Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Samle topic erfaringer av feil og/eller mangler ved Ampera-E/Chevrolet Bolt

Startet av bno, onsdag 31. mai 2017, klokken 08:06

« forrige - neste »

Hansi

#105
Igjen stupte rekkeviddeindikatoren, denne gang mens jeg er på langtur.. Fra ca. 90km til plutselig 0km denne gang. (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,33729.msg589220.html#msg589220 )
Denne bilen skal til forhandler for feilsøking. Kan ikke skjønne annet enn at batteriet er skadet?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

S4e

Sitat fra: Tellus på mandag 24. juli 2017, klokken 20:09
Fikk problemer med nøkkelen i dag. Døren lot seg ikke låse da jeg var innom butikken for å handle. Fikk heller ikke startet bilen da bilen klaget på at den ikke fikk kontakt med nøkkelen. La deretter nøkkelen nederst i stuerommet i midtkonsoll, startet opp og kjørte hjem.
Sjekker der nøkkel nummer 2 med samme resultatet. Neppe batteriet i nøklene som er problemet med andre ord.

Fikk deretter prøvd ut nødlåssystemet. Tror det er lurt at alle gjør dette i og med at det er ut som om nøkkelproblemer er en gjenganger med Ampera-E.

Da jeg et par timer senere skulle benytte bilen igjen fungerte alt som det skulle.  ???

Nå har jeg opplevd nøyaktig det samme som deg. Helt likt forløp og nå virker det igjen.

Ser det er teorier om batteri på nøkkel, men er dette bekreftet?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Tellus

Sitat fra: S4e på fredag 11. august 2017, klokken 21:13
Sitat fra: Tellus på mandag 24. juli 2017, klokken 20:09
Fikk problemer med nøkkelen i dag. Døren lot seg ikke låse da jeg var innom butikken for å handle. Fikk heller ikke startet bilen da bilen klaget på at den ikke fikk kontakt med nøkkelen. La deretter nøkkelen nederst i stuerommet i midtkonsoll, startet opp og kjørte hjem.
Sjekker der nøkkel nummer 2 med samme resultatet. Neppe batteriet i nøklene som er problemet med andre ord.

Fikk deretter prøvd ut nødlåssystemet. Tror det er lurt at alle gjør dette i og med at det er ut som om nøkkelproblemer er en gjenganger med Ampera-E.

Da jeg et par timer senere skulle benytte bilen igjen fungerte alt som det skulle.  ???

Nå har jeg opplevd nøyaktig det samme som deg. Helt likt forløp og nå virker det igjen.

Ser det er teorier om batteri på nøkkel, men er dette bekreftet?

Jeg har ikke skiftet batterier og har heller ikke opplevd det samme igjen. Tviler derfor på at dette skyldes batterier. Sikkert noe SW hickups.

S4e

Sitat fra: Tellus på fredag 11. august 2017, klokken 22:34
Sitat fra: S4e på fredag 11. august 2017, klokken 21:13
Sitat fra: Tellus på mandag 24. juli 2017, klokken 20:09
Fikk problemer med nøkkelen i dag. Døren lot seg ikke låse da jeg var innom butikken for å handle. Fikk heller ikke startet bilen da bilen klaget på at den ikke fikk kontakt med nøkkelen. La deretter nøkkelen nederst i stuerommet i midtkonsoll, startet opp og kjørte hjem.
Sjekker der nøkkel nummer 2 med samme resultatet. Neppe batteriet i nøklene som er problemet med andre ord.

Fikk deretter prøvd ut nødlåssystemet. Tror det er lurt at alle gjør dette i og med at det er ut som om nøkkelproblemer er en gjenganger med Ampera-E.

Da jeg et par timer senere skulle benytte bilen igjen fungerte alt som det skulle.  ???

Nå har jeg opplevd nøyaktig det samme som deg. Helt likt forløp og nå virker det igjen.

Ser det er teorier om batteri på nøkkel, men er dette bekreftet?

Jeg har ikke skiftet batterier og har heller ikke opplevd det samme igjen. Tviler derfor på at dette skyldes batterier. Sikkert noe SW hickups.

Jeg opplevd samtidig at jeg mistet kontakt med lufttrykk målere i 10 minutter og at display var i natt modus på dagtid.

Helt enig at programvare trenger en oppdatering!
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

bno

Sitat fra: bno på torsdag 22. juni 2017, klokken 18:30
Var hos forhandler i dag. Vedrørende interiør skader. Det fantes deler i Tyskland til bilen så det ville gå relativt kjapt (5 juli) å få byttet disse. Synes Opel her følger opp godt. Muligens må jeg skifte headunit men det må tas etter nøye vurdering av potensielle andre muligheter, skjønt spesialist kunne ikke se noe annet enn at det nok kan være en hardware feil eter som den ikke husker siste kilde. Ellers har jeg forespurt om det går ann å få omprogrammert speilene til å folde inn som default ved vil bli hensetting av bilen. Det vil bli forsøkt gjort. Ellers bør man passe på å tilbakemelde om bugs i programvare der man finner noe. Det kommer opp feilmeldinger uten relevans og og som også er feil. Jo flinkere vi er til å gi feedback jo bedre vil oppgraderingene bli....

Erfaring i forhold til dette innlegget kan leses her http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34799.0.html

bno

Sitat fra: oland på onsdag 28. juni 2017, klokken 10:05
Sitat fra: bno på onsdag 28. juni 2017, klokken 09:28
Har opplevd at skifte mellom dagmodus og nattmodus er treg i begge "retninger". I det siste synes jeg den lever sitt eget liv. Eksempelvis i morges kl.: 06:30 i skyfri himmel og sola skein. Så skiftet denne ikke til dagmodus (på vei til Stord) før jeg hadde kjørt og ferget over til Haugalandet. Dette er ikke bra med alt for mange "tullefeil". Mulig produsenten har et stort kvalitetskontroll problem.

Samme erfaring her, beskrivelsen din er nøyaktig som i min bil.
Innledning
Hadde bilen inne forleden og et av ankepunktene var treg omskifte til hovedlys og vica versa. Tilbakemeldingen er at det ikke går ann å justere følsomheten her får å få raskere respons. Ser at biler som kjører foran meg i tunneler skifter omtrent umiddelbart. Det gjelder ikke AE der det tar mange sekunder og man er godt inne i tunnelen før noe skjer. Detter kan ha uante konsekvenser og historien under er et eksempel.

Saken
I går var vi på tur til Stavanger - Mandal. Som sedvanlig og etter som det var solskinn og bra kjøreforhold var daylight running lysa på og satt i automat.
Vi passerte Moi og deretter Circle-K ved Sira. Opp i bakken etter Sira deler veien seg i tofelts  før den igjen snevrer inn rett før Sjegegstadtunnelen som er relativt lang. Normal hastighet her på E39 er 80Km/t. Det har pågått noe arbeid i tunnelen med oppgradering og det var nedsatt hastighet til 50Km/t. Det var også hastigheten vi kjørte i til tross for at det ikke pågikk noe arbeid der da pga. helg/søndag.
I det vi entrer tunnelen viste det seg at alt lys i tunnelen var avslått. jeg skvatt til og førte raskt hånda ned til lysbryter da intet skjedde med veksling fra DRL til hovedlys ref. ovnenfor. Å komme fra dagslys og inn i en bekmørk tunnel og uten lys var svært skremmende og viser med all tydelighet et stort farepotensiale med tregheten i systemet som jeg tror skyldes billig hardware. Vi var langt inn i tunnelen i blinde der jeg tvilodt på rattet og helt hadde hjertet i halsen innen jeg fikk slått på hovedlysbryteren. Dette siste var en naturlig reaksjon og jeg husker ikke for fort det gikk med å få på lysene.

Oppsummert
Jeg stoler ikke lengre oå autimatikken slik den fremstår med stor treghet sammen med dysfunksjonen beskrevet ovenfor. Mener at denne tregheten kan under gitte forhold som beskrevet være svært trafikkfarlig. Det kom også biler bak og kraftig oppbremsing var også noe man måtte tenke på i samme sekund derfor var dette en hårfin balanse. Håper aldri jeg opplever det igjen. Så er dere advart.

Anbefaling
På langtur vær bevisst på slike overraskelser og vær forberedt på heller å kjøre med hovedlysa på gitt situasjonen. DETTE VAR EN MEEEGET SKREMMENDE OPPLEVELSE.
Vi bør tilbakemelde dette til Opel og det vil jeg selvsagt ta med min forhandler.

Counterpointer

Opplever ikke at bugs i systemet påvirker kjøresikkerhet heldigvis. Men foreløpig er det lyst og fint ute.....

Fikk i dag sort skjerm flere ganger når telefon falt ut av Bluetooth forbindelse. Irriterende men ingen innvirkning på speedometeret ol.

Ipadjove

Midtskjermen hengte seg opp her i dag. Radioen sluttet å fungere, fikk ikke åpnet radio'vinduet' opp i fullscreen. Home+spole til høyre noen sekunder, restart, og så var alt ok igjen. Bilen stod i ro men det var grønt icon på ready bil, så jeg regner med at det hadde gått fint selv under kjøring.

bno

Her er en kar i US  som strevde mye med sin bil.

"After the issue was not resolved, we're happy to report GM has bought the Bolt EV back from the owner"

http://gmauthority.com/blog/2017/04/gm-will-buy-back-buggy-2017-chevrolet-bolt-ev-video/

https://youtu.be/E3-agmW_PeU

bno

Fikk melding via onstar idag som følger:
"Low oil life in your 2017 Opel AE. We have detected that the oil life of your AE is below 5%. Please contact your dealer for an Oil & Filter service.

Olemann

OnStar svarer til sitt navn, den svever høyt :-)

Jeg fikk melding om at jeg nettopp hadde vært på service og ble bedt om å rate servicen.  Problemet er bare at jeg var utenlands med bilen den datoen den skulle ha fått service.  Og såvidt meg bekjent har ingen Opel mekaniker ligget i bagasjerommet og foretatt en service jeg ikke har oppdaget.

Sitat fra: bno på torsdag 17. august 2017, klokken 20:06
Fikk melding via onstar idag som følger:
"Low oil life in your 2017 Opel AE. We have detected that the oil life of your AEis below 5%. Please contact your dealer for an Oil & Filer service.

Counterpointer

Sitat fra: Olemann på fredag 18. august 2017, klokken 15:34
Jeg fikk melding om at jeg nettopp hadde vært på service og ble bedt om å rate servicen.  Problemet er bare at jeg var utenlands med bilen den datoen den skulle ha fått service.  Og såvidt meg bekjent har ingen Opel mekaniker ligget i bagasjerommet og foretatt en service jeg ikke har oppdaget.
Sånn Mail har jeg også fått.

Den har en merkelig svaradresse og virker suspekt. Videresendte den til min forhandler, men i kjent Opel stil ikke noe svar.

ElTorro

Jeg fikk samme melding i går:

LAV OLJE-LEVETID I DIN 2017 OPEL AMPERA-E
alert
Bestill Service Snarest
Kjære Opel OnStar-Kunde!
Vi har oppdaget at olje-levetiden i din 2017 Opel Ampera-e er under 5 %.
Kontakt din forhandler eller flåtesjef for å avtale oljeskift.
Klikk på her for å be om en avtale med forhandleren din. Du kan også bestille service gjennom smarttelefon-appen, eller ved å trykke på den blå OnStar-knappen i bilen og snakke med en rådgiver.
Du kan se gjennom diagnoseopplysninger ved å logge deg på din OnStar-konto på nettet via koblingene nederst i denne e-posten eller via smarttelefon-appen.
Hvis du har spørsmål, kan du kontakte en OnStar-rådgiver på 80058217 eller trykke på den blå OnStar-knappen i bilen.
> Th!nk City 2010 mod. m/Litium ion batteri.  110.000 km pr. 01.01.2019.  Montert Webasto bensin.
> Nissan Leaf US 2015 mod
> Opel Ampera-e levert 14.06.17

pilt

Sitat fra: Olemann på fredag 18. august 2017, klokken 15:34
OnStar svarer til sitt navn, den svever høyt :-)

Jeg fikk melding om at jeg nettopp hadde vært på service og ble bedt om å rate servicen.  Problemet er bare at jeg var utenlands med bilen den datoen den skulle ha fått service.  Og såvidt meg bekjent har ingen Opel mekaniker ligget i bagasjerommet og foretatt en service jeg ikke har oppdaget.

Sitat fra: bno på torsdag 17. august 2017, klokken 20:06
Fikk melding via onstar idag som følger:
"Low oil life in your 2017 Opel AE. We have detected that the oil life of your AEis below 5%. Please contact your dealer for an Oil & Filer service.
Jeg fikk også en sånn. Jeg valgte å svare. Det første spørsmålet var om bilen hadde vært på service i det siste. Jeg svarte nei. Da var det takk og farvel, for jeg var ikke i målgruppen...  :o
Oslo
🤍 P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014 til feb 2019
❤ Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019 til 2022
💙 Tesla model Y - juni 2023

SteinP

Hei!

Som det har vært påpekt tidligere også: Vi setter stor pris på alle tilbakemeldinger om eventuelle feil og problemer som dukker opp med Ampera-e.

Selv om vi forstår at det kan være frustrerende å kontakte forhandler, uten at de kan fikse eller gi en tilfredsstillende forklaring, er det viktig for oss at de får beskjed, slik at dette kan rapporteres inn gjennom riktige kanaler. Totalt sett er det en mer effektiv måte, enn at importør skal sitte og behandle enkelttilfeller uten en gang å se bilen.

Det er også viktig å huske at dere snart 1000 som har fått Ampera-e etter at leveransen startet i Europa for snaut fire måneder siden, er de første brukerne av bilen, og at det derfor også kan ta litt lenger tid før programvareoppdateringer er på plass, enn det man er vant til med biler som selges i hundretusenvis i andre land. Det er ingen unnskyldning for feil eller mangler, men ihvertfall en forklaring.

Stein P
Opel Norge


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA