Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny spiker i Dieselkista ?

Startet av doldis1, tirsdag 23. mai 2017, klokken 17:33

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 23. mai 2018, klokken 22:17
Her står det at for to veistrekninger er det forbudt for dieselbiler som ikke oppfyller Euro6 utslippskrav:

https://www.ndr.de/nachrichten/hamburg/Diesel-Fahrverbot-in-Hamburg-ab-31-Mai,fahrverbote114.html

Men de skiltene som er avbildet i videoen ser for meg ut som om fortsatt sier "bis Euro V" med forbehold om at det kan være en "I" gjemt bak det røde krysset. Men jeg *tror* ikke det...

Men altså - dette spiller jo ingen rolle for meg, selv om "bis Euro VI" er en striktere og bedre begrensing. Kan det være at vi snakker om 2 forskjellige soner?  En der Euro V har tilgang og en der selv de ikke slipper til? Ser at de her kun snakker om 2 veistrekninger, mens jeg forsto den tidligere artikkelen som om det var snakk om ett litt større område i sentrum/flere veier?
Model S 85D

doldis1

 WLTP. Nytt grunnlag for avgiftsberegning av fossilbiler implementeres om drøye 6 mnd. Kan jo være noe å se fram mot for bilselgere i fossilbilbransjen som liker utfordringer  ;)


https://www.tv2.no/broom/9862114/

SitatPrishopp på 20 - 30 prosent

WLTP vil i de langt fleste tilfellene øke det oppgitte forbruket sammenlignet med NEDC.

Vi har hørt anslag på ca. 20 prosent som en antatt økning. Det er neppe for høyt.

Dette vil etter alt å dømme gjelde for alle typer drivlinjer. Særlig utsatt er de ladbare hybridene som så langt har vært gunstig avgiftsbelagt i det norske markedet.

elekTrond

Gammal artikkel med muligens muggent innhold, men ser den ikke her så:
https://www.tu.no/artikler/hamburg-forst-ute-med-tysk-dieselforbud/438033

Dieselforbud i Hamburg
Hamburg først ute med tysk dieselforbud
Om en uke.
NTB Motor 23. mai 2018 - 12:07
'13 Mjau

Motorwatt

Da må du se 3 poster høyere opp i denne tråden  ;D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Amoss

Sitat fra: Amoss på onsdag 23. mai 2018, klokken 22:52
Men de skiltene som er avbildet i videoen ser for meg ut som om fortsatt sier "bis Euro V" med forbehold om at det kan være en "I" gjemt bak det røde krysset. Men jeg *tror* ikke det...

Men altså - dette spiller jo ingen rolle for meg, selv om "bis Euro VI" er en striktere og bedre begrensing. Kan det være at vi snakker om 2 forskjellige soner?  En der Euro V har tilgang og en der selv de ikke slipper til? Ser at de her kun snakker om 2 veistrekninger, mens jeg forsto den tidligere artikkelen som om det var snakk om ett litt større område i sentrum/flere veier?

Ser ut til at "saken" er oppklart. De har vedtatt å stenge for alt under Euro VI, men tillater Euro V tilgang midlertidig som en overgangsordning så folk/bedrifter rekker å bytte ut sine "gamle" biler...
Model S 85D

doldis1

Sitat fra: Amoss på lørdag 26. mai 2018, klokken 11:23
Sitat fra: Amoss på onsdag 23. mai 2018, klokken 22:52
Men de skiltene som er avbildet i videoen ser for meg ut som om fortsatt sier "bis Euro V" med forbehold om at det kan være en "I" gjemt bak det røde krysset. Men jeg *tror* ikke det...

Men altså - dette spiller jo ingen rolle for meg, selv om "bis Euro VI" er en striktere og bedre begrensing. Kan det være at vi snakker om 2 forskjellige soner?  En der Euro V har tilgang og en der selv de ikke slipper til? Ser at de her kun snakker om 2 veistrekninger, mens jeg forsto den tidligere artikkelen som om det var snakk om ett litt større område i sentrum/flere veier?

Ser ut til at "saken" er oppklart. De har vedtatt å stenge for alt under Euro VI, men tillater Euro V tilgang midlertidig som en overgangsordning så folk/bedrifter rekker å bytte ut sine "gamle" biler...

Og Tysk bilindustri gnir seg i hendene og tror salget av nye dieselbiler går i taket  ;)

elekTrond

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 26. mai 2018, klokken 10:53
Da må du se 3 poster høyere opp i denne tråden  ;D
Haha ja jeg så den, men jeg er omtrent like god i Tyskleksa som Øystein Sunde ...
'13 Mjau

Motorwatt

Sitat fra: Doldis1 på lørdag 26. mai 2018, klokken 11:49

Og Tysk bilindustri gnir seg i hendene og tror salget av nye dieselbiler går i taket  ;)

Det tror jeg de har helt rett i. Om ikke i taket, så godt opp på veggen....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

doldis1

Og jeg tror de bommer katastrofalt :

https://www.bloombergquint.com/global-economics/2018/05/27/diesel-cars-to-die-out-in-tesla-like-future-eu-regulator-says

Sitat"Diesel cars are finished," Bienkowska said in a May 24 interview in her ninth floor Brussels office. "I think in several years they will completely disappear. This is the technology of the past."

Motorwatt

Sitat fra: Doldis1 på søndag 27. mai 2018, klokken 23:08
"I think in several years they will completely disappear."


Helt sikkert riktig, men i mellomtiden selges det millioner.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorgenM

Biler produseres etter behov, så hvis det hadde blitt NULL bestillinger av dieselbiler fra i morgen så hadde ingen blitt produsert heller. Da hadde det gått bensinbiler ut av det samme samlebåndet. Nå har ikke jeg kunnskap om alle produsenter, men er nok svært få modeller som KUN produseres med dieselmotor. Ingen produsenter hadde fått problemer hvis salget av nye dieselbiler gikk ned til 0% i morgen. Noen motorer hadde de selvsagt måtte kasert, men de fleste bilprodusenter går med bra overskudd for tiden så det hadde de kommet over.

Er ikke bilprodusenter som pusher diesel, det er markedet som ønsker det (enn så lenge).
Så er det opp til myndighetene å tilrettelegge for endring av forespørselen.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

doldis1

Naa Jørgen, du pleier treffe litt bedre enn dette  ;) Hvorfor tror du Tysk bilindustri bruker så store ressurser på å beholde Dieselen ?
En annen ting er at hverken du eller Motorwatt gadd å lese artikkelen jeg linket til...? EU systemet er i ferd med å skaffe seg verktøy for å innføre elbilmandatet bakveien ....

SitatLast week, EU governments backed a revamp of the rules for authorizing car models in the 28-nation bloc. The European Commission, the EU's regulatory arm, won the power to fine automakers up to 30,000 euros ($35,157) per faulty car and order recalls as part of the more centralized market oversight, becoming more like the U.S. Environmental Protection Agency.

emurof

Det er jo nettopp bilprodusenter som har drevet lobbyvirksomhet og jobbet hard for å beholde diesel.

cyber

Benkowska sier mye ; dette sitatet er fra juli 2017 :
"While I am convinced that we should rapidly head for zero-emission vehicles in Europe, policymakers and industry cannot have an interest in a rapid collapse of the diesel market in Europe as a result of local driving bans," Bienkowska said.
"It would only deprive the industry of necessary funds to invest in zero-emissions vehicles," she said in the letter, dated July 17."  :o

Mr Oizo


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA