Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problem eller bare jeg som ikke har lest godt nok i manualen?

Startet av zbk, torsdag 25. mai 2017, klokken 12:56

« forrige - neste »

zbk

Tenkte denne tråden var til diverse spørsmål om daglig bruk. Jeg starter med et laderelatert problem.

Når ladingen er ferdig virker det som om bilen løser ut ladekabelen. Ikke bra med tanke på tyveri... Er det jeg som gjør noe rart eller stemmer dette med andres erfaring? I dag gikk jeg ut i garasjen uten nøkler og kunne fortsatt bare ta ut ladekabelen og potensielt stukket av med den. Under lading er den låst.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Olemann


Håper Opel leser dette, om det er slik så må de få ut en SW update så snart som mulig.  Min i3 løser ikke ut før dørene åpnes, lading avsluttes uten noen automatisk opplåsing av ladekabel.

kammiz

Min løser ikke ut selv når den er ferdig

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

trykkertor

Hvilken lader bruker du vs trådstarter?
Er det en innstilling i bilen en av dere har endre på som har med lading og låsing å gjøre?

trykkertor

Følgende står i brukermanualen til amerikanske Bolt
SitatWhen the vehicle no longer needs
to use power from the charging
station, it will stop charging and the
DC vehicle plug will be unlocked
from the DC charge port.

De har også bilder av hengelås montert i ladepistolen for økt sikkerhet.

Og følgende under alarm:
SitatCharge Cord Theft Alert : This
feature allows the theft alert to
sound when there is an attempt
to remove the 120V portable
charge cord and the system is
armed. Set the charge cord theft
alert feature to On or Off.

zbk

Jeg bruker ladepunktet hjemme med vanlig type2-kabel.

Kanskje jeg må lese litt i manualen.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Counterpointer

Er ikke låsesystemet som låser kabel til bilen bare en liten hake?

På andre biler har mange blitt frastjålet kabel fordi den er røsket løs! Bedre med hengelås imho.

jkirkebo

Sitat fra: trykkertor på torsdag 25. mai 2017, klokken 14:19
Følgende står i brukermanualen til amerikanske Bolt
SitatWhen the vehicle no longer needs
to use power from the charging
station, it will stop charging and the
DC vehicle plug will be unlocked
from the DC charge port.

De har også bilder av hengelås montert i ladepistolen for økt sikkerhet.

Og følgende under alarm:
SitatCharge Cord Theft Alert : This
feature allows the theft alert to
sound when there is an attempt
to remove the 120V portable
charge cord and the system is
armed. Set the charge cord theft
alert feature to On or Off.

Amerikansk Bolt har type 1 inntak som fungerer på en helt annen måte enn type 2.

Forøvrig er det å håpe på at CCS-støpsel løses og også her ved avsluttet lading, slik at andre kan bruke hurtigladeren. Lades den kun med AC bør støpselet forbli låst etter ladeslutt. Låsemekanismen på type 2 inntak er langt kraftigere enn låsemekanismen for type 1.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Olemann


Veldig bra at DC lading løser ut automatisk, slik at nestemann i køen får ladet selv om bileier ikke er tilstede.

Noe annet med AC lading med egen kabel eller kladd, der bør det være låst til bilen låses opp.

zbk

Uten at jeg har lest og sjekket nærmere. Kammiz: Ladet du med mode 3-kabel eller ladekabelen som fulgte med bilen?

Kan det være at DC-ladestasjoner og mode 3 låser opp, ladekabel (mode 2) ikke?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

kammiz

Jeg må innrømme at jeg må prøve igjen for å se om jeg husker riktig. Så lenge det er dc så styres det jo ikke av bilen, men all ac lading burde jo oppføre seg likt. Jeg bruker forøvrig charge amps ray kabelen. Rekker ikke fullade på jobb imorgen så får prøve på nytt over helga. Har ikke lader hjemme.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

kammiz

Før jeg har rukket å prøve har jeg fått en henvendelse fra Opel Norge om at AC lading ikke løser ut kabel når den er ferdig, det er kun DC lading. :) altså den løser kun ut på hurtigladere. :) da var det som jeg husket.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

zbk

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

bno

Da har jeg fått bilen og forhandler fikk ikke ladet opp tilstrekkelig (for de jeg presset på  ;D) Satte den til lading hjemme og der har jeg mulighet opp til 32A. Bilen lader på 6A. Jeg satte denne til 10A og det var eneste mulighet på oppsiden av 6A. Det skal vel være andre valg i bilen, men det fremkom ikke annet en 6 hhv. 10A. Må ta frem manualen, men de som har hatt bilen og gjennomført AC lading. Skal det ikke komme opp flere valg (enn 6 hhv 10A)? Senser den selv hvor mye den kan få og justerer deretter eller?

S4e

Det er ikke mulig å lade 32 amp på en vanlig stikkontakt. Har du en ladeboks?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA