Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konvertere el-varebil til personbil

Startet av TromsøTorstein, mandag 29. mai 2017, klokken 16:36

« forrige - neste »

TromsøTorstein

Hvis man har behov for å fjerne ryggplata til en pre-2014 EL-varebil ev. sette i flere seter, hva sier skatteetaten om dette?

https://www.skatteetaten.no/no/Person/bil-og-andre-kjoretoy/bygge-om-bil/regn-ut-hva-det-vil-koste/ombygging-av-kjoretoy/

Kalkulatoren tar ikke elbil-reg. merker og spør etter "slagvolum" hvis man velger "avgiftsfri".

TromsøTorstein

jche

Vil tro at skatteetaten syns dette er greit, da det ikke utløser avgifter på en elbil. Men ville hørt med statens vegvesen om varebilene er godkjent for ombygging til personbil

TromsøTorstein

Jeg har sendt spørsmål til Statens Vegvesen nå, og legger inn eventuelle svar jeg får. TT.

Trekkoppbil

#3
Engangsavgift:
V. Avgiftsplikt ved endring av avgiftsmessig status og avgiftsteknisk grunnlag
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2001-03-19-268#KAPITTEL_5
"Ved endring av avgiftsmessig status eller avgiftsmessig grunnlag skal tillegget i engangsavgift utgjøre differansen mellom den opprinnelige og den endrede motorvogn, beregnet etter de regler og avgiftssatser som gjelder på det tidspunkt avgiften blir betalt"

Moms:
Når det gjelder moms av utgifter til ombygging, så kan man prøve å grave i merverdiavgiftsforskriften
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-12-15-1540#KAPITTEL_6


TromsøTorstein

#4
Oppdatert 01.06.2017:

Jeg ringte både Skattetaten og Vegvesenet idag;

Vegvesenet sa det var helt greit, samme regler som for fossilvarebiler, dvs. seter, sikkerhetsbelter, ev. airbags etc.

Hos Skattetaten sa de at de var nesten helt sikkert ingen avgift, men jeg la inn en forespørsel direkte som de skulle svare meg på for å være helt sikker. (Se svar: 01. Juni)

Så slik ser det ut sålangt:

1) Finn, kjøp og om-registrer varebilen du ønsker (før eller etter 2014 betyr ikke noe/om-registrere som varebil er billigere enn som personbil).

2) Send inn RF-1335 (kan være du slipper det på el-bil siden det ikke påløper kostnader)-Svar fra etaten 01.Juni: Ingen avgifter ved ombygging, men RF-1335 må sendes inn (Ca. 1uke å få det tilbake) og tas med til Vegvesenet.

3) Når godkjent RF-1335 svar er mottatt, bestill time hos vegvesenet for endring og utlevering av skilt.

4) Mens du venter på time, sett i seter, belter, fjern den forhatte skilleveggen etc. (Her har vi grunnen til at få gjør det tror jeg, du må helst finne foringer og matter samt lister for hele varerommet for at den skal bli lik en 5-7 seters-versjon..

Sålangt jeg har skjønt kan man også registere den som en 2-seter privatbil, dvs. kun fjerne skilleveggen og ikke bruke penger på seter etc. For noen som har lange bein eller andre utfordringer i kroppstørrelse kan jo det være et fint triks. Bakdelen er da at man åpner frontsetene til et uisolert varerom, noe som vil trekke mer strøm særlig på vinter og ev. gi en høyere støyprofil, og kanskje være ugunstig hvis man har last som vil bevege på seg ved oppbremsing.

I tillegg når man undersøker prisforskjeller på samme år/km el-varebiler og ferdige 5/7 -seter er prisen kun 20-50K høyere for slike biler, så da er det kanskje ikke verdt arbeidet..  :-1-:

TT.

TromsøTorstein

Her er et mer utfyllende svar fra SVV (Statens Veivesen) om endring fra varebil til personbil:

1) Kan varebiler som er klassifisert som ren varebil fra produsent, omregisteres til 1-rad (2/3seter) personbiler? (Fjerne skillevegg).

2) Kan varebiler av samme modell og merke som selges både i varebil- og personbil-utgave omregisteres til 1-rad (2/3seter) personbiler? (Fjerne skillevegg).

3) Kan alle varebiler registert før de nye EU-reglene kom i i 2014, omregistreres til 1-rad (2/3seter) personbiler? (Fjerne skillevegg).

4) Hvilke statutter, klargjøringer eller regler bruker dere for å gi svar på disse spørsmålene?


Hallo.

Forskrift om godkjenning av bil og tilhenger til bil (bilforskriften) kom i 2012, og oppbygd på Eu direktiv 2007/46/EF med vedlegg.

Det som er å merke seg er om bilen er eldre enn 3 år, bortfaller en del krav. Videre er det bilprodusenten, eller kompetent uavhengig laboratorium som skal dokumentere en slik ombygging.

Sender ledetråden i regelverket som skal kunne dekke de eventualitet som du forespør, og det er i forhold til N1 til M1 bil som produsenten må inn på banen jf: § 7-2.7.

Men i bilforskriften § 17 blir man henvist inn i Kjøretøy forskriften som følger:

For reparasjon, ombygging og oppbygging av bil og tilhenger til bil gjelder kjøretøyforskriften § 1-4, § 6-9, kapittel 7, § 16-4 nr. 5, § 16-6 og § 18-1 nr. 6. Oppbygd bil og tilhenger til bil som ikke omfattes av kjøretøyforskriften § 7-2 nr. 4.4 må likevel godkjennes etter denne forskrift § 9.

Ved ombygging gjelder dessuten at det ikke må foretas ombygginger som gjør at bil og tilhenger blir mindre trafikksikker, mindre miljøvennlig eller mer brannfarlig enn før ombyggingen, dersom ikke annet følger av bestemmelsene i første ledd.

Dersom det foretas endringer på et kjøretøy som er godkjent som en prototype, skal Vegdirektoratet informeres. Dersom Vegdirektoratet finner det nødvendig, kan det kreves tilleggsdokumentasjon for endringene. Dersom det foretas endringer som medfører at kravene i forordning (EU) nr. 1230/2012, masser og dimensjoner, ikke lenger er tilfredsstilt, skal kjøretøyet fremstilles for ny godkjenning.

§ 1-4.Ombygging av kjøretøyer

1. Når et kjøretøy ombygges til annen kjøretøygruppe, skal kjøretøyet tilfredsstille de krav som gjelder for den nye gruppen. Dog kan kjøretøy som har vært registrert i Norge i minst 3 år, ombygges til annen kjøretøygruppe uten at kjøretøyet kreves å oppfylle de krav til støy, avgass, bremser og kollisjonsegenskaper som gjelder for den nye gruppen.

2. Med mindre annet fremgår, og bortsett fra unntaket i nr. 1, skal de kravene gjelde som gjaldt på det tidspunktet kjøretøyet ble registrert første gang eller tatt i bruk uten registreringsplikt i Norge.

3. Når et kjøretøy ombygges til annen kjøretøygruppe, skal, med mindre annet fremgår, de definisjoner og klassifiseringsregler gjelde som gjelder på tidspunktet for omregistreringen. For kjøretøy, som ikke er registreringspliktig (når ombyggingen er foretatt), gjelder tilsvarende, dog slik at tidspunktet for avsluttet ombygging er avgjørende.

4. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke dersom annet fremgår av reglene for EØF-typegodkjenning.

§ 6-9.Endring av godkjent kjøretøy

1. Godkjent kjøretøy skal fremstilles til ny godkjenning dersom det foretas endring av kjøretøyet som gjør at det ikke lenger er i samsvar med opplysninger i vognkortet. Det samme gjelder andre endringer av kjøretøyet som har betydning for trafikksikkerheten, eksempelvis i bærende konstruksjoner, styring, forstilling, bremser o.l., eller dersom kjøretøyet blir utstyrt med trekkdel for tilhenger (gjelder ikke for biler med tillatt totalvekt ikke over 3.500 kg), tipp, kran e.l. Godkjent kjøretøy skal også fremstilles for ny godkjenning dersom det er påført omfattende skader ved kollisjon, utforkjøring e.l. Det vises for øvrig til kap. 7.

§ 7-2.7: Krav om dokumentasjon

For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.

Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret. I tillegg til kravet i første ledd, gjelder følgende:

Ved endring av batterikjemi på elektrisk drevet motorvogn eller hybridkjøretøy, skal det dokumenteres at benyttet batteri og tilhørende kontrollsystemer tilfredsstiller gjeldende utgave av ISO-standard 6469-1, og er tilpasset den aktuelle kjøretøytype/variant. Det skal også dokumenteres at batteri og tilhørende systemer er installert etter anvisning fra kjøretøyfabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium. Videre skal det dokumenteres at de funksjonelle kravene i gjeldende utgave av ECE 100 om sikkerhet i batterielektriske kjøretøy, er oppfylt etter ombyggingen. Dokumentasjonen skal komme fra kjøretøyfabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium.

§ 16-4.5: Når sittearrangement i bil etter 15. mars 2004 modifiseres i forhold til slik den opprinnelig ble godkjent, ved at sitteinnretninger i bilen innmonteres, monteres på annen plass eller fjernes, skal alle sitteinnretninger i bilen være utstyrt med bilbelter og festepunkter for disse som tilfredsstiller kravene i § 16-6 nr. 1. Dette gjelder ikke hvis bilen etter modifiseringen blir i samsvar med typegodkjent utførelse. Unntatt er også ambulanser.

§ 16-6.Krav til bilbelter/festepunkter på plasser som ikke kreves utstyrt med bilbelter

1. Bilbelter i alle typer kjøretøy montert på plasser som ikke kreves utstyrt med bilbelter, skal være av type som minst tilfredsstiller kravene i ECE-reg.nr. 16.04 eller kravene i direktiv 77/541/EØF, som senest endret ved direktiv 90/628/EØF, direktiv 96/36/EF, direktiv 2000/3/EF eller direktiv 2005/40/EF. Festepunktene skal tilfredsstille kravene i ECE-reg.nr. 14.02 eller kravene i direktiv 76/115/EØF, som senest endret ved direktiv 82/318/EØF og direktiv 2005/41/EF, eventuelt som endret ved direktiv 90/629/EØF. Dette må dokumenteres av beltefabrikanten, kjøretøyfabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium, basert på prøver eller beregning. Dersom dette ikke kan dokumenteres, kan festepunktene godkjennes hvis de kan tåle en fremoverrettet prøvekraft slik:

Trepunktsbelte:

5 kN på øvre festepunkt, 10 kN på fellesfeste og 5 kN på nedre festepunkt.

Hoftebelte:

10 kN for hvert festepunkt.

Festepunktenes plassering vurderes ved godkjenning. Dokumentasjon kan kreves fremlagt.

For originalmonterte bilbelter og festepunkter på plasser som ikke kreves utstyrt med bilbelter, kreves ingen godkjenning.

2. Ikrafttredelse.

For så vidt gjelder festepunkter trer bestemmelsene i denne paragraf i kraft 1. april 1998. For bilbelter som monteres av beltefabrikant trer bestemmelsen i kraft 1. oktober 1998. Bestemmelsen gjelder også ettermontering av bilbelter 1. april 1998 eller senere. Direktiv 2005/40/EF og direktiv 2005/41/EF trer i kraft 21. april 2006 for typegodkjenning av nye kjøretøytyper, 20. oktober 2006 for utstedelse av typegodkjenninger og 20. oktober 2007 for nye registreringer.

18-1.6. Når sittearrangement i bil etter 15. mars 2004 modifiseres i forhold til slik den opprinnelig ble godkjent, ved at sitteinnretninger i bilen innmonteres, monteres på annen plass eller fjernes, er det ikke tillatt å montere langsgående (sidevendte) sitteinnretninger. Dette gjelder ikke hvis bilen etter modifiseringen blir i samsvar med typegodkjent utførelse. Unntatt er også ambulanser, militærtaktiske biler registrert på Forsvaret og i nødvendig utstrekning sitteinnretninger i biler som er spesielt utformet og/eller utstyrt for transport av funksjonshemmede.

Dette svaret er gitt på generelt grunnlag bakgrunn av din forespørsel, og er ikke et forvaltnings vedtak.
Område Asker, Bærum og Oslo, Opp-og ombyggingsgruppen


Elmo

Jeg vet om ombygginger av PSA-classic elbil fra varebil til personbil, både fra 2-seter Berlingo til 5-seter og 2-seter Saxo til 4-seter personbil, begge helt uten problemer eller avgifter. 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elbileier1

Hei,

Er det mulig å ombygge elbilen fra varebil til personbil?
Hvor og hvordan kan dette gjøres? Hvor får man kjøpt seter og få satt de inn i bilen på riktig måte?

Elmo

#8
Det kommer jo veldig an på hvilken el-vare-bil du vil bygge om.
Om seter er tilgjengelig er avhengig av om den aktuelle bilen også selges som personbil. Hvis bilen også finnes som fossilbil så er det vel antageligvis flere brukte seter tilgjengelig.
Jeg tror det er veldig vanskelig å få godkjent ombygging med uorginale seter.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA