Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dyr bil å eie i fremtiden?

Startet av Lyse Tanker, lørdag 27. mai 2017, klokken 01:16

« forrige - neste »

Lyse Tanker

Hei :-)
Har noen tanker jeg vil dele med dere som har endel erfaring med Tesla Model S.
Prisene på en brukt Model S begynner nå å synke mot 400  tusen og vil etterhvert ligge på 300 og lavere. Men jeg ser at en god del av de bilene som selges har fått skiftet motor og batteri og det er jo greit så lenge garantien dekker dette. Mine spørsmål blir da, er det slik at disse store dyre delene hadde svakheter på tidligere modeller eller er dette ting som stadig må skriftes også på nyere biler. Slik jeg tenker da, er jo at disse bilene må jo bli veldig dyre å eie etter at garantien har gått ut, hvis de da ellers er i brukbar stand. Er det noe av dere som har noen tanker rundt dette og hva koster utskifting av f.eks. DU, hvis man må betale det selv, for ikke å snakke om batteriet, selv om prisen på en batteripakke selvfølgelig vil være langt lavere enn i dag.

SabreMan

Jeg har også lest at det har vært en del problemer med dørhåndtakene, og at dette har vært dyrt å fikse ($ 900?) etter garantiperioden.

Dere som har hatt bilen i noen år, hva er deres inntrykk? Har Tesla kontroll på dette nå?
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

JorgenM

Det er vel ikke mange som har byttet batteri?
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Softblue

Det er også dyrt å bytte motor og gearkasse på fossilbiler etter at garantien er gått ut.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

E_S

Jeg tror det blir som de fleste andre biler i samme segment - skrekkelig dyrt om man er avhengig av verksted for alt mulig, mer overkommelig om man skrur selv, kjøper brukte deler og lignende.

Har en 2014-modell som verken har fått byttet DU eller gjort noe med batteri/kontaktorer, satser på at noe av dette ryker før bilen blir 8 år.. :P
:)

sigurdi

RWD biler til sept 14 har ulik hjuloppheng bak og problem med oppretting av drive uniten som fører til bevegelse i x, y eller z aksen og slitasje av spline kobling mellom motor og girkasse.

Nytt design på selve oppheng kom sammen med D bilene og implementert i høst 14 hardware endringene, bedret oppheng og alignment osv gjør at problemet er vesentlig redusert.

Det finnes og to ulike drive uniter en stor der motor er satt inn i girkasse med spline.. bedre feste og oppretting not hjuloppheng.
Så har vi 70D, 75D, 85D, 90D som har to små drive uniter.
De har helt nytt design og motor ligger i girkasse med standard skrådrev som tåler mye mer en en spline.
Denne brukes både forran og bak på ikke P-D biler.
RWD har fremdeles brukt den større DU med spline.
Den lille har potensiale til å overleve bilene med riktig olje og skift av denne.
Det har dog vært feil på noen fremre av de små, men dette har vært pga kabling og ikke slitasje som de bakre store.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Horten
Model X90D (18.03.17)

elekTrond

Som semi-fattig student og innehaver av Grasbakken Auto foretok jeg meg en dagdrøm inkl. oppgradering av min '13 i-MiEV til en ti år gammal  '13 Model S i det herrens år 2023'ish. (Merk at dette er 2017-priser på dertil nye/gamle årsmodeller.) Det endte som sågar:

TESLA MODEL S, 2013->> delebiler (finndel.no)

3 stk fra '13, '14 og '16.

Brukte bildeler til TESLA MODEL S, 2013->> - finndel.no

AIRCONDITION KOMPRESSOR til TESLA MODEL S, 2013->>
3x 4.880,- (trilling 2-3K)

BAKLUKEDEMPER til TESLA MODEL S, 2013->>
1 par: 2500,- Merknad: SELGES SOM PAR. EN ER ELEKTRISK

BAKSTILLING til TESLA MODEL S, 2013->>
206811 '13 85D 9900km 5000,-

BATTERI LADER INNTAK ELBIL til TESLA MODEL S, 2013->>
1x 3950,- + 1x 6500,-   (trilling: 1750,-)

BATTERI LADER ELBIL til TESLA MODEL S, 2013->>
22kW(?) dobbeltlader: 25.000,- (trilling: 8500,-)
Ladekabel 2.500,-

BATTERI VARMER/KJØLER ELBIL til TESLA MODEL S, 2013->>
4x 4995,- + 1x 4750,-

BATTERIPAKKE ELBIL TESLA MODEL S, 2013->>
'16 40'km
Pris: 106250,- Inkl.mva   ('11 trilling: 12500,- (16kWh))

DØRHÅNDTAK UTV VENSTRE FOR TESLA MODEL S, 2013->>Pris: 2500,- Inkl.mva

Dører: 9x 5000,- + 1x 9000,-   (trilling: 1950,-)
Drivaksel: tot. 6x 2500,-
   (trilling: 1000-1250,-)
Fjørbein med luftpute: Tot. 15x 4880,- + 2x 4500,-

MOTOR EL-BIL til TESLA MODEL S, 2013->>
206834 DU FWD L1S '15 85D 9900km 39.000,-
   (trilling: 8.000-19.500,-)
206835 DU RWD L1S '15 85D 9900km 39.000,-
208003 DU RWD L1S '14 P85 29000km 39.000,-
261293 DU RWD L1S '13 P85 53000km 35.000,- NB! SPRUKKET EL-KONTAKT HØYRE SIDE. 

NØKKEL til TESLA MODEL S, 2013->>
1x 799,-

SKJERM VENSTRE FORAN til TESLA MODEL S, 2013->>
VF: 1x 1250,- + 1x 1875,-
   (trilling: 750,-)

SPEIL HØYRE til TESLA MODEL S, 2013->>
3x 3995,-
   (trilling: 950-2.000,-)

SPEIL VENSTRE til TESLA MODEL S, 2013->>
Merknad: DETTE ER BARE SPEIL GLASS
2x 500,-

STYREENHET DIVERSE til TESLA MODEL S, 2013->>
500-5000,-/stk
  (trilling: 950-12.500,-)

TANNSTANG SERVO ELEKTRISK til TESLA MODEL S, 2013->>
2x 7895,- + 1x 7000,-
  (trilling: 2.500-7.500,-)

TÅKELYKT VENSTRE FORAN til TESLA MODEL S, 2013->>
1x 1375,-

VAKUUMPUMPE til TESLA MODEL S, 2013->>
1x 1500,-

VARMEAPPARAT MOTOR til TESLA MODEL S, 2013->>
3x 3630,- + 1x 3500,-   (trilling: 850,-)

VARMEAPPARAT MOTSTAND til TESLA MODEL S, 2013->> (PWM)
2x 675,-

VARMEAPPARAT REGISTER TESLA MODEL S, 2013->>
3x 2500,-
*** END OF TRANSFER ***

Da er det bare å krasje i veg og havarere alt du bare kan. Eller som farmor pleier å si: Kjør vakkert!  :+1:
'13 Mjau

E_S

Det jeg egentlig er mer skeptisk til enn deler og skruing er hvordan Tesla selv kommer til å håndtere "hjemmemekkere". Jeg ser for meg at mange komponenter i bilen med elektronisk tilkobling er låst til bilen f.eks. ved bilspesifikk kodering og må kodes til akkurat den bilen. Videre ser jeg for meg at Tesla håndterer en forespørsel om koding etter egen-skruing på måten "Å jaså, du har ikke kjøpt <putt inn random del her> hos oss og latt oss montere den? Sorry, life sucks, vi kommer ikke til å røre dette!"

Får håpe det dukker opp programvare for 3. part til en betalbar pris, a la VCDS for VAG-produkter..
:)

sigurdi

Når garanti går ut på flere og flere biler kommer det et marked på 3.parts deler og reperasjoner.
Stemmer at endel deler er codet med CAN addresser og prater med bilen over CAN buss.
Men normale slite deler som driv akslinger, bremse klosser/skiver osv er bare deler.
Går man over på ABS sensorer, dekksensorer, ultrasonic sensorer, nye lykter og annen elektronikk kan det nok være greit å sette dette bort uansett.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Horten
Model X90D (18.03.17)

E_S

Jeg er ikke interessert i å sette bort skifte av ABS-sensorer, ryggesensorer, lykter og sånt - det er jobber jeg har gjort før på nyere biler,  så får håpe sånt også blir mulig. Elektronikk er ikke skummelt - bare man får tak i nødvendig software..
:)

Lyse Tanker

Takk for svar :-) Det jeg tenker da er at denne slitasjen i RWD bilene frem til september 2014 vil gjenta seg med korte intervaller eller har de «gamle» bilene fått utbedret den bakenforliggende årsaken som sigurdi nevner?

amund

Jeg tror at når den tid kommer at mange model S er utenfor garanti, har noen smarte amerikanere laget en hacket linux-distribusjon / root access / diagnoseverktøy man kan installere på skjermen i bilen. Jeg mener, hvilken datamaskin er uansett koblet til alle can-bussene med full tilgang? Og har man gode diagnose- og setup-verktøy for disse tingene er resten 'bare deler' som en annen sa. Tenk også på hvor mye brukt man kan få, ikke bare i norge, men ebay osv når disse bilene er 10-15 år. Jeg gleder meg!  8) (og gruer meg litt også, hvis bilen en dag er svart...  :o)
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

SabreMan

Sitat fra: sigurdi på lørdag 27. mai 2017, klokken 12:43
RWD biler til sept 14 har ulik hjuloppheng bak og problem med oppretting av drive uniten som fører til bevegelse i x, y eller z aksen og slitasje av spline kobling mellom motor og girkasse.

Nytt design på selve oppheng kom sammen med D bilene og implementert i høst 14 hardware endringene, bedret oppheng og alignment osv gjør at problemet er vesentlig redusert.

Det finnes og to ulike drive uniter en stor der motor er satt inn i girkasse med spline.. bedre feste og oppretting not hjuloppheng.
Så har vi 70D, 75D, 85D, 90D som har to små drive uniter.
De har helt nytt design og motor ligger i girkasse med standard skrådrev som tåler mye mer en en spline.
Denne brukes både forran og bak på ikke P-D biler.
RWD har fremdeles brukt den større DU med spline.
Den lille har potensiale til å overleve bilene med riktig olje og skift av denne.
Det har dog vært feil på noen fremre av de små, men dette har vært pga kabling og ikke slitasje som de bakre store.

Så en S75 har en DU med spline? Har det vært noen problemer med denne siden de endret design i 2014? Jeg har egentlig ikke behov for en D-modell, men jeg har tenkt å ha bilen i minst 1 år, så jeg vil helst unngå dyre reparasjoner etter at garantien er slutt.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

Skjøteledning

Så en S75 har en DU med spline? Har det vært noen problemer med denne siden de endret design i 2014? Jeg har egentlig ikke behov for en D-modell, men jeg har tenkt å ha bilen i minst 1 år, så jeg vil helst unngå dyre reparasjoner etter at garantien er slutt.

Er jo 8 års garanti på DU med ubegrenset kjørelengde. De første bilene er jo ikke utenfor garanti før høsten 2021.

sigurdi

S75 har DU med spline som resten av RWD bilene.
Men etter endringene i 2014 så holder de svært mye lengre.
Er noen PD biler som har byttett bakre DU (spline versjon) ved 60-100 000km.
Men er 8års garanti og ubegrenset km så ikke noe problem i nær fremtid.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Horten
Model X90D (18.03.17)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA