Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjemmeladeboks? Med eller uten fast kabel?

Startet av xyzzy, torsdag 01. juni 2017, klokken 14:33

« forrige - neste »

xyzzy

Jeg skal få innstallert hjemmelader, og i sluttfasen av dette har jeg to alternativer.


  • En lader med fast 4.8 m kabel, type 2
  • En lader uten kabel

Jeg har i dag en Hyundai Ioniq, men den er bare leaset for et år fordi jeg aldri hadde hatt elbil før og ville begrense risikoen i et marked der det kommer nye biler hele tiden. En av fordelene med en lader uten kabel er at det ikke vil være et problem om neste bil bruker type1. Ulempen er at den er dyrere.

Noen spørsmål:


  • Er det noen problemer med å la en kabel henge fast i laderen som ikke har kabel, slik at den bare kan plugges rett i bilen?
  • En fast kabel har også en fast lengde... i dag vil det gå greit, men om neste bil har ladepunkt et annet sted vil kanskje kabelen måtte henge mellom bil og lader, og ikke ligge det meste av lengden på gulvet. Er det et problem?


jkirkebo

Sitat fra: xyzzy på torsdag 01. juni 2017, klokken 14:33
Jeg skal få innstallert hjemmelader, og i sluttfasen av dette har jeg to alternativer.


  • En lader med fast 4.8 m kabel, type 2
  • En lader uten kabel

Jeg har i dag en Hyundai Ioniq, men den er bare leaset for et år fordi jeg aldri hadde hatt elbil før og ville begrense risikoen i et marked der det kommer nye biler hele tiden. En av fordelene med en lader uten kabel er at det ikke vil være et problem om neste bil bruker type1. Ulempen er at den er dyrere.

Noen spørsmål:


  • Er det noen problemer med å la en kabel henge fast i laderen som ikke har kabel, slik at den bare kan plugges rett i bilen?
  • En fast kabel har også en fast lengde... i dag vil det gå greit, men om neste bil har ladepunkt et annet sted vil kanskje kabelen måtte henge mellom bil og lader, og ikke ligge det meste av lengden på gulvet. Er det et problem?

Nei og nei er svaret på dine spørsmål ;)

I tillegg har du jo muligheten til å bytte til en lengre kabel om du trenger det, på ladestasjoner med type 2 uttak.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Du får også spiralkabler (eller ladestasjoner med det), om det hjelper.

elektrolux

#3
Sitat fra: xyzzy på torsdag 01. juni 2017, klokken 14:33
En av fordelene med en lader uten kabel er at det ikke vil være et problem om neste bil bruker type1. Ulempen er at den er dyrere.

? ? ?

Ladestasjon uten kabel: 4490.-

Ladestasjon med kabel: 5190.-

Men det er riktig om du tar med kosten av mode 3 kabelen du trenger i tillegg på den uten kabel.  ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: elektrolux på torsdag 01. juni 2017, klokken 22:49
Sitat fra: xyzzy på torsdag 01. juni 2017, klokken 14:33
En av fordelene med en lader uten kabel er at det ikke vil være et problem om neste bil bruker type1. Ulempen er at den er dyrere.

Ladestasjon uten kabel: 4490.-

Ladestasjon med kabel: 5190.-

Men det er riktig om du tar med kosten av mode 3 kabelen du trenger i tillegg på den uten kabel.  ;)

Har du en ladestasjon med Type2 uttak, er det like greit å kjøpe en egen Mode3 kabel til ladestasjonen med en gang. Da slipper man hasselet med å ta kabelen ut/inn i bilen når du skal ut og trenger lading på veien. Har du installert en 20A lader eller mer, er det også greit å skaffe kabel som gir minst 20A inn på bilen. Mange kabler gir bare 16A.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA