interiøret få hard medfart, og dette har franskmennene løsning på.

Se denne tråden:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,33661.0.html

Men Zoe er vel en mye mindre bil? I mine øyne er Ioniq større/romsligere enn Leafen jeg har i dag, og Zoe er mindre enn Leafen igjen?

Men en kommer vel lengre per lading med nye Zoe? Men med de få langturene i året jeg har, som er på maks 300km en vei, så står hurtigladerene i kø langs veien.


Sent from my iPhone using Tapatalk

lenny36

Zoe har et kjipt interiør som ser billig ut. Den er liten og egner seg ikke som familiebil men helt grei som pendlerbil eller for en liten familie.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ecinnaj

Det skal ikke være noe problem. Problemet kommer vell når barna blir større å sitter i beltestol. Da det er lavt under taket i ioniq så er det ikke sikkert at beltestoler går under taket dær.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk


Crown

Sitat fra: Ecinnaj på mandag 05. juni 2017, klokken 17:45
Det skal ikke være noe problem. Problemet kommer vell når barna blir større å sitter i beltestol. Da det er lavt under taket i ioniq så er det ikke sikkert at beltestoler går under taket dær.

Det går helt supert.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Slarre40

Vi prøvde med babyjogger city elite. Da fikk vi vel plass til to dufflebagger i tillegg. med litt makt og tetriskunnskaper.
Skal man ha vogn i Ioniq må den være liten :-)
Vi droppet kjøpet da ingen vil gi svar på om den blir typegodkjent med taklast.

Trondheim

moby666

Det er feks 18 mm forskjell på takhøyde i baksetet i IONIQ vs egolf så høyden er nok ikke så ille som mange skal ha det til.


https://youtu.be/MGU2xw1xfMo


Sitat fra: Ecinnaj på mandag 05. juni 2017, klokken 17:45
Det skal ikke være noe problem. Problemet kommer vell når barna blir større å sitter i beltestol. Da det er lavt under taket i ioniq så er det ikke sikkert at beltestoler går under taket dær.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

eivhelle

Sitat fra: moby666 på mandag 05. juni 2017, klokken 22:59
Det er feks 18 mm forskjell på takhøyde i baksetet i IONIQ vs egolf så høyden er nok ikke så ille som mange skal ha det til.
Takhøyden, som du kan lese i brosjyren, viser ikke høyden langs bakseteryggen. Derfor vil skråningen av taket på Ioniq bidra til at det er betydelig lavere der du plasserer bakhodet. I praksis vil derfor forskjellen på en e-golf og en Ioniq være mer i størrelsesorden 6-8 cm, fordi e-golfen har full takhøyde hele veien bak til hattehylla.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

moby666

Nå kommer du med skrøner igjen. Baksetet i IONIQ skrår mer enn taket, så det er mer plass inntil seteryggen fra setet og opp til taket enn det er fra setet og opp til taket foran på setet. Det er et hav bedre plass i baksetet i IONIQ enn i egolf.


Sitat fra: eivhelle på onsdag 07. juni 2017, klokken 15:13
Sitat fra: moby666 på mandag 05. juni 2017, klokken 22:59
Det er feks 18 mm forskjell på takhøyde i baksetet i IONIQ vs egolf så høyden er nok ikke så ille som mange skal ha det til.
Takhøyden, som du kan lese i brosjyren, viser ikke høyden langs bakseteryggen. Derfor vil skråningen av taket på Ioniq bidra til at det er betydelig lavere der du plasserer bakhodet. I praksis vil derfor forskjellen på en e-golf og en Ioniq være mer i størrelsesorden 6-8 cm, fordi e-golfen har full takhøyde hele veien bak til hattehylla.

eivhelle

Sitat fra: moby666 på onsdag 07. juni 2017, klokken 19:29
Nå kommer du med skrøner igjen. Baksetet i IONIQ skrår mer enn taket, så det er mer plass inntil seteryggen fra setet og opp til taket enn det er fra setet og opp til taket foran på setet. Det er et hav bedre plass i baksetet i IONIQ enn i egolf.


Sitat fra: eivhelle på onsdag 07. juni 2017, klokken 15:13
Sitat fra: moby666 på mandag 05. juni 2017, klokken 22:59
Det er feks 18 mm forskjell på takhøyde i baksetet i IONIQ vs egolf så høyden er nok ikke så ille som mange skal ha det til.
Takhøyden, som du kan lese i brosjyren, viser ikke høyden langs bakseteryggen. Derfor vil skråningen av taket på Ioniq bidra til at det er betydelig lavere der du plasserer bakhodet. I praksis vil derfor forskjellen på en e-golf og en Ioniq være mer i størrelsesorden 6-8 cm, fordi e-golfen har full takhøyde hele veien bak til hattehylla.
Har sittet i baksetet på begge biler. I e-golf har jeg to fingerbredder klaring mellom hodet og taket. I Ioniq er det ikke plass til å legge hodet bakover fordi jeg treffer taket før jeg kommer bak til nakkestøtten.

Så du kan mene det du vil, men fakta forandrer seg ikke av den grunn. Det er mye mer forskjell i høyden enn de 18 mm du snakker om. Linken du viser til på youtube har også andre feilopplysninger som gjør at den ikke er noen god referanse.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Kjetil1986

Jeg har også sittet i begge bilene. I e-golfen har jeg god plass mellom hodet og taket, i Ioniqen buttet hodet akkurat i taket når jeg satt normalt. Så det er nok mer er 18mm forskjell ja.

Høyden i baksetet har ikke så mye å si for meg da jeg skal ha begge ungene baki  ;) :+1:
Model 3 long range 2021

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA