Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva skjer når man setter bilen i N?

Startet av kln66, søndag 04. juni 2017, klokken 22:52

« forrige - neste »

kln66

Bare sånn av nysgjerrighet: Hva skjer når man setter girvelgeren i N?
Koples motoren fysisk fra drivverket eller fjernes bare all spenning fra motoren så den snurrer fritt, uten å generere strøm?

StigH

Jeg har prøvd dette. Gjør det litt for å pusse av bremsene som en aldri bruker i nedoverbakke en gang i blant. Gjorde dette på forrige bil innimellom også. Skivene holder seg blanke, rene og fine :)

Motoren kobles aldri fra drivverket. Den er permanent koblet til reduksjonskassa og differensialen.

Du slår nok bare fra strømmen til den. Du vender bare på hvilken vei strømmen går med velgeren ved rattet. Men er litt usikker på om motor generer strøm når den er med og triller. Vil tro det er noe elektronikk som forhindrer dette så det ikke kommer ukontrollert med strøm fra den.
Polestar 2 2021 Snow, single motor, standard range.
Tidligere biler:
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI

bromm

En motor som ikke er koblet til last (som f.eks batterilading) generer ingenting (fysisk brudd)... Når den blir satt i N så gjøres nettopp dette. Fint for å pusse bremsene, ja - men vær litt forsiktig med å smelle inn D i for stor hastighet, for det kan lage kraftig rykk som kan skade motorfestene...

StigH

Jeg merket det første gangen. Men begynner nå å få litt feeling med gass og farten, så holder nå litt gass inne når jeg setter den i D igjen så den harmonerer mest mulig med hastigheten og får nå til veldig myke innkoblinger :)
Polestar 2 2021 Snow, single motor, standard range.
Tidligere biler:
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA