Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladekabel lås på AE?

Startet av AmocoCadiz, tirsdag 30. mai 2017, klokken 02:00

« forrige - neste »

Counterpointer

Som nevnt tidligere så gjør det å dra ut shukokontakt ikke noen forskjell på min bil.
Tror det er noe med din bil/kabel, dette er ikke innstillbart (tror jeg), så da blir det en verkstedsak

orienteringsbass

Mistenker at det er noe galt hos meg. Har nå ladet med 16 amp. Da skal kabelen løsne etter endt lading. Men det gjør den ikke i mitt tilfelle. Må låse opp med nøkkelen. Egentlig ikke dumt, men tydeligvis ikke slik det var planlagt og andre rapporterer.

Har også problemer med DAB. Radioen funker fint på FM, men med DAB har vi aldri hatt stabilt signal.

En sak til for verkstedet ser det ut til.
1999 Renault Mégane med tiltagende småproblemer
2017 Ampera e Glory Red levert 2.6.2017

bno

#47
Det første høres mest logisk riktig. DAB radio er dårlig her også. I tillegg så husker ikke mitt anlegg sist valgte kilde. Videre popper det opp meldinger i hytt å pine. Her må det opplagt til en software oppgradering snart. Finish på interiøret er skjemt av dårlig kvalitetskontroll. Nå skal bilen inn denne uka så får vi se.

Counterpointer

Fikk en feilmelding i dag på åpen ladeluke selv om den var lukket.
Gikk vekk når tenning ble skrudd av.

bno

Sitat fra: pilt på torsdag 08. juni 2017, klokken 00:14
Jeg har fulladet hjemme på 32A noen ganger nå, og det er umulig å dra ut kabelen uten å trykke på nøkkelen først, så her virker det som den er låst. Selve luka kan alltid åpnes, men det gjør forhåpentligvis ikke noe.
Merket i dag at jeg ikke fikk ut ladepistolen, men måtte bruke nøkkel for å få den låst opp. Da er det som det skal være. Da hadde også bilen oppfattet dette som ladestasjon. Skal forsøke litt til så får vi se.

1Ampera

Jeg har hjemmelader og kabel er låst til bilen så lenge bilen og ladeboks kommuniserer, jeg har testet når bilen gir beskjed om ferdig ladet så slipper låsen. Har latt kabel stå i natten over, når bilen kommuniserer med hjemmelader så er den låst. Denne prosess varte noen minutter og så slapp låsen igjen.
De enste gangene jeg har brukt nøkkel er når jeg har avbrutt lading.

Har tatt opp dette med forhandler, venter tilbakemelding.
2024 BMW i4 M50
2018 Ampera-E, levert 14.06.18, hvit alt utstyr.
2017 Ampera-e, levert 16.05.17, hvit alt utstyr.(Solgt)
2020 BMW M5 Individual Competition
2015 BMW M5 Individual Competition
2015 VW E-up, siden 10.11.14(Solgt, en gledens dag, endelig ferdig med Møller)
2014 Opel Insignia 4x4, Biturbo(solgt)

bno

#51
Ok
Har hjemmelader. Nå er kabel satt i ladeporten. Grønt lys i bilen blinker.  Lader kommuniserer da med bilen. Hjemmelader indikerer med diodefarge at den ikke lader. Signalet i bilen betyr da utsatt lading aktivisert. Ladepisol er nå låst til bilen. Så får vi se etter hvert. Men om utsatt lading er aktivert så skjønner ikke jeg logikken med å frigjøre pistolen etter lading unntatt ved hurtiglading.  Altså ved høyere ladefart enn "normal" hjemmelading. Hmmm kan da ikke være nødvendig å finne opp hjulet hver gang en ny bil kommer på markedet.

Como

Har ladet med:
- medfølgende lader ved 6 og 10 amp.
- medfølgende type 2 til type 2 kabel ved 16 amp.
- hurtiglader (Grønn kontakt)
Og har så langt alltid måtte løse ut med knapp på nøkkel.
2022 Skoda Enyaq 80x
2017 Ampera-e

bno

Sitat fra: Como på mandag 26. juni 2017, klokken 23:36
Har ladet med:
- medfølgende lader ved 6 og 10 amp.
- medfølgende type 2 til type 2 kabel ved 16 amp.
- hurtiglader (Grønn kontakt)
Og har så langt alltid måtte løse ut med knapp på nøkkel.

Ja d rare er at dette oppleves (et) ulikt å det må vi få verifisert grunn til ettet hvert håper jeg.

Como

I går ladet jeg til bilen selv avsluttet lading. (87% Hilltop "on")
Når jeg kom til bilen 2 timer senere ble jeg tilfeldig stående ved ladeporten for å avslutte en SMS. Da hører jeg lyden av ladeporten som utløser kabel.
Jeg håper dette skjedde fordi jeg sto i nærheten med nøkkel i lomma og fordi bilen var ferdig ladet.
Jeg frykter kabel løses ut fordi bilen er ferdig ladet. Så går det en stund og bilen oppdager at den er koblet til strøm og låser porten for å lade. Så oppdager bilen at den likevel er ferdig ladet og løser ut kabel... osv osv  :-\
Noen som har opplevd å stå med nøkkel i lomma og hørt at kabel løses ut?
2022 Skoda Enyaq 80x
2017 Ampera-e

zbk

Ikke opplevd tilsvarende. Opplevde et par ganger at ladekapelen var ulåst, men har det siste gangene måttet løse den ut manuelt med nøkkel. Skal prøve å vente litt neste gang og se om det skjer noe da. Eventuelt vente uten nøkkel en gang om det passer seg slik.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

bno

#56
Start Charge
To arm the charge cord thefta lert, lock the vehicle twice with the RKE transmitter. To disarm
this feature, see "Energy Settings" under Energy Information 0 131.

End Charge
Unlock the vehicle with the RKE transmitter to disarm the charge cord theft alert.

På energiinstillinger er det et valg på Bolt for dette med cabel theft. Det er det ikke på AE forstå logikken hvem som vil. Ref. vedlegg

zbk

Pluggen i statene har ikke lås mot bilen, det har type2 opplegg for.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

bno

#58
Ja selvfølgelig var nok litt for ensidig fokusert der ja.  :laugh:

bno

#59
I dag da jeg kom til bilen uten å ta med meg nøkkel viste det seg at etter endt lading var kabel (16A) pistolen låst i lade-kontakten.  Hentet nøkkel å måtte låse denne opp.

Edit: Da hadde jeg ladet 100%

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA