Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny spiker i Dieselkista ?

Startet av doldis1, tirsdag 23. mai 2017, klokken 17:33

« forrige - neste »

Amatøren

Sitat fra: Doldis1 på tirsdag 01. mai 2018, klokken 18:21Jeg tror de flotte bildene fra USA og salgstallene fra Norge blir stående i historiebøkene som starten på slutten for Volkswagen ...

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Øyvind.h

Sitat fra: Doldis1 på tirsdag 01. mai 2018, klokken 18:21
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 30. april 2018, klokken 22:32
Tja.. vi vet lite om hva man faktisk får for pengene. Utstyr etc. Den har tross alt samme rekkevidde som en Zoe. Litt dyrere. Og kommer 4 år senere. Skjønner fremdeles ikke hva som er så imponerende.

Du har et poeng, for sent og for dårlig trolig, men skal de tjene igjen pengene på satsingen må de klare konkurransen mot TM3, Leaf og trolig TMY også og flere kommer.. I det øyeblikket de klarer konkurrere og virkelig selge I.D. i større antall vil mange av VW's egne fossile modeller være utdatert teknologi .. Jeg tror de flotte bildene fra USA og salgstallene fra Norge blir stående i historiebøkene som starten på slutten for Volkswagen ...

Skjønner jo godt at VW helst vil selge mest mulig av fossilbilene. De er tungt investert fra topp til tå i fossil og har alt å tjene på å melke fossilkua så lenge det er mulig.
Når en så stor andel av bilens verdi flyttes over i nye teknologiområder og til eksterne leverandører er det åpenbart at slike produsenter gjerne vil slepe bena etter seg. Tryggere å fortsette å spre eksos enn å hoppe på usikkerhetene ved elbil.....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øystein16

Sitat fra: JorgenM på mandag 30. april 2018, klokken 20:24
Denne blir en enorm spiker i dieselkista:

Nydelig design, overraskende lik konseptversjonen.

Ja, den vert garantert ein suksess, og designet passar ikkje i målgruppa for gretne mannfolk.

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 01. mai 2018, klokken 20:26
Når en så stor andel av bilens verdi flyttes over i nye teknologiområder og til eksterne leverandører er det åpenbart at slike produsenter gjerne vil slepe bena etter seg.
(min uthevning)

Og det er nettopp det jeg har poengtert flere ganger. Men for å slippe eksterne leverandører på den største/dyreste spesifikke elbil-komponenten så måtte de altså faktisk ha *satset* på elbil og bygget seg en battericellefabrikk...  Hadde de først gjort det så hadde de neppe slept beina etter seg lengre.
Model S 85D

Counterpointer


Amoss

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 01. mai 2018, klokken 23:48
Noen som vet noe om Salzgitter fabrikken?

Siste artikkel jeg fant er fra 2016.....


https://www.tu.no/artikler/volkswagen-bygger-egen-batterifabrikk-i-europa-etter-trykk-fra-de-ansatte/364160

Det siste jeg har fått med meg om denne var at det skulle være en batteri*pakke* fabrikk. Nettopp derfor jeg presiserte i siste post at jeg snakket om batteri*celle* fabrikk.

Om noe skulle ha endret seg siden den gang så er jeg lutter i øret, men med tanke på den nylig inngåtte battericelle kontrakten de kalte for "investering" så har neppe noe endret seg der...  Tidligere har VW skrevet på sine egne websider vedr. deres (den gang) fremtidige elbil-strategi at de fortrinnsvis ønsket å kjøpe hele batteripakken på spottmarkedet fra til en hver tid billigste batteriprodusent med ledig overkapasitet, alternativt kun kjøpe cellene og lage batteripakkene selv...  Det er nok på den bakgrunn dette kravet har kommet i fra de ansatte som det vises til i den artikkelen.
Model S 85D

doldis1

Sitat fra: Amoss på tirsdag 01. mai 2018, klokken 23:44
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 01. mai 2018, klokken 20:26
Når en så stor andel av bilens verdi flyttes over i nye teknologiområder og til eksterne leverandører er det åpenbart at slike produsenter gjerne vil slepe bena etter seg.
(min uthevning)

Og det er nettopp det jeg har poengtert flere ganger. Men for å slippe eksterne leverandører på den største/dyreste spesifikke elbil-komponenten så måtte de altså faktisk ha *satset* på elbil og bygget seg en battericellefabrikk...  Hadde de først gjort det så hadde de neppe slept beina etter seg lengre.

Jepp, det er også kjernepunktet i min diagnose av Tysk bilindustri.. Så lenge erkjennelsen av elbilens inntog mangler og også erkjennelsen av at batterier-framdriftselektronikk-selvkjøring er de tre avgjørende faktorer når det gjelder bilprodusentenes overlevelse framover...? Da er rullegardinen nede og lyset er slukket etter mitt skjønn...

VW tror de kan outsorce alt det essensielle og fortsette videre som verdens største bilprodusent..? Det er bare for dumt til å være sant, hvor stor hadde Apple vært om de hadde satset på å støpe plastdeksler og kjøpt inn Iphoneinnmat og teknologi fra eksterne leverandører ...?

Kanutten

Sitat fra: Doldis1 på onsdag 02. mai 2018, klokken 09:32
VW tror de kan outsorce alt det essensielle og fortsette videre som verdens største bilprodusent..? Det er bare for dumt til å være sant, hvor stor hadde Apple vært om de hadde satset på å støpe plastdeksler og kjøpt inn Iphoneinnmat og teknologi fra eksterne leverandører ...?

Nå ble jeg litt usikker... ironi? Apple lager vel ikke spesielt mange av delene til iPhone. Dette blir derimot outsourcet til en hel rekke underleverandører.

https://www.lifewire.com/where-is-the-iphone-made-1999503



Zanka

Apple har ansvaret for operativsystemet, det er ganske essensielt i en smarttelefon, i hvertfall hvis man nekter alle andre å installere dette på sine telefoner
Ekeberg, Oslo
X 100 og Model 3 LR

doldis1

Sitat fra: Kanutten på onsdag 02. mai 2018, klokken 17:15
Sitat fra: Doldis1 på onsdag 02. mai 2018, klokken 09:32
VW tror de kan outsorce alt det essensielle og fortsette videre som verdens største bilprodusent..? Det er bare for dumt til å være sant, hvor stor hadde Apple vært om de hadde satset på å støpe plastdeksler og kjøpt inn Iphoneinnmat og teknologi fra eksterne leverandører ...?

Nå ble jeg litt usikker... ironi? Apple lager vel ikke spesielt mange av delene til iPhone. Dette blir derimot outsourcet til en hel rekke underleverandører.

https://www.lifewire.com/where-is-the-iphone-made-1999503

Nei de har teknologien, uten den hadde ikke Apple eksistert..VW skal outsorce teknologien og kommer heller ikke til å eksistere...

elekTrond

Snart ei hel uke uten liv her?! Makan. Vel, her er det noen allerede har lagt seg i kista og banker i spiker fra innsiden og ut!
*kopiere meg sjøl fra Oljealder-tråden*



Sitat fra: elekTrond på tirsdag 08. mai 2018, klokken 11:21
Her er en random oljealder-grafikk som dukket opp i en random chat jeg randomly tittet innom her forleden kveld:

Bilde: https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/31517476_1501048433351923_232113909715173376_n.jpg?_nc_cat=0&oh=8405578c308368c706bbeb6dd93e1d9e&oe=5B95E882

Selv som Fjesbok-URLer av natur (pga. dato-signaturer) er enda flyktigere enn flyktige elbilforum-vedlegg, vil jeg ikke forsøple eller sløse bort elbilforeningens ressurser på sånt. Derfor lagrer jeg ikke bildet lokalt som et vedlegg. I stedet skriver jeg av følgende til ettertiden:

Grafikkmakerens påstand: Hvorfor gjør norske politikere alt de kan for å ikke selge det man utvinner i Norge?
'13 Mjau

JorgenM

Er vel allerede nesten utdatert den grafikken der, siden diesel-andelen faller raskt nå siden nyttår.

I mars falt den hele 37% i UK og 25% i Tyskland, som jeg tipper er de største markedene i Europa.
Tilsvarende fall i både januar og februar.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

kodalse

Da er Audi kalt inn på teppet (igjen) til Tysk "biltilsyn" KBA.

http://www.spiegel.de/auto/aktuell/audi-manipulierte-beliebtes-dienstwagenmodell-a-1206722.html
https://www.reuters.com/article/us-volkswagen-emissions-audi-a6/germany-probing-audi-for-new-emissions-device-der-spiegel-idUSKBN1I914I

Fra E24:

Det tyske biltilsynet, KBA, gransker om Audi har benyttet hittil ukjent utstyr for å skjule utslipp fra A6- og A7-modeller med dieselmotorer, skriver Der Spiegel.
Bare i Tyskland skal det være snakk om omkring 30.000 biler underlagt Euro 6-standarden for utslipp som kan være utstyrt med ulovlig programvare som viser lavere utslipp.
– KBA har bedt om en høring etter mistanke om at Audi V6TDI A6/A7-modellene har blitt utstyrt med ulovlig utstyr, sier en talsperson fra tysklands samferdselsdepartement til avisen.
Produksjonen av modellene er stanset, skriver Der Spiegel.
Senest forrige uke uttalte den nye Volkswagen-sjefen Herbert Deiss at selskapet må bli «ærligere, mer åpen og mer sannferdig», skriver Reuters.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012


JorgenM

VW fortsetter sin enorme satsning på elbiler :+1:


Volkswagen Battery Order To Nearly Match Tesla's Entire Market Value
https://insideevs.com/volkswagen-battery-order-to-nearly-match-teslas-entire-market-value/
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA