Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Valg av ladestasjon hjemme? Hjelp.

Startet av Frodeaasp, tirsdag 30. mai 2017, klokken 09:54

« forrige - neste »

Frodeaasp

Hei.

Jeg skal ha en ladestasjon for elbil utenfor mitt nybygg. Jeg kjører nå en trilling og skal om ett års tid kjøpe tesla.
Hvilken lader anbefales? Har ikke behov for smartfunksjoner (tror jeg:)

Orbit

#1
Hvor kraftig kurs har du tilgjengelig? 1 fase? 3-fase TN?

Uavhengig av leverandør, sett opp en type-2 stasjon som kan håndtere det maksimale anlegget ditt kan håndtere. Prisforskjellen mellom 3.7 og 22kW på selve stasjonen er liten (hos noen ikke-eksisterende). Gitt det ikke er langt kabelstrekk, er merprisen for 22kW også liten på nyinstallasjon (under 100 kr ekstra materiellkostnad per meter).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Frodeaasp

Takk for svar! Ladestasjoner er ukjent land for meg.

Har tilgjengelig en 3 fase. Har lest litt om zapchargerpro fra zaptec (http://www.zaptec.com/zapchargerpro) og charge amps halo.

Jeg har en charge amp ladekabel nå og er veldig fornøyd med varen.

Halo får jeg ikke utnyttet anlegget maksimalt på, og zaptec var dyr. Har noen spesifike tips til andre merker?

Orbit

Jeg har selv akkurat kommet i gang med denne. Totalkostnad på stasjon, tilførselskabel og overbelastningsvern/automatsikring i sikringsskapet og elektrikerjobb ender rundt 10-12000 på en nyinstallasjon. Ikke billig, men ditt fremtidige jeg vil takke deg.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Frodeaasp

Takk for tips!

Kan jeg i teorien sette opp en Tesla-vegglader og benytte type 2 kabel på min trilling fram til jeg kjøper tesla?

keepitsimple

Sitat fra: Orbit på tirsdag 30. mai 2017, klokken 10:45
Jeg har selv akkurat kommet i gang med denne. Totalkostnad på stasjon, tilførselskabel og overbelastningsvern/automatsikring i sikringsskapet og elektrikerjobb ender rundt 10-12000 på en nyinstallasjon. Ikke billig, men ditt fremtidige jeg vil takke deg.
Det var et bra pris. Hos meg skulle eletrikern ha 6000-7000 for et industriuttak (nybygg). Dette inkluderte bare type A vern.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Orbit

Sitat fra: Frodeaasp på tirsdag 30. mai 2017, klokken 11:11
Kan jeg i teorien sette opp en Tesla-vegglader og benytte type 2 kabel på min trilling fram til jeg kjøper tesla?

Tesla sin ladestasjon har fast kabel, og kan derfor bare brukes på type-2 biler.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Frodeaasp

Jeg snakket med elektriker som står for totalentreprisen på huset jeg bygger, han opplyste at det ligger i budsjettet lader fra Salto eller Garo. Har dere noen kjennskap eller anbefalinger fra disse merkene?

keepitsimple

Sitat fra: Frodeaasp på tirsdag 30. mai 2017, klokken 12:59
Jeg snakket med elektriker som står for totalentreprisen på huset jeg bygger, han opplyste at det ligger i budsjettet lader fra Salto eller Garo. Har dere noen kjennskap eller anbefalinger fra disse merkene?
Det var inkl. Salto for meg. Det skulle bli 20 000. Valgte CEE uttak til 6000 istedenfor.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Cral

~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA