Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladekabel lås på AE?

Startet av AmocoCadiz, tirsdag 30. mai 2017, klokken 02:00

« forrige - neste »

Ipadjove

Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 30. mai 2017, klokken 13:17
Spør fordi eiere av Bolt på net påstår bilen ikke låser ladekabel, men tuter hvis ladekabel fjernes (!)

Lurer også om AE sender eller kan sende melding på appen om kabel fjernes?

Har ikke fått bilen enda, men kan se slik ut i appen/OnStar?

Counterpointer

Sitat fra: 3irikur på onsdag 31. mai 2017, klokken 00:18
Finnes det noen måte å låse kabelen med hengelås eller noe? Dette er ganske kritisk der jeg lader...
Enkelt. Ladeluke er rett ved hjulet. Vaier og hengelås. Har brukt det på min Soul når den har stått lenge alene. Billig og sikkert.

Omtrent som på bildet men vaier til sykkel i stedet for kjetting


alagerqv

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 31. mai 2017, klokken 00:01
Sitat fra: alagerqv på tirsdag 30. mai 2017, klokken 21:58
Enda en spiker i AE-kisten...
Har du en agenda?
Nei, bare utrolig lite imponert over hvordan bilen jeg bestilte er, gjelder jo forsåvidt også Opel.


Sent from my iPhone using Tapatalk

kammiz

Har undersøkt dette i helga og kan bekrefte at hvis bilen oppfatter det som ladestasjon så løser den ut, hvis den oppfatter det som ladekabel så løser den ikke ut. 14a og opp er ladestasjon og 13a og under blir ladekabel.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Ipadjove

Er selve dekselet/ladeluken noen gang låst hos dere? Virker som min alltid er åpen. Synest forhandler sa at den låses. (?)

orienteringsbass

Nå har vi fått vår bil også og prøvd litt forskjellig. Hittil bare lading hjemme, med Schuko-kabelen, siden mode 3 kabelen ikke var klar hos Thrane Steen på fredag. Stort sett har det gått bra, uten varmgang på 10A.

I går opplevde vi at kabelen (som er låst til bilen også etter at ladingen er fullført) ikke ville løsne, på tross av at vi trykket lenge på knappen på begge fjernkontrollene. Frustrerende. Jeg kommanderte alle nøkler ut av garasjen, gikk et stykke vekk og sto et minutt eller så, så gikk jeg inn igjen med én nøkkel og trykket. Nå skiftet lyset på dashbordet fra grønt til gult, men forble på, og kabelen satt fortsatt fast. Jeg leste i bruskanvisningen at man skulle kunne stoppe ladingen fra bilen og prøvde å lete meg fram til denne opsjonen. Men før jeg kom langt med dette søket, slukket lyset av seg selv, og kabelen kunne fjernes.

Har noen andre opplevd dette? Det hører med til historien at 10-åringen hadde oppholdt seg med fjernkontrollnøkkelen i og rundt bilen en stund før dette hendte, og han hadde sikkert trykket og fiklet. Han har rotet til mye software før på denne måten. Men likevel???
1999 Renault Mégane med tiltagende småproblemer
2017 Ampera e Glory Red levert 2.6.2017

bno

Sitat fra: Ipadjove på søndag 04. juni 2017, klokken 19:31
Er selve dekselet/ladeluken noen gang låst hos dere? Virker som min alltid er åpen. Synest forhandler sa at den låses. (?)

Samme her

Arha

Sitat fra: orienteringsbass på mandag 05. juni 2017, klokken 10:11
Nå har vi fått vår bil også og prøvd litt forskjellig. Hittil bare lading hjemme, med Schuko-kabelen, siden mode 3 kabelen ikke var klar hos Thrane Steen på fredag. Stort sett har det gått bra, uten varmgang på 10A.

I går opplevde vi at kabelen (som er låst til bilen også etter at ladingen er fullført) ikke ville løsne, på tross av at vi trykket lenge på knappen på begge fjernkontrollene. Frustrerende. Jeg kommanderte alle nøkler ut av garasjen, gikk et stykke vekk og sto et minutt eller så, så gikk jeg inn igjen med én nøkkel og trykket. Nå skiftet lyset på dashbordet fra grønt til gult, men forble på, og kabelen satt fortsatt fast. Jeg leste i bruskanvisningen at man skulle kunne stoppe ladingen fra bilen og prøvde å lete meg fram til denne opsjonen. Men før jeg kom langt med dette søket, slukket lyset av seg selv, og kabelen kunne fjernes.

Har noen andre opplevd dette? Det hører med til historien at 10-åringen hadde oppholdt seg med fjernkontrollnøkkelen i og rundt bilen en stund før dette hendte, og han hadde sikkert trykket og fiklet. Han har rotet til mye software før på denne måten. Men likevel???
Fungerer fint for meg.  Først et trykk på den midterste knappen på fjernkontrollen, deretter hold den nederste knappen i et par sekunder.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

bno

Det holder å trykke nederste knappen. Ellers hva med ladeluka hos dere - låses denne på sentrallås?

Counterpointer

Jeg får ikke låst ladeluka. Det er vel heller ikke noe problem egentlig. Skjelden noen "tjuvlader" biler.....

bno

He, he enig, men å stikke ting i kontakter osv. Men, nei sikkert ok. Mitt ærend var om denne låses sammen med øvrige. Den gjør den ikke.

Counterpointer

Hvis noen vil klusse med bilen så gjør de nok det uansett desverre . Bra at den låser sakteladekabel hvertfall.

kammiz

Håper de lager et valg for å låse kabel eller ikke. Idioti at man ikke får låst t2 kabel som man sjeldent bruker under 16a

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

bno

Enig, men det må da være slik at det går å få tilpasset dette på diagnose siden hos Opel.

pilt

Jeg har fulladet hjemme på 32A noen ganger nå, og det er umulig å dra ut kabelen uten å trykke på nøkkelen først, så her virker det som den er låst. Selve luka kan alltid åpnes, men det gjør forhåpentligvis ikke noe.
Oslo
🤍 P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014 til feb 2019
❤ Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019 til 2022
💙 Tesla model Y - juni 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA