Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

BMW i3 94 Ah retrofit på 60 Ah versjon

Startet av PionerThink, fredag 02. juni 2017, klokken 15:24

« forrige - neste »

PionerThink

Ser i en artikkel at BMW også vil gjennomføre batteribytteprogram for Nord Amerika(NA) som de tidligere sa ikke kom til å bli gjort: http://www.bmwblog.com/2017/06/01/bmw-na-testing-94-ah-retrofit-bmw-i3-60-ah-u-s-market/
De refererer til en pris på 7000 Euro, noe som har stått uforandret siden lansering, men er det noen som vet om i3-eiere som har byttet batteri her på bjerget? Eventuelt andre steder i Europa?
Hadde euroen stått i 6,5 så hadde det jo kanskje vært litt mer interessant, men 70 000,- er jo samme differanse som nyere 60 Ah versjon vs ny 94 Ah versjon, så da er det jo uaktuelt :o
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Meldola

Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

Jeronan

Sitat fra: PionerThink på fredag 02. juni 2017, klokken 15:24
Ser i en artikkel at BMW også vil gjennomføre batteribytteprogram for Nord Amerika(NA) som de tidligere sa ikke kom til å bli gjort: http://www.bmwblog.com/2017/06/01/bmw-na-testing-94-ah-retrofit-bmw-i3-60-ah-u-s-market/
De refererer til en pris på 7000 Euro, noe som har stått uforandret siden lansering, men er det noen som vet om i3-eiere som har byttet batteri her på bjerget? Eventuelt andre steder i Europa?
Hadde euroen stått i 6,5 så hadde det jo kanskje vært litt mer interessant, men 70 000,- er jo samme differanse som nyere 60 Ah versjon vs ny 94 Ah versjon, så da er det jo uaktuelt :o

You compare new price 60 Ah vs new price 94 Ah. The moment you drive a new car away from the Dealer you immediately lose tens of thousands of NOK in value.

Try trading in your current 60 Ah for a new 94 Ah and see how little you get back and how much you have pay.
It will be a lot more than 70.000 NOK.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

turfsurf

Skulle vi byttet vår 2015 i3 mot en ny med tilsvarende utstyr hadde vi vel endt opp på kanskje 140k i mellom. Da med en to år nyere bil og nye dekk og 0 km.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

moonbuggy

http://www.greencarreports.com/news/1110881_how-much-is-a-replacement-chevy-bolt-ev-electric-car-battery

En digresjon kanskje, men Chevrolet har opplyst at et komplett replacement Volt batteri (60kwt) vil koste  $15.734,29 . Det rimer jo ganske bra med I3s batteripriser over pr. kwt...

Rabiat22

Noe nytt om neste gen batt? Det ville være vært pengene. Doble km fra sørste gen batt :)

Orbit

Batterifabrikken er på plass (konvertert fra en plasmaskjermfabrikk Samsung hadde i Ungarn), men de har ikke serieproduksjon før slutten av 2018. Så spørs det hvor mange av 120Ah-cellene som allerede er allokert til andre [nye] modeller.....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

JorgenM

Ifølge bimmerpost.com kommer i3 med 120Ah i 2018, som 2019-modell. Det vil vel si i september hvis jeg husker riktig?
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

moonbuggy

Replacement batterier til en akseptabel pris, skjer neppe fra BMWs side. Personlig tror jeg det tar  8-10 år før vi ser seriøse tilbud. Bilene ruster jo ikke (bortsett fra bremseskiver), og når dagens batterier "dør" hen, får vi et marked for dette. Da finnes det kanskje 240A utgaver av Samsungs celler, og "noen" vil da levere  94A eller 120A celler som relativ rimelig bytteopsjon for eldre biler...

i3_X5_116dA

Beklager å bumpe denne, men har søkt opp og ned og finner ikke noe av info som tilsier at man kan "retrofit" 120Ah batteri på en 2014 mod 60Ah.

Så spørsmålet er: Kan jeg?

quandt1960

Nei du kan ikke det fordi bilens karosseri også må forsterkes. 94Ah og oppover har et forsterket karosseri diverse steder grunnet den økte vekten av batteriet. (Ikke bare økt vekt med egenfrekvenser osv..)

i3_X5_116dA

Sitat fra: quandt1960 på mandag 20. januar 2020, klokken 12:59
Nei du kan ikke det fordi bilens karosseri også må forsterkes. 94Ah og oppover har et forsterket karosseri diverse steder grunnet den økte vekten av batteriet. (Ikke bare økt vekt med egenfrekvenser osv..)

Tusen takk for svar!  :+1:  :)

moonbuggy

Sitat fra: quandt1960 på mandag 20. januar 2020, klokken 12:59
Nei du kan ikke det fordi bilens karosseri også må forsterkes. 94Ah og oppover har et forsterket karosseri diverse steder grunnet den økte vekten av batteriet. (Ikke bare økt vekt med egenfrekvenser osv..)
Søk litt mer her på forumet, så finner du at et BMW verksted på Hamar? "oppgraderte" en 60ah med 94ah batteri kjøpt privat fra huggerfirma. Pris totalt inkludert batteriet var 40.000 om jeg husker riktig. De måtte bytte noe elektronikk, men ikke mekaniske deler...

quandt1960

Det jeg sier er bare tatt fra en intern BMW presentasjon om forskjellen mellom 60Ah og 94Ah versjonen. Tror ikke et BMW verksted vil ta en slik jobb da det ikke finnes en offisiell guide for en slik oppgradering som er fristilt fra BMW. Teknisk sett er det fint mulig å putte 100Kwh i bilen som er blitt gjort av andre.

Fra og med 94Ah versjonen er A-søylen og bunnrammen forsterket med rør av høyfast stål for å ta høyde for noe økt vekt og derav de effekter som oppstår av det.

Orbit

Forsterkningen kom midtveis i løpet på 94Ah, som en del av LCI. Så de første 94Ah har ikke dette.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA