Skrevet av Emne: Portabel fast ladestasjon - 230V, 400V, 32A, 16A - finnes det?  (Lest 5286 ganger)

Griffel

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7317
    • Vis profil
Sv: Portabel fast ladestasjon - 230V, 400V, 32A, 16A - finnes det?
« Svar #30 på: fredag 23. august 2019, klokken 10:17 »
Ser at jeg har misforstått koblingen. De bruker én 400V linjespenning inn på transformatoren og får trolig 230V, ikke 250V ut på sekundærsiden.
I følge siden TorT linket til er dette en 400/250V transformator. Uten at det i praksis spiller noen rolle siden alle slike verdier uansett er nominelle.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13606
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Portabel fast ladestasjon - 230V, 400V, 32A, 16A - finnes det?
« Svar #31 på: fredag 23. august 2019, klokken 10:24 »
Ser at jeg har misforstått koblingen. De bruker én 400V linjespenning inn på transformatoren og får trolig 230V, ikke 250V ut på sekundærsiden.
I følge siden TorT linket til er dette en 400/250V transformator. Uten at det i praksis spiller noen rolle siden alle slike verdier uansett er nominelle.

250V er helt ok til lading. Jeg har selv skrudd opp inverterne på hytta til 250V, da får jeg 8kW lading istedenfor 7,4kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1164
    • Vis profil
Sv: Portabel fast ladestasjon - 230V, 400V, 32A, 16A - finnes det?
« Svar #32 på: fredag 23. august 2019, klokken 12:39 »
Kunne dette ladeuttaket være en løsning for dem som har TN, men bare 16A to-leder til garasjen? Bruke linjespenning i stedet for fasespenning.

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13606
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Portabel fast ladestasjon - 230V, 400V, 32A, 16A - finnes det?
« Svar #33 på: fredag 23. august 2019, klokken 14:17 »
Kunne dette ladeuttaket være en løsning for dem som har TN, men bare 16A to-leder til garasjen? Bruke linjespenning i stedet for fasespenning.

Tja, det er vel neppe forskriftsmessig å kjøre fasespenning på blå ledning, men bortsett fra det vil det jo fungere teknisk sett.

Mulig det holder å bruke sort eller grå hylse på ledningen i begge ender.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Wibla

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 579
    • Vis profil
Sv: Portabel fast ladestasjon - 230V, 400V, 32A, 16A - finnes det?
« Svar #34 på: fredag 23. august 2019, klokken 14:46 »
250V er helt ok til lading. Jeg har selv skrudd opp inverterne på hytta til 250V, da får jeg 8kW lading istedenfor 7,4kW.

Min 2018 TMS får ofte 250ish volt L-N på 3fas 400V (industribygg på kveldstid), lader 17,8-18 kW ... da struper den strømmen for å ikke koke laderen.
2018 Tesla Model S 75D

Ferry

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1571
    • Vis profil
Sv: Portabel fast ladestasjon - 230V, 400V, 32A, 16A - finnes det?
« Svar #35 på: fredag 23. august 2019, klokken 23:55 »
Tja, det er vel neppe forskriftsmessig å kjøre fasespenning på blå ledning, men bortsett fra det vil det jo fungere teknisk sett.

Mulig det holder å bruke sort eller grå hylse på ledningen i begge ender.

Merke om kabel var min første tanke. Har sett det bli brukt, til og med på gul/grønn...