Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe ut leasingbil, selge og kjøpe elbil

Startet av Lucid, fredag 02. juni 2017, klokken 09:30

« forrige - neste »

Lucid

Jeg har en 2015 Mondeo med toliters diesel som jeg har igjen 11mnd av på leasing. Grunnet endring i arbeidssted ser jeg at jeg kommer til å overkjøre avtalt kjørelengde med 7-8000km.
I utgangspunktet var jeg tenkt å kjøre bilen ut leasingperioden og deretter kjøpe elbil, men siden jeg kommer til å kjøre over avtalt kjørelengde lurer jeg på om det kan være en idè å kjøpe ut bilen nå og deretter selge den videre snarest mulig. Dette er mer aktuelt nå med mulige dieselforbudsdager til vinteren samt økte bomavgifter.
Jeg er på venteliste for både TM3 og I-Pace så inntil en av disse er tilgjengelig for meg så må det bli en ventebil. Kjører 80km t/r jobb fra Oslo-Jessheim og passerer bomringen. Vi er tre i familien, yngstemann er 3 år og sitter nå i forovervendt sete. Er fornøyd med innvendig plass i Mondeoen, men kan kutte ned litt på bagasjeromsplassen da vi ikke har behov for å laste inn stor vogn lengre, samt bakseteplassen da barnesetet nå er snudd.
Bil blir hovedsaklig brukt til og fra jobb og sommerstid til noe lengre kjøreturer hovedsaklig innenlands med utgangspunkt i Oslo til Kragerø/Ålesund.
Lade kan jeg gjøre både hjemme og på jobb. Hjemmelader vil bli montert opp.
Betaler i dag ca. kr. 4800/mnd for leasing og forsikring og er komfortabel med det men en kan alltids kutte ned litt på dette.

Noen som har erfaring med utkjøp av leasingbil før tiden?
Hvilken elbil anbefales som ventebil inntil ovennevnte biler er tilgjengelige?
Tesla Model YP hvit/sort 11.22 - ?
VW e-golf 12.20 - ?
Hyundai Ioniq 06.18 - ?
Tesla Model YP blå/sort reservert 14.03.19

arthur

Mest sannsynlig vil du tape på å kjøpe ut en leasingbil da du neppe vil kunne selge denne for hva den da har kostet.
Sjekk hva avtalen din sier med hensyn til betaling per kilomter man kjører over for kan lønne seg å snakke med leasingselskapet og justere kjørelengden mot en høyere månedsbetaling. Fikk dette rådet av selger hos Toyota da jeg leaset en bilderfra for noen år siden.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electrix

Dersom ikke Arthurs råd passer kan du også vurdere å skaffe deg en rimelig elbil som kan ta mesteparten av kjøringen slik at Mondeoen ikke går over avtalt km. Hvis det er praktisk mulig kan du også vurdere en elsykkel. Vi har nå en 2012 Leaf og en elsykkel og planlegger å selge den eldre Mondeoen vår og låne/leie bil de gangene vi må ha to biler eller trenger mer plass.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Lucid

Har fått pris fra leasingselskapet på forlenget kjørelengde og de har bare 15.000-intervaller, dvs jeg må betale for mer enn jeg trenger. Alternativet er å betale kr. 2+mva per overkjørte kilometer ved innlevering. I mitt tilfelle vil det da bli ca 14.000kr + mva.

Elsykkel til Jessheim er nok litt i overkant :-)
Transportsykkel er under innkjøp faktisk.

Er alternativ er å kjøre Mondeoen til 45.000 og parkere den da og så gå til innkjøp av elbil.
Tesla Model YP hvit/sort 11.22 - ?
VW e-golf 12.20 - ?
Hyundai Ioniq 06.18 - ?
Tesla Model YP blå/sort reservert 14.03.19

Luftventil

Sitat fra: Lucid på fredag 02. juni 2017, klokken 09:30
Jeg har en 2015 Mondeo med toliters diesel som jeg har igjen 11mnd av på leasing. Grunnet endring i arbeidssted ser jeg at jeg kommer til å overkjøre avtalt kjørelengde med 7-8000km.
I utgangspunktet var jeg tenkt å kjøre bilen ut leasingperioden og deretter kjøpe elbil, men siden jeg kommer til å kjøre over avtalt kjørelengde lurer jeg på om det kan være en idè å kjøpe ut bilen nå og deretter selge den videre snarest mulig. Dette er mer aktuelt nå med mulige dieselforbudsdager til vinteren samt økte bomavgifter.
Jeg er på venteliste for både TM3 og I-Pace så inntil en av disse er tilgjengelig for meg så må det bli en ventebil. Kjører 80km t/r jobb fra Oslo-Jessheim og passerer bomringen. Vi er tre i familien, yngstemann er 3 år og sitter nå i forovervendt sete. Er fornøyd med innvendig plass i Mondeoen, men kan kutte ned litt på bagasjeromsplassen da vi ikke har behov for å laste inn stor vogn lengre, samt bakseteplassen da barnesetet nå er snudd.
Bil blir hovedsaklig brukt til og fra jobb og sommerstid til noe lengre kjøreturer hovedsaklig innenlands med utgangspunkt i Oslo til Kragerø/Ålesund.
Lade kan jeg gjøre både hjemme og på jobb. Hjemmelader vil bli montert opp.
Betaler i dag ca. kr. 4800/mnd for leasing og forsikring og er komfortabel med det men en kan alltids kutte ned litt på dette.

Noen som har erfaring med utkjøp av leasingbil før tiden?
Hvilken elbil anbefales som ventebil inntil ovennevnte biler er tilgjengelige?

Uten at jeg har regnet på det, vil du mest sannsynlig kunne finansiere en ny Tesla for bilkostnadene du har i dag. Er ikke i tvil om at jeg ville valgt det over Mondeo :)
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA