Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model X90D utgår 8. juni

Startet av pdx, fredag 02. juni 2017, klokken 23:39

« forrige - neste »

pdx

Fikk høre hos Tesla i dag at de kommer til å slutte å selge X90D om en ukes tid. Sikkert mange som (som meg) vurderer enten 75/90 eller 90/100 - så tenkte jeg skulle tipse dere :)

Usikker selv på hva vi skal gå for. Leveringstid er nå september så vurderer å heller vente med bestilling til våren. Kanskje prisene har blitt satt ned enda litt da, på både 75 og 100-versjonene. Så var det bare å holde ut med diesel-SUVen en vinter til da..

Luftventil

Sitat fra: pdx på fredag 02. juni 2017, klokken 23:39
Fikk høre hos Tesla i dag at de kommer til å slutte å selge X90D om en ukes tid. Sikkert mange som (som meg) vurderer enten 75/90 eller 90/100 - så tenkte jeg skulle tipse dere :)

Usikker selv på hva vi skal gå for. Leveringstid er nå september så vurderer å heller vente med bestilling til våren. Kanskje prisene har blitt satt ned enda litt da, på både 75 og 100-versjonene. Så var det bare å holde ut med diesel-SUVen en vinter til da..

Vente til våren 2018? Det hadde aldri jeg klart :) Husk at du sparer ganske mye driftskostnader på å bytte fra diesel til elektrisk nå, fremfor å vente til neste vår.

Ellers er vel generelt tipset å kjøpe så stort batteri man har råd til.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

EV85

#2
Sitat fra: Luftventil på lørdag 03. juni 2017, klokken 00:09
Sitat fra: pdx på fredag 02. juni 2017, klokken 23:39
Fikk høre hos Tesla i dag at de kommer til å slutte å selge X90D om en ukes tid. Sikkert mange som (som meg) vurderer enten 75/90 eller 90/100 - så tenkte jeg skulle tipse dere :)

Usikker selv på hva vi skal gå for. Leveringstid er nå september så vurderer å heller vente med bestilling til våren. Kanskje prisene har blitt satt ned enda litt da, på både 75 og 100-versjonene. Så var det bare å holde ut med diesel-SUVen en vinter til da..

Vente til våren 2018? Det hadde aldri jeg klart :) Husk at du sparer ganske mye driftskostnader på å bytte fra diesel til elektrisk nå, fremfor å vente til neste vår.

Ellers er vel generelt tipset å kjøpe så stort batteri man har råd til.

Du skal ha ganske hissige driftsutgifter for å forsvare en Model X økonomisk sett...

8 mai, du mente kanskje juni?

geear

Sitat fra: EV85 på lørdag 03. juni 2017, klokken 07:39
Sitat fra: Luftventil på lørdag 03. juni 2017, klokken 00:09
Sitat fra: pdx på fredag 02. juni 2017, klokken 23:39
Fikk høre hos Tesla i dag at de kommer til å slutte å selge X90D om en ukes tid. Sikkert mange som (som meg) vurderer enten 75/90 eller 90/100 - så tenkte jeg skulle tipse dere :)

Usikker selv på hva vi skal gå for. Leveringstid er nå september så vurderer å heller vente med bestilling til våren. Kanskje prisene har blitt satt ned enda litt da, på både 75 og 100-versjonene. Så var det bare å holde ut med diesel-SUVen en vinter til da..

Vente til våren 2018? Det hadde aldri jeg klart :) Husk at du sparer ganske mye driftskostnader på å bytte fra diesel til elektrisk nå, fremfor å vente til neste vår.

Ellers er vel generelt tipset å kjøpe så stort batteri man har råd til.

Du skal ha ganske hissige driftsutgifter for å forsvare en Model X økonomisk sett...

8 mai, du mente kanskje juni?
Hvor var du da det ble en sannhet her inne at du sparer tusenvis hver eneste måned med å bytte bort en nedbetalt fossilbil til 100 lapper mot en Model X til en million?

EV85

Tror det var før min tid.

Jeg har ingen problemer med å forstå at folk vil ha en Model X. Tikker en heftig lotto-sum inn så er jeg all-in, men man må ikke lure seg til å tro det er noe plussprosjekt.

Hvis man fra før av er bemidlet og ellers hadde landet på en ny XC90 kan jeg se fornuften i det. Om man kaller så dyr bil fornuftig. Vi har alle våre prioriteringer.


Espen Hugaas Andersen

#5
Det er helt klart mer fornuftige valg. Jeg forsøker ikke engang å økonomisk sett forsvare kjøpet mitt av en X100D til de jeg nevner det for. Jeg forventer å bruke noe sånt som 4000 kroner ekstra i måneden med 2017 X100D vs en 2009 Hyundai i30cw, inklusive verditap.

Jeg har egentlig vurdert å fortelle folk at jeg brukte 450.000 på bilen, og 450.000 på hobbien min...

Edit: Det er jo egentlig litt rart. Om man kjøper en bil til 450k og en båt til 450k, så ser ingen rart på deg, men kjøper man en bil til 900k så tror folk du er gal.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

pdx

Mente selvfølgelig 8. juni ;) Takk for at du sa fra, rettet det opp.

Jeg synes det er vanskelig å regne ut om det vil være økonomisk forsvarlig å kjøpe en Model X til 800-950k kontra andre alternativ.

Vi sitter som du omtrent gjorde Espen, med en Hyundai SUV fra 2012 nå verd ca. 250k.

Alternativ A: Beholde Hyundaien de neste 8-10 årene, og se på at reparasjonskostnader og dieselprisen øker + at avgiftsfritakene på elbil kanskje forsvinner om noen år.

Alternativ B: Kjøpe en ModelX nå mens renten er lav og spare på drivstoff og avgifter. Samtidig vill vi siktet på å beholde denne bilen i kanskje 8-10 år, eventuelt enda lenger. Forhåpentligvis vil verditapet ikke bli enormt hvis avgiftene på elbil øker. (S/X har holdt seg godt i pris så langt?)

Alternativ C: Vente til 2020, og kjøpe en rimeligere elektrisk SUV fra en annen leverandør (eller Tesla hvis prisen på X faller) til ca. 600k. Usikker på om den prisen er oppnåelig, og om avgiftsfritakene fortsatt er der i 2020. Samtidig har egenkapitalen fra SUVen vi har sannsynligvis nådd vrakpant-nivå..

Setter pris på innspill, eller eventuelle regneark andre har brukt for å finne ut av dette :)



Espen Hugaas Andersen

#7
Om noe er "økonomisk forsvarlig" går på om man har råd til det. Det bør nesten du klare å vurdere opp i mot egen økonomi.

Noen ting jeg ville tenkt på:

- Batteriprisene faller hele tiden. Jo lengre du venter, jo bedre rekkevidde vil du få, og til lavere pris.
- Samtidig som prisene på batterier faller, så blir batteriene bedre. Bilene blir lettere, og man vil trolig kunne lade med raskere og raskere hastighet. Man låser seg til dagens teknologi ved kjøp.
- Ingen MVA på elbil er det største økonomiske insentivet man har i dag. Men det er ganske usannsynlig at MVA vil innføres over natten, så da har man trolig tid til å gjennomføre ett kjøp om man ser at det plutselig blir aktuelt. De hadde tid til det i Danmark.
- Utvalget i elbiler øker jo lengre man venter. Hvis det er sider man ikke liker med dagens elbiler så er det fullt mulig en mer passende elbil vil være på markedet om ikke lenge. Se f.eks på Hyundai Kona. Den kom plutselig med lansering i nær fremtid.
- Om ubegrenset superlading er noe du verdsetter, så er det neppe mulig å få dette etter 2017. Akkurat nå (ut året) kan man få en rabattkode som gir ubegrenset superlading, men poenget er bare å ha noe unikt med Model S/X, inntil selskapet ikke er 100% avhengig av disse bilene, og selskapet kan takle ett fall i etterspørselen. Altså når Model 3 produseres i stor skala. (Send en personlig melding om du vil ha en rabattkode, forresten.)
- Nærmere 2020 kan man forvente at Model Y nærmer seg produksjon. Denne Model 3-aktige SUVen skal bygges på en helt ny plattform og vil være ett betydelig steg videre i teknologiutviklingen. Spesielt når det gjelder produserbarhet, og dermed også pris.
- Du kan bli truffet av en buss i morgen. Det er kun i nåtiden man kan leve livet sitt, og man kan ikke ta med seg penger i graven.

Jeg ville ikke forventet lavt verdifall på noen nybil i dag. Vi er på starten av en elbil-revolusjon, og ettersom produksjonen skaleres opp vil alle eldre biler påvirkes. Men best blir det for elbilene. De har i hvert fall en fot i fremtiden, der fossilbilene har begge føttene i fortiden. Man må bare forvente at alt blir dyrere og dyrere på fossilbiler. Avgifter, drivstoff, vedlikehold, osv, osv. Som jeg sa i en annen tråd - vi er nok ikke helt tilbake til at bensin kun selges på apoteket i min levetid, men det er denne *retningen* vi er på vei.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#8
Jeg kan også si dette:

Ting er alltid bedre og billigere om man venter. Men hvor bra og billig er *nok* for deg? Det er dette man bør vurdere for å kunne bestemme seg for å vente eller å kjøpe.

Hvis man liker bilene, rekkevidden i dag er god nok for sitt formål, man ikke har noe problem med å stoppe i 45 minutter å lade ca hver fjerde time og man har råd til det, så er det jo bare å løpe og kjøpe Tesla.

Edit: Jeg er en som har ventet 5 år på å kjøpe Tesla. Det var først i år bilene vare gode nok (AWD, hengerfeste, foldbare bakseter), og billige nok i forhold til min økonomi. Det er ikke noe galt i å vente, men på ett tidspunkt bør man også hoppe i det om det er noe man ønsker seg.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

pdx

Takk for gode innspill og betraktninger Espen :)

Vi tar noen få langturer i året, så antall ladestopp er ikke kritisk. Men turene går gjerne over fjellet og der kan det være greit å ha litt ekstra juice i batteriet, spesielt på vinteren.

En annen x-faktor kan være om det går å oppgradere batteripakken i fremtiden når kapasiteten er økt og prisen gått ned. Men, det krever kanskje andre forbedringer i bilen som gjør at det blir dyrt likevel.

Har sett frem til å høre mer om Model Y, men det største fordelen vi ser med X er bagasjeplassen (har to barn og hund) og er usikker på om Y bli stor nok. Model X 5-seteren er nok perfekt for å få med alt vi trenger på tur.

De neste årene mens barna våre er små er de der det hadde vært veldig greit med god plass, så det er jo begrenset hvor lenge man orker å vente på ny bil ;)

Helt enig i at prisen på fossilbiler kommer til å falle, og sannsynligvis raskere enn mange ser for seg.

Takk igjen, og lykke til med ny bil :D

Espen Hugaas Andersen

#10
Sitat fra: pdx på lørdag 03. juni 2017, klokken 23:17Takk for gode innspill og betraktninger Espen :)

Vi tar noen få langturer i året, så antall ladestopp er ikke kritisk. Men turene går gjerne over fjellet og der kan det være greit å ha litt ekstra juice i batteriet, spesielt på vinteren.
Det kan helt klart være greit. Man kommer seg rundt med selv en X75D, men det kan hende man må sørge for å få ladet helt til 100% noen ganger, og da tar det ekstremt med tid. Jo større batteri man har, jo sjeldnere må man lade batteriet til 100% for å komme seg til destinasjonen sin. I tillegg har man mer buffer, om man skulle stå i en kolonne i 20 timer, eller måtte kjøre en lang omvei.

Sitat fra: pdx på lørdag 03. juni 2017, klokken 23:17En annen x-faktor kan være om det går å oppgradere batteripakken i fremtiden når kapasiteten er økt og prisen gått ned. Men, det krever kanskje andre forbedringer i bilen som gjør at det blir dyrt likevel.
Det vil trolig være mulig å bytte batteri, men jeg ville ikke tenkt veldig mye på dette. Batteriet vil trolig vare 10-15-20 år, altså ca like lenge som bilen, og batteribytte vil neppe være spesielt billig. Jeg tror ikke vi vil komme til det punktet at å bytte batteri er særlig billigere enn å selge bilen til noen som klarer seg med den rekkevidden, og så kjøpe en litt nyere bil med bedre batterikapasitet.

F.eks: I 2027 har kanskje rekkevidden på en Model X 90D falt med 25%, og man trenger en bil med større batterikapasitet. Da kan to av alternativene være disse:

1. Bytte batteri til 100 kWh, til en kostnad på 100.000 kroner inklusive mva.
2. Selge din 2017 X90D til 200.000 kroner, og kjøpe en 2019 X120D til 300.000 kroner.

I alternativ 2 får man en bil som er nyere med alt mulig av forbedringer. Den har riktignok kanskje 15% tap av kapasitet, men kapasiteten vil jo da ikke være veldig ulik kapasiteten til en 100 kWh batteripakke. Bilen støtter også trolig raskere lading.
Sitat fra: pdx på lørdag 03. juni 2017, klokken 23:17Har sett frem til å høre mer om Model Y, men det største fordelen vi ser med X er bagasjeplassen (har to barn og hund) og er usikker på om Y bli stor nok. Model X 5-seteren er nok perfekt for å få med alt vi trenger på tur.

De neste årene mens barna våre er små er de der det hadde vært veldig greit med god plass, så det er jo begrenset hvor lenge man orker å vente på ny bil ;)
Enig. Jeg vurderte å vente på Model Y, men det blir jo flere år med venting, og uansett vil bilen være mindre og trolig enklere.

Sitat fra: pdx på lørdag 03. juni 2017, klokken 23:17Helt enig i at prisen på fossilbiler kommer til å falle, og sannsynligvis raskere enn mange ser for seg.

Takk igjen, og lykke til med ny bil :D
Takk. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Arnie

#11
Interessante betraktninger du har her, Espen. Hvor lenge skal man vente? I likhet med deg har jeg ventet bortimot 5 år med å ta "Tesla-spranget". Trusselen om slutt på fri superlading var den utløsende faktor for meg, slik beskrevet her:

https://elbil.no/jeg-lop-og-kjopte-en-tesla-model-x/

Etter at jeg kjøpte er det kommet tilbud om større batteri (100D), prisene er senket og Elon har likevel bestemt seg for å videreføre fri superlading. Føler jeg meg lurt, burde jeg ha ventet? Nei, slett ikke. Selv om jeg i dag kunne fått en 100D for tilnærmet samme pris og vilkår som det jeg har betalt for 90D. For meg blir dette hysteriet med å ha det absolutt nyeste nye nesten litt komisk. Og med den lille erfaring jeg allerede har fått med Tesla-bruk, så er 90-batteriet mer enn godt nok for mitt behov.

Et annet vesentlig moment for mitt vedkommende: Bilen ble levert like før påske, og nå ligger hele Tesla-sommeren åpen for meg, og det gleder jeg meg til. Å få bil til høsten ville blitt et antiklimaks. Dessuten er jeg passert 70 og det var på høy tid å skaffe seg det ypperste av elektrisk bilbruk...
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

EV85

#12
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 03. juni 2017, klokken 18:39
Det er helt klart mer fornuftige valg. Jeg forsøker ikke engang å økonomisk sett forsvare kjøpet mitt av en X100D til de jeg nevner det for. Jeg forventer å bruke noe sånt som 4000 kroner ekstra i måneden med 2017 X100D vs en 2009 Hyundai i30cw, inklusive verditap.

Jeg har egentlig vurdert å fortelle folk at jeg brukte 450.000 på bilen, og 450.000 på hobbien min...

Edit: Det er jo egentlig litt rart. Om man kjøper en bil til 450k og en båt til 450k, så ser ingen rart på deg, men kjøper man en bil til 900k så tror folk du er gal.

Gal? Absolutt ikke. Jeg kan forstå at folk gjør det om man har godt betalt jobb, eller er spesielt interessert i bil. Man "sponser" jo på mange måter det grønne skiftet ved å kjøpe en. Bilen koster mer enn 1/3 av huset mitt så for meg er det ikke aktuelt.

Til syvende sist er penger bare penger og livet skjer nå - og man får, ut fra hva det kan virke som, bare ett skrapelodd her nede. Jeg ser ikke ned på noen. Jeg bare poengterte at å gå fra en fossil som sluker 2-3 000 i drivstoff pr mnd til en Tesla som bruker ca 1/10 ikke nødvendigvis vil gi et bedre totalregnskap i andre enden av bilenes livsløp.

Jeg har en kamerat som har uttalt at han ikke kommer til å kjøpe en elbil så lenge han lever.

- Har du prøvd en da?
- Nei!
- Nå går jo industrien stadig i retning av elbil så...
- Bare tull...

Fyrer opp 2.0 TDi og freser videre gjennom natta. Han ville sikkert synes kjøp av Model X kunne kvalifisere til isolat, men vi er alle forskjellige.

S4e

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 03. juni 2017, klokken 20:59
Om noe er "økonomisk forsvarlig" går på om man har råd til det. Det bør nesten du klare å vurdere opp i mot egen økonomi.

Noen ting jeg ville tenkt på:

- Batteriprisene faller hele tiden. Jo lengre du venter, jo bedre rekkevidde vil du få, og til lavere pris.
- Samtidig som prisene på batterier faller, så blir batteriene bedre. Bilene blir lettere, og man vil trolig kunne lade med raskere og raskere hastighet. Man låser seg til dagens teknologi ved kjøp.
- Ingen MVA på elbil er det største økonomiske insentivet man har i dag. Men det er ganske usannsynlig at MVA vil innføres over natten, så da har man trolig tid til å gjennomføre ett kjøp om man ser at det plutselig blir aktuelt. De hadde tid til det i Danmark.
- Utvalget i elbiler øker jo lengre man venter. Hvis det er sider man ikke liker med dagens elbiler så er det fullt mulig en mer passende elbil vil være på markedet om ikke lenge. Se f.eks på Hyundai Kona. Den kom plutselig med lansering i nær fremtid.
- Om ubegrenset superlading er noe du verdsetter, så er det neppe mulig å få dette etter 2017. Akkurat nå (ut året) kan man få en rabattkode som gir ubegrenset superlading, men poenget er bare å ha noe unikt med Model S/X, inntil selskapet ikke er 100% avhengig av disse bilene, og selskapet kan takle ett fall i etterspørselen. Altså når Model 3 produseres i stor skala. (Send en personlig melding om du vil ha en rabattkode, forresten.)
- Nærmere 2020 kan man forvente at Model Y nærmer seg produksjon. Denne Model 3-aktige SUVen skal bygges på en helt ny plattform og vil være ett betydelig steg videre i teknologiutviklingen. Spesielt når det gjelder produserbarhet, og dermed også pris.
- Du kan bli truffet av en buss i morgen. Det er kun i nåtiden man kan leve livet sitt, og man kan ikke ta med seg penger i graven.

Jeg ville ikke forventet lavt verdifall på noen nybil i dag. Vi er på starten av en elbil-revolusjon, og ettersom produksjonen skaleres opp vil alle eldre biler påvirkes. Men best blir det for elbilene. De har i hvert fall en fot i fremtiden, der fossilbilene har begge føttene i fortiden. Man må bare forvente at alt blir dyrere og dyrere på fossilbiler. Avgifter, drivstoff, vedlikehold, osv, osv. Som jeg sa i en annen tråd - vi er nok ikke helt tilbake til at bensin kun selges på apoteket i min levetid, men det er denne *retningen* vi er på vei.

Forstår du har ventet i 5 år på å kjøpe med alle argumentene for å vente   ;)
Men problemet er at det alltid neste bil vil være bedre, billigere m.m. Dette er velkjent innen teknologiprodukter og elbil minner jo mer om en smartelefon/PC enn en tradisjonell bil hvor det ikke skjer så mye mellom hver versjon.
Men hadde du hoppet på med en gang kunne du kjørt elbil i 5 år og nå erstattet denne med en ny modell ;)
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Espen Hugaas Andersen

#14
Sitat fra: EV85 på søndag 04. juni 2017, klokken 11:23Til syvende sist er penger bare penger og livet skjer nå - og man får, ut fra hva det kan virke som, bare ett skrapelodd her nede. Jeg ser ikke ned på noen. Jeg bare poengterte at å gå fra en fossil som sluker 2-3 000 i drivstoff pr mnd til en Tesla som bruker ca 1/10 ikke nødvendigvis vil gi et bedre totalregnskap i andre enden av bilenes livsløp.
Enda mindre når man bruker 1200 kr/mnd og Teslaen bruker ca 1/3. Jeg vil nok spare i området 800 kr/mnd på drivstoff. Da kjører jeg 20k km per år. Over 15 år utgjør det ca 144.000 kroner... Greit nok det, men ikke akkurat nok til å finansiere en Tesla. :o
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA