Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jeg betaler gjerne for lading - men vil betale pr. kWh

Startet av aaa3, tirsdag 30. mai 2017, klokken 08:08

« forrige - neste »

aaa3

Jeg ser ingen grunn til at vi med el- eller ladehybridbil skal ha gratis "drivstoff". Jeg betaler gjerne for ladingen. Og det er klart det skal dekke kostnadene og en fornuftig fortjeneste for de som tilbyr lading.
Men jeg syns ikke det er greit med "minuttbetaling" på ladestasjonene, la oss få betale pr. kWh!
Fortum f.eks. har varierende priser, der ladere med høy ladestrøm koster mer enn de med lav ladestrøm, men alltid pr. minutt.  Jeg kan ikke lade med mer enn 16 A (3,6 kW), og er jeg så uheldig å havne på en stolpe som kan levere 13 kW må jeg likevel betale kr. 1,00 pr minutt. Det gir en energipris på kr. 16,67 pr. kWh!
Det er greit at kWh-prisen blir høyere på hurtigladere enn på normalladere, investeringen er jo vesentlig høyere, og vi får et bedre produkt.

zbk

Bruk GrønnKontakt sine stolper for AC-lading, der det er mulig, om Fortums prisstrategi ikke passer deg. De har i praksis kW-prising på 2.40kr/kW.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

aaa3

Ja, Grønn Kontakt har en bedre prisstrategi. Desverre har Fortum et bedre utbygd nett av ladestasjoner.

Jon Braathen

Alle elbiler som kan benytte DC hurtiglading trekker vel minimum ca 40-50 kW på hurtiglader. Der er det fordel for alle de som skal lade og eventuelt står i ladekø at det er priset pr minutt.

Flexiladerne derimot er jeg enig i at dagens prissystem hos Fortum favoriserer f.eks Zoe eiere som der kan benytte 22kw.

Dersom din bil ikke kan lade raskere enn 3kw; hvor ofte bruker du den på langtur? Orker du å vente i timesvis på hver ladestopp?

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk

BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

kodalse

Sitat fra: Jon Braathen på tirsdag 30. mai 2017, klokken 09:33
Alle elbiler som kan benytte DC hurtiglading trekker vel minimum ca 40-50 kW på hurtiglader.
Dagens hurtigladere leverer vel maksimalt 50kW, for 24kWh Leaf har jeg en kort periode sett så mye som 45kWh.
Stort sett starter den på 40kW og går raskt ned mot 20 før den dropper ned mot 12-17kW.
På vinteren ser jeg sjelden mer enn 20kW ved oppstart.

Støtter definitivt energiprising, ikke minuttprising.
I dag er diesel rimeligere på langkjøring enn strøm hvis jeg må hurtiglade.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

automat

Minuttprising er bra på hurtigladere. Det hindrer at folk lader lenger enn nødvendig. Det er tilgang til dyr ladeinfrastruktur man betaler for, ikke strømmen. Billig strøm kan man lade med hjemme.

På type-2-stasjoner er det litt annerledes. Men også her kan prismodell hindre at folk unødig kobler seg til uttak de ikke har mulighet til å utnytte.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

aaa3

Sitat fra: Jon Braathen på tirsdag 30. mai 2017, klokken 09:33
Dersom din bil ikke kan lade raskere enn 3kw; hvor ofte bruker du den på langtur? Orker du å vente i timesvis på hver ladestopp?
Jeg har en ladbar hybrid. Jeg lader ikke ofte underveis, men det hadde jo vært ønskelig ut fra et miljøhensyn. Da må det ikke være dyrere å lade fra stolpe enn å kjøre på bensin.

fredag

Selve strømmen er billig, mens utstyret og nettleie er dyrt. Det er derfor ikke egentlig strømmen du betaler for, men bruken av utstyret.

Betaling pr minutt gir mer optimal/rasjonell utnyttelse av utstyret av brukerne.

Forøvrig er det ikke lov til å ta betalt pr kWh i Norge. NVE utreder for tiden om det skal bli lov, og det er et slags midlertidig amnesti.

Jeg ser ingen utsikter til at det bli mer rasjonelt å ta betalt pr kWh på hurtigladere fremover. Når vi får 150kW hurtigladere, så gir det bedre utnyttelse av utstyret hvis stolpene som har støtte for 150kW lading har høyere minuttpris enn stolpene som kun har støtte for 50kW.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

keepitsimple

En mareritt om ladestasjoner blir et godt alternativ til hybrider. Da får raskt elbiler ikke plass.


Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Dampmaskin

Betaling per minutt, og differensiert etter ladeplassens maks-effekt, virker som det mest fornuftige. Da kan prisene justeres slik at man får det man betaler for hvis bilen kan ta imot.

Vi som har mindre ladere får værsågod velge oss ladeplasser med mindre effekt, sånn at vi ikke tar opp plassene for dem som lader med større effekt. Eller betale for privilegiet.

For at dette skal bli rettferdig må det dog settes opp ladeplasser både med høy og lav effekt, slik at man kan koble seg til der det passer best, og det er kanskje mindre realistisk.

fredag

#10
Sitat fra: kodalse på tirsdag 30. mai 2017, klokken 09:47
Støtter definitivt energiprising, ikke minuttprising.
I dag er diesel rimeligere på langkjøring enn strøm hvis jeg må hurtiglade.

Hurtiglading vil nødvendigvis koste mer pr kWh enn hjemmelading. Om hurtiglading priser pr kWh i stedet for pr minutt vil ikke endre på det.

Clever i Sverige tar feks 5 SEK/kWh (4,84 NOK/kWh), og Fastned i Nederland tar €0.59/kWh (5.58 NOK/kWh).

I Norge med 2,50 NOK/min blir prisen 3,75 NOK/kWh dersom bilen din klarer å trekke 40kW i snitt, mens prisen blir 7,50 NOK/kWh dersom bilen kun klarer å trekke 20kW i snitt. Med minuttprising har brukerne et incentiv til å avslutte ladingen så fort effekten faller og hurtigladingen ikke lengre er hurtig. Med energiprising har brukerne ikke noe økonomisk incentiv til å avslutte lading når batteriet er nesten fullt ladet og ladingen går sakte og brukeren kanskje er inne i en butikk eller kjøpesenter mens bilen lader. Minuttprisingen fører altså til mer rasjonell og intelligent utnyttelse av de begrensede ressursene som hurtigladerne er, og dermed mindre kø på hurtigladerne.

Det er forskjell på elbilene hvor høy effekt de klarer å trekke av hurtigladerne (ladehastighet), og nye biler med stort batteri klarer jevnt over å trekke mer enn feks en gammel versjon av Leaf.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Jon Braathen



Sitat fra: aaa3 på tirsdag 30. mai 2017, klokken 10:52
Sitat fra: Jon Braathen på tirsdag 30. mai 2017, klokken 09:33
Dersom din bil ikke kan lade raskere enn 3kw; hvor ofte bruker du den på langtur? Orker du å vente i timesvis på hver ladestopp?
Jeg har en ladbar hybrid. Jeg lader ikke ofte underveis, men det hadde jo vært ønskelig ut fra et miljøhensyn. Da må det ikke være dyrere å lade fra stolpe enn å kjøre på bensin.

Det burde vel bli forbudt for hybridbiler å benytte ladestasjoner til elbil.
Disse burde vært forbeholdt de som faktisk er avhengig av lading for å komme seg videre og ikke hybrideiere som jo kommer seg hjem uansett..

Hybridbiler bør KUN lades når de er parkert f.eks. hjemme og på jobb. Alternativt på ladeplasser som leverer 3,6kw dersom det er mange slike på samme sted og det ikke er fare for å bli fullt..

Det er jo helt sjanseløst dersom det står hybridbiler og tar opp 22kw ladeplasser og dermed hindrer elbiler og lade..
Sånn sett er det kanskje greit med betaling pr. min. ;)

BMW i3 REX er vel foreløpig den eneste "hybriden" som kan hurtiglade, og er også den eneste ladehybrid jeg kan se for meg er fornuftig at står å opptar ladeplass.

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk

BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

sylwester

#12
Sitat fra: aaa3 på tirsdag 30. mai 2017, klokken 08:08
...
Men jeg syns ikke det er greit med "minuttbetaling" på ladestasjonene, la oss få betale pr. kWh!
...

Problemet med dette er jo at plassene risikerer å bli brukt som parkeringsplass. Mange biler kan stille ned ladehastigheten så hvis det virkelig taes betaling per kWh så kan noen glupinger sette ned ladehastigheten fra bilen sin side og betale relativt lite for fast parkeringsplass som står å lader veeeldig sakte igjennom hele dagen.

Fortum og GK bør tenke på bunnlinja si og da er det bedre at en med 7,2kW bruker stolpen en time enn en med 3,6kW hvis prisen er per kWh. I praksis burde Fortum prise seg slik at de tjener likt.. Dvs. at dekningen for 3,6kW-lading er like mye per minutt som med 7,2kW.. Da er det igjen like interessant og hva som trekkes er irrelevant siden det kan være per kWh. Samme med DC. 50kW burde koste litt mer /kWh enn 100kW hvsi de opptar samme plass. Problemet med dette er at prisene blir noe vanskeligere å forholde seg til.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Dampmaskin

Sitat fra: Jon Braathen på tirsdag 30. mai 2017, klokken 16:02
Hybridbiler bør KUN lades når de er parkert f.eks. hjemme og på jobb. Alternativt på ladeplasser som leverer 3,6kw dersom det er mange slike på samme sted og det ikke er fare for å bli fullt..
De som ikke har mulighet til å montere ladeplass hjemme eller på jobb får dermed ikke noe annet valg enn å kjøre på diesel eller bensin. Ikke helt ideelt med tanke på utslippsreduksjon.

Jon Braathen

99.9% kjøper hybrid fordi de får mer bil for pengene og ikke miljøgevinsten. (hvor mange hadde kjøpt hybrid hvis effekten var lavere, utstyret mindre og prisen høyere enn normale biler? )
Det er sikkert flere som også skjønner at det er billig å kjøre på strøm og sikkert derfor ønsker det. Om folk hverken har mulighet til å lade hjemme eller på jobb så har de kanskje kjøpt feil bil på feil grunnlag.
Folk kjøper elbil også pga insentiver, men vi har ikke valget med å kjøre langtur uten ladepauser.

Det er uansett uetisk at ladehybrider opptar lade plasser for elbiler.
(selv om det på grønn kontakt sine ladere så blir nok kW prisen ikke så gal siden de har strømstyrke i regnestykket sitt.)

Hurtigladere er, og Flexiladerne burde være øremerket elbiler..

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk

BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA