Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Portabel fast ladestasjon - 230V, 400V, 32A, 16A - finnes det?

Startet av bobakka, onsdag 31. mai 2017, klokken 12:34

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: bobakka på onsdag 31. mai 2017, klokken 19:40

Jeg forstår at det er litt uenighet om portabel fast ladestasjon er lovlig og om en ladestasjon med jordfeilbryter type B er lovlig å koble til et vanlig stikk, men jeg går ut fra at begge deler er lovlig.
Ja begge deler er lovlig. Men dersom det legges opp en ny kurs for elbillading som avsluttes med en stikkontakt skal denne kursen ha jordfeilbryter type B.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bobakka

#16
Da er det 6 aktuelle jeg har identifisert med kravene mine som er B type vern og lading med 3fas 400V 32A, samt minimum 1fas 32, 16 og 10 A.  Pris, størrelse, vekt og IP beskyttelse er beslutningskriterier:
Elbilhjelpen: B3200RD til 8000,-, veier x kg og har IPxx. Uten type2 kabel
Elbilhjelpen: Frankensteinkabel til kr 6490,-, veier 3+ kg og har IP56(?). Komplett med 5 m kabel.
Ladespesialisten: Ecolite til kr 6200,-, veier 5 kg og har IP54. Uten type 2 kabel
Elbilgrossisten: Spark til 7999,-, veier x kg og har IPxx. Uaktuell for meg pga mangler B type vern
Elbilgrossisten/Elbilhjelpen: Ratio EV Portable til 7990/8290,-, veier 5 kg og har IP65. Uten type 2 kabel
Elbilgrossisten/Elbilhjelpen: Ratio EV 22kW til 7290/5990,-, veier 5 kg og har IP65. Med/uten fastmontert type 2 kabel 5 eller 10m.
Elbilgrossisten: Wallb-e Eco 2.0 til kr 10990,- veier 5 kg og har IP65. Med 4m type 2 kabel. Usikker på om tilfredsstiller krav til type B i ladekretsen.
Elbilgrossisten: Wallb-e Pro 2.0 til kr 13900,- veier 11 kg og har IPxx. Uten kabel. Diverse funksjoner. Uklart om tilfredsstiller norske krav om type B.
Torgersen bil: WALLBOX OK IEC 62196  til 7990,-, veier 4 kg og har IP55. Komplett med 4 m kabel og 4 adaptere.

Edit: Oppdatert flere ganger med ny relevant informasjon
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

elektrolux

#17
Sitat fra: bobakka på onsdag 31. mai 2017, klokken 21:03
Elbilgrossisten: Spark til 7999,-, veier x kg og har IPxx. Uklart om den tilfredsstiller kravene til type B...

Er ingen krav til B vern på ladekabel.  ;)

Frankenstein veier nok like over 3 kg og har sansynligvis IP56
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bobakka

Sitat fra: elektrolux på torsdag 01. juni 2017, klokken 00:05
Sitat fra: bobakka på onsdag 31. mai 2017, klokken 21:03
Elbilgrossisten: Spark til 7999,-, veier x kg og har IPxx. Uklart om den tilfredsstiller kravene til type B...

Er ingen krav til B vern på ladekabel.  ;)


Poenget mitt er vel at det er krav om type B i ladekretsen. Siden jeg ikke har type B i sikringsskapet må jeg ha type B på ladekabel. Er det noe feil med resonnementet mitt?
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Griffel

Sitat fra: bobakka på torsdag 01. juni 2017, klokken 08:15
Poenget mitt er vel at det er krav om type B i ladekretsen. Siden jeg ikke har type B i sikringsskapet må jeg ha type B på ladekabel. Er det noe feil med resonnementet mitt?
Minstekrav for ladekabel med kladd (ICCB = In Cable Control Box) er type A. Vil tro at det før eller senere vil bli krav om type B på trefase ladekabler.

Minstekrav for ny stikkontakt for elbillading er jordfeilbryter type B.
Skal det legges en ny kurs må en enten ha en fastmontert ladestasjon med B vern, eller en stikkontakt da med B vern i sikringsskapet.

Har en en stikkontakt dedikert til elbillading montert før kravet om B vern kom kan den lovlig benyttes med en standrd ladekabel, men selvfølgelig øker et B vern sikkerheten.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

geihan5

Sitat fra: bobakka på onsdag 31. mai 2017, klokken 13:34
Sitat fra: Orbit på onsdag 31. mai 2017, klokken 13:25
230V 3-fas er utenfor standarden, og derfor lite/ikke støttet. Så langt jeg vet er det kun Tesla og nye e-Golf som delvis kan benytte dette med noe ustandard lasking av to faser (men ikke alle tre).
Hva gjelder på i3?
Det ligger an til at det blir en i3 på meg også.

Det står i reklamen at du kan lade inntil 11kW på 3 fas - dvs. 16A 3fas 400V.

Hva kan du lade på 230V? Kun 16A 1 fas = 3,6 kW? Eller 32A 1 fas = 7,2 kW?

Vil det si at for en i3 er det ikke noe poeng med en større kurs enn 16A uansett anlegg?


Hei

Eg monterte bestilte sammen med bilkjøp BMW wallbox 32A 230V 1 fase 7,5 kw ca 4 timer ladetid ved 10-20% på batteri. Enkelte kraftselskap seier nei til over 20A kurs.


Sent from my iPad using Tapatalk

bobakka

Sitat fra: bobakka på onsdag 31. mai 2017, klokken 21:03
Torgersen bil: WALLBOX OK IEC 62196  til 7990,-, veier 4 kg og har IP55. Komplett med 4 m kabel og 4 adaptere.

En oppdatering.
Nå er ny i3 Platinum Silver FC bestilt med leveranse rundt 1. oktober.

Jeg kjøper nok laderen fra Torgersen bil bla pga at alle relevante adaptere er inkludert og prisen er jevn med de andre. Jeg fikk testet den og den virker veldig solid.

Hjemme skaffer jeg meg en 16a 230 til 400 V trafo.

På landstedet kjøper jeg meg en 64a 230 til 400 V trafo - dekker en del andre behov med den trafoen også.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Easypower

Hei, vi er klar over at du har trolig har kjøpt allerede da dette er en gammel tråd, men til eventuelle andre med samme ønske har vi nå denne som tilfredsstiller kravene:
https://www.easypowershop.com/ladestasjon/ladekabler?product_id=1043
Ev. gå inn på sidene våre i riktig kategori eller søk.
22KW-MAX KHONS TYPE 2 LADER. AUTOMATISK SPENNING OG 1 ELLER 3 FASE. JUSTERBAR AMPERE 10-12-16-24-32A. MED VEGGBRAKETT OG BÆREVESKE (setter ikke inn pris her da det kan være mindre justeringer jevnlig, men det skal være mye for pengene).
For EasyPower.no / iT24.no
Jobber for Easypower.no
Forhandler for alt-i-ett-ladeløsning (fast/portabel 1 og 3-fas lading) til under 5990,- ferdig levert:
https://www.easypowershop.com/ladestasjon/ladekabler?product_id=1043

KjellG

1 og 3-faseomtale er forvirrende. Det er bilen, ikke ladeuttaket som til syvende og sist bestemmer hvor mange spenninger og hvor mye strøm som kan utnyttes. Ladeuttaket er egentlig ikke stort mer enn en avansert skjøteledning, ingen «lader». (Hurtiglader/DC-lader er noe annet, da står laderen utenfor bilen og prisen får et siffer mer)

En i3 kan trolig ikke lades i V-kobling på IT. Full 3-fase IT som med Tesla 3 er heller ikke mulig. Software aksepterer ikke dette selv om bilen har tre stk ladere.

Joltus

Riktig det, men man kan heller ikke lade 3 fase med en ladestasjon som ikke er klargjort for dette.

Så den informasjonen må jo være med på ladestasjonen også....

TorT

http://pureelectric.se/

Kjøpte et svensk elbilblad. Der så jeg annonse for denne kjekke, men litt dyre ladeboksen til enfasebiler.

Hvis du har trefasekontakt 16 A, så bruker den 2 av fasene, og innebygd trafo til å gi deg 24 A.

Står oppgitt 6 / 8 kW enfase. 15900 / 16900 SEK.

Nå skjønner jeg ikke helt hvordan dette virker, men sikkert mange her som kan utdype.

Griffel

#26
Denne krever en 400V trefase kontakt. Fra en trefase 230V vil ikke dette virke.
Det de gjør er å koble en enfase 400/250V transformator til en av 400V fasene.

Altså: den bruker ikke to av de tre 230V fasene en har i et 400V system, men en av de tre 400V fasene Det benyttes to 400V faseledninger, og kalles feilaktig for to faser. Såre enkelt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KjellG

Denne tar inn to fasespenninger 230V 16A fra en 3-fase TN-kontakt. Jeg kjenner ingen transformator som kan omdanne to sinusspenninger med 120 grader faseforskyvning til én sinusspenning, her på 250V.
Utstyretmå derforlikerette de to fasespenningene til DC, addere og vekselrette til AC igjen. Ut får en «summen» av to fasestrømmer.

En kunne oppnådd det samme ved å belaste én avfaselederne iTN medopp mot 32A. Fordelen her er at en klarer seg med en 16A kurs, kostnaden er mye merelektronikk.

En polsk fabrikant har lignende. De ser også på en IT-versjon!

elektrolux

Hvorfor gå over fjorden, og på toppen av det hele betale overpris?

https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/ladebox-fra-tn-2-fase-16a-til-1-fase-24a?tm=

Denne kobles som Griffel beskriver over 2 faseledere på et 400V anlegg og transformerer dette ned til 250V. Siden effekten er lik stiger strømmen på 250V siden.

Meget komplisert å gjøre på et 230V IT nett, selv om EVtun påstår de er på saken. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG

Ser at jeg har misforstått koblingen. De bruker én 400V linjespenning inn på transformatoren og får trolig 230V, ikke 250V ut på sekundærsiden. Jeg antok først at de brukte 2*fasespenningen på 230V.

400V*16A = 230V*28A = 6400W

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA