Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Portabel fast ladestasjon - 230V, 400V, 32A, 16A - finnes det?

Startet av bobakka, onsdag 31. mai 2017, klokken 12:34

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: KjellG på torsdag 22. august 2019, klokken 23:52
Ser at jeg har misforstått koblingen. De bruker én 400V linjespenning inn på transformatoren og får trolig 230V, ikke 250V ut på sekundærsiden.
I følge siden TorT linket til er dette en 400/250V transformator. Uten at det i praksis spiller noen rolle siden alle slike verdier uansett er nominelle.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på fredag 23. august 2019, klokken 10:17
Sitat fra: KjellG på torsdag 22. august 2019, klokken 23:52
Ser at jeg har misforstått koblingen. De bruker én 400V linjespenning inn på transformatoren og får trolig 230V, ikke 250V ut på sekundærsiden.
I følge siden TorT linket til er dette en 400/250V transformator. Uten at det i praksis spiller noen rolle siden alle slike verdier uansett er nominelle.

250V er helt ok til lading. Jeg har selv skrudd opp inverterne på hytta til 250V, da får jeg 8kW lading istedenfor 7,4kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

Kunne dette ladeuttaket være en løsning for dem som har TN, men bare 16A to-leder til garasjen? Bruke linjespenning i stedet for fasespenning.

jkirkebo

Sitat fra: KjellG på fredag 23. august 2019, klokken 12:39
Kunne dette ladeuttaket være en løsning for dem som har TN, men bare 16A to-leder til garasjen? Bruke linjespenning i stedet for fasespenning.

Tja, det er vel neppe forskriftsmessig å kjøre fasespenning på blå ledning, men bortsett fra det vil det jo fungere teknisk sett.

Mulig det holder å bruke sort eller grå hylse på ledningen i begge ender.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Wibla

Sitat fra: jkirkebo på fredag 23. august 2019, klokken 10:24
250V er helt ok til lading. Jeg har selv skrudd opp inverterne på hytta til 250V, da får jeg 8kW lading istedenfor 7,4kW.

Min 2018 TMS får ofte 250ish volt L-N på 3fas 400V (industribygg på kveldstid), lader 17,8-18 kW ... da struper den strømmen for å ikke koke laderen.
2018 Tesla Model S 75D

Ferry

Sitat fra: jkirkebo på fredag 23. august 2019, klokken 14:17
Tja, det er vel neppe forskriftsmessig å kjøre fasespenning på blå ledning, men bortsett fra det vil det jo fungere teknisk sett.

Mulig det holder å bruke sort eller grå hylse på ledningen i begge ender.

Merke om kabel var min første tanke. Har sett det bli brukt, til og med på gul/grønn...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA