Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny spiker i Dieselkista ?

Startet av doldis1, tirsdag 23. mai 2017, klokken 17:33

« forrige - neste »

elekTrond

UMULIG, USHCMHUMLICH! Hvorfor er dette så usannsynlig å få til? Er det ikke bare filteret samt en ekstra "spylervæskedunk med kattemig" på? Hva med med konkurrerende filtre som brenner seg rene uten bruk av urat/AdBlue?
'13 Mjau

stefse

Når skal det brenne seg rent da? En gang pr år man kjører opp Lierbakkene med campingvogn på slep?
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Rollep

Sitat fra: Amoss på lørdag 21. april 2018, klokken 18:22
Sitat fra: Rollep på lørdag 21. april 2018, klokken 16:56
Det var det jeg tenkte, tydeligvis ikke elbil man går for når diesel nå velges bort.

Så du mener at Tesla er eneste elbilen som selges i Tyskland?  Vel vel...  God tur tilbake til KT forumet på VGD :)

Ps: Det tallet er høyere enn de tre foregående kvartalene...
Jeg tenkte mest på Tesla ettersom ganske mange folk her på forumet tydeligvis tror det eksisterer en nærmest verdensomspennende konspirasjon mot Tesla :D

Uansett, Tesla eller ikke, så er elbilsalget i Tyskland omtrent mikroskopisk i forhold til totalsalget av biler.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

emurof

Klart elbiler har en ulempe i Tyskland når de tross alt står opp mot en "dieselmafia" som vel har tentakler langt inn i maktens korridorer og er en viktig del av Tysklands økonomi og identitet. Bilprodusentene i Tyskland har jo voldsom lobbyvirksomhet (eventuelt korrupsjon) inn mot de folkevalgte, samt samarbeid seg imellom (kartellvirksomhet).

Er det en verdensomspennende konspirasjon mot Tesla? Neppe organisert som sådan, men det er mange sammenfallende interesser globalt som er truet av Tesla.

Amoss

Sitat fra: Rollep på søndag 22. april 2018, klokken 15:43
Uansett, Tesla eller ikke, så er elbilsalget i Tyskland omtrent mikroskopisk i forhold til totalsalget av biler.

Sant nok, men slik er det de fleste steder - med unntak av her i Norge. Uansett er elbilsalget i alle land jeg i det minste har kjennskap til større enn salget av Tesla i samme land, og Teslasalget alene bør derfor ikke brukes som argument for landets totale elbilsalg. Uansett stråmanns-argumenter om at "noen andre" muligens/kanskje mener "noe helt urelatert".
Model S 85D

hsa77

#440
Sitat fra: emurof på søndag 22. april 2018, klokken 15:53
Klart elbiler har en ulempe i Tyskland når de tross alt står opp mot en "dieselmafia" som vel har tentakler langt inn i maktens korridorer og er en viktig del av Tysklands økonomi og identitet. Bilprodusentene i Tyskland har jo voldsom lobbyvirksomhet (eventuelt korrupsjon) inn mot de folkevalgte, samt samarbeid seg imellom (kartellvirksomhet).

Er det en verdensomspennende konspirasjon mot Tesla? Neppe organisert som sådan, men det er mange sammenfallende interesser globalt som er truet av Tesla.
Som i de fleste andre land har man i Tyskland ikke skyhøye avgifter på biler, fossilbiler koster derfor omtrent halvparten av elbiler  - da har folk flest ganske enkelt ikke råd til å velge elbil. Eksempel veiledende pris på Golf fra 18.075€, eGolf koster fra 35.900€. Det er ikke bare å legge på en masse avgifter på fossilbiler, da vil folk flest ikke lenger ha mulighet til å kjøpe seg bil. Det eneste som nytter er vel å subsidiere elbiler, men det er dyrt for en hardt presset økonomi.

Konspirasjon kan du gjerne kalle det, jeg velger å se på det som økonomiske realiteter politikerne må forholde seg til.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

doldis1

 https://www.tv2.no/broom/9820497/

Akk ja, som vanlig er det Tysk bilindustri satser på dårlig nytt for alle oss som puster med lunger... burde ikke disse idiotene snart forstå at den eneste måten å forrente kapitalen på fremover er gjennom elbilsatsing..?

Alternativt burde det kanskje gå opp for dem at når salget av personbilsdiesler er over om kun kort tid, vil bensinmotoren få alt fokuset hva skadelige utslipp angår..? Bedre renseteknologi på bensinmotorer kan kanskje betale seg, iallefall på kort sikt ..?


Porsgrunn

#443
Sitat fra: Doldis1 på onsdag 25. april 2018, klokken 19:46
https://www.tv2.no/broom/9820497/

Brooms egen Benny summerer ganske godt hvorfor jeg er skeptisk

Sitat...det kan være snakk om flere ting: Økt pris, mer vekt, dårligere ytelser, kanskje andre typer utslipp. Det har jo vært forsket på dieselmotorer i mange år allerede, derfor vil nok mange være skeptisk til at man plutselig har funnet løsningen på alle problemer.
(Minne uthevinger av de jeg tror er viktigst)
Ting går nok ikke på kort sikt så fort som enkelte tror. Allikevel blir det et av mange tegn på hvilken veg det går på mer mellom lang sikt  når bransjen ser ut til å være iferd med å mistre tilliten i denne delen av motorpressen.

stefse

Den døde hesten bys frem med både støttehjul og kunstig åndedrett. Bosch har en stor elektroavdeling, så hvorfor dette desperate fokuset på å selge mer injektorsystemer? Feil bruk av FoU midler... ::)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

doldis1

 
SitatDen døde hesten bys frem med både støttehjul og kunstig åndedrett.
:D Akkurat ! og serveres på en seng av havre. Hesten har vært død lenge men det stopper ikke Tyskerne fra å bære havre til den...

cyber

Sitat fra: fredag på søndag 08. april 2018, klokken 22:14
EUs European Environment Agency (EEA) mener at antall fremskyndede dødsfall pga PM2.5 luftforurensning er ca 432 000 personer pr år, samt 70 000 personer pr år pga NO2.

Rapporten tallfester ikke hvor stor andel av PM2.5 forursensning som skyldes diesel, men andre rapporter har antydet ca halvparten. Rapporten sier imidlertid at 80% av NO2-utslippene kommer fra diesel.

Kilde:

https://www.eea.europa.eu/media/newsreleases/many-europeans-still-exposed-to-air-pollution-2015/premature-deaths-attributable-to-air-pollution
https://www.nettavisen.no/nyheter/ny-studie-om-ddsfall...til.../3423373725.html
Store avvik mellom ESA-rapport og IASA-rapporten.
Hvilken tallfesting mener ekspertene på elbilforumet er mest korrekt ?

Øystein16

Sitat fra: cyber på lørdag 28. april 2018, klokken 11:13
Sitat fra: fredag på søndag 08. april 2018, klokken 22:14
EUs European Environment Agency (EEA) mener at antall fremskyndede dødsfall pga PM2.5 luftforurensning er ca 432 000 personer pr år, samt 70 000 personer pr år pga NO2.

Rapporten tallfester ikke hvor stor andel av PM2.5 forursensning som skyldes diesel, men andre rapporter har antydet ca halvparten. Rapporten sier imidlertid at 80% av NO2-utslippene kommer fra diesel.

Kilde:

https://www.eea.europa.eu/media/newsreleases/many-europeans-still-exposed-to-air-pollution-2015/premature-deaths-attributable-to-air-pollution
https://www.nettavisen.no/nyheter/ny-studie-om-ddsfall...til.../3423373725.html
Store avvik mellom ESA-rapport og IASA-rapporten.
Hvilken tallfesting mener ekspertene på elbilforumet er mest korrekt ?
Paradokset som ikkje er nemnd at all dieselen som går med til å forlengja folks liv...



Kårepåsporet

Sitat fra: Øystein16 på lørdag 28. april 2018, klokken 11:36
Sitat fra: cyber på lørdag 28. april 2018, klokken 11:13
Sitat fra: fredag på søndag 08. april 2018, klokken 22:14
EUs European Environment Agency (EEA) mener at antall fremskyndede dødsfall pga PM2.5 luftforurensning er ca 432 000 personer pr år, samt 70 000 personer pr år pga NO2.

Rapporten tallfester ikke hvor stor andel av PM2.5 forursensning som skyldes diesel, men andre rapporter har antydet ca halvparten. Rapporten sier imidlertid at 80% av NO2-utslippene kommer fra diesel.

Kilde:

https://www.eea.europa.eu/media/newsreleases/many-europeans-still-exposed-to-air-pollution-2015/premature-deaths-attributable-to-air-pollution
https://www.nettavisen.no/nyheter/ny-studie-om-ddsfall...til.../3423373725.html
Store avvik mellom ESA-rapport og IASA-rapporten.
Hvilken tallfesting mener ekspertene på elbilforumet er mest korrekt ?
Paradokset som ikkje er nemnd at all dieselen som går med til å forlengja folks liv...

Kan du utdype?

doldis1

Nye flotte bilder av VW's dieselsatsing i USA  ;) , legg spesiellt merke til at de har sikret seg et stort tilleggsareal i fall denne måten å lagre VW-biler skulle øke enda mer i popularitet ! Tipper de kan høste verdifull erfaring her om storskala lagring  til de skal utvide dette konseptet til Europa ....?  :o


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA