Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny spiker i Dieselkista ?

Startet av doldis1, tirsdag 23. mai 2017, klokken 17:33

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Amoss på onsdag 11. april 2018, klokken 11:35
Sitat fra: Rio på onsdag 11. april 2018, klokken 00:10
Amoss og andre:

Jeg tror ikke det er noen fasit her - det er vektige argumenter begge veier, og hvilke argumenter som vil veie tyngst avhenger nok både av tilbud/etterspørsel, men kanskje hovedsakelig av hvilke nye batterikjemier som blir rådende. Det er liksom ikke det helt store å lage en batterifabrikk som er uegnet...

Vi kan spekulere på hva som er best, og jeg sier ikke du tar feil, men ingen av oss vet, og usikkerheten er stor.

Takker for helt nye toner fra deg :)  Tidligere har du virket svært overbevist om hvilke argumenter som veier tyngst....

Du har så klart helt rett i at det er en risiko å satse på feil batterikjemi, men f.eks. Elon har hevdet at det vil være rimelig kurant for GF-I å bli oppdatert til nyere batterikjemier dersom det er aktuelt. Sannheten er vel heller at det kan komme helt ann på hva for en ny kjemi som blir aktuelt... Men joda, ny kjemi - eller andre endringer - i battericellene som produseres vil nødvendigvis medføre mer av både kostnader og tid for å legge om produksjonen, potensielt mye mer. Men normalt vil det dreie seg om mindre tid og kostnader enn å bygge fra bunnen av. Så om de bygger en fabrikk i dag så kan de ha glede av dagens celler frem til de finner denne ultimate cellen de evnt. senere ønsker å endre til, og de kan da i mellomtiden ha bygget opp en elbilstasing i en helt annen skala enn vi ser i dag.

... men så kommer det Doldis1 tar opp - kan de være for sent ute nå?  Kan det bli for vanskelig/dyrt å skaffe tilveie råstoffene som trengs da andre produsenter alt har sikret seg kontrakter på det eksisterende gruveselskaper kan klare å levere? Enkelte ting kan tyde på det...

1) Jeg er ikke sikker på hvilke av mine tusenvis av innlegg du refererer til, men i hovedsak har jeg vel sagt at både Teslas og VWs strategier er "gyldige". Dvs. VW satser på å la markedet modne litt, og gir seg litt ekstra tid. De satser også på masseproduksjon, og må derfor være sikrere på kvaliteten.

2) Ingen her vet hvilke avtaler VW/VAG har inngått med leverandører av råmaterialer. Man kan mene mye om VW/VAG, men dumme er de ikke. Men ja, selvsagt er det mulig de har undervurdert hvor stor prosentandel av biler blir elbiler i fremtiden.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Counterpointer

Sitat fra: Rio på torsdag 12. april 2018, klokken 10:28
Man kan mene mye om VW/VAG, men dumme er de ikke.
Dieselgate var ganske dumt synes jeg og som Forrest sier «stupid is who stupid does»

Amoss

Sitat fra: Rio på torsdag 12. april 2018, klokken 10:28
1) Jeg er ikke sikker på hvilke av mine tusenvis av innlegg du refererer til, men i hovedsak har jeg vel sagt at både Teslas og VWs strategier er "gyldige". Dvs. VW satser på å la markedet modne litt, og gir seg litt ekstra tid. De satser også på masseproduksjon, og må derfor være sikrere på kvaliteten.

Nå sikter jeg altså til en god del av de mange innleggene dine som har vært rettet mot meg. Du har i enkelte av dem gått langt i å antyde at å foreslå å bygge egne batterifabrikker for VAG/VW er idiotisk.

Nettopp fordi de driver med masseproduksjon, og har behov for full kontroll på kvaliteten på battericellene de skal bruke, så er det strategisk viktig for dem å ha full kontroll på produksjonen. Dette står i sterk kontrast med tidligere strategidokumenter fra VW der de satset på å få kjøpe de billigste battericellene i ett marked der batteriprodusentene skulle underby hverandre for å bli kvitt ett VW fantasert overskudd av produksjonskapasitet på disse cellene. En strategi du har forsvart gang på gang.  Ja, de fantaserte sogar om at de skulle få batteriprodusentene til å selge seg ferdige batteripakker de kunne montere inn i bilene sine så de skulle slippe å måtte forholde seg til disse overhode...

Du må så gjerne fortsette å si at dette er en "gyldig" strategi for dem, og jeg vil i så fall fortsette å riste bestemt på hodet. Dette er en strategi for en produsent som egentlig ikke vil røre elbiler med en ildtang en gang, men forstår at de er nødt til å bite i det sure eple og i det minste levere noen få av disse avskyelighetene.


Sitat fra: Rio på torsdag 12. april 2018, klokken 10:28
2) Ingen her vet hvilke avtaler VW/VAG har inngått med leverandører av råmaterialer. Man kan mene mye om VW/VAG, men dumme er de ikke. Men ja, selvsagt er det mulig de har undervurdert hvor stor prosentandel av biler blir elbiler i fremtiden.

Helt sant. Men det vi VET er at de i fjor gikk høyt ut og ville sikre seg kontrakter med leverandører av Kobolt, og at de ikke fikk noe napp til den prisen de var villige til å legge på bordet. Om de siden har lagt mer penger på bordet og derved klart å sikre seg leveranser vet vi ikke noe om, da de har vært stille om dette i etterkant.

Men her kommer altså det inn som jeg var inne på - tiden for å sikre seg kontrakter på stabile leveranser av nødvendige råvarer til en rimelig pris (som de vil trenge for å få ned prisen på batteriene og derved også elbilene slik at de blir konkurransedyktige) kan være over. Joda, de vil sikkert få fatt i de råvarene de trenger, men da muligens til en mye høyere pris enn det konkurrentene som var tidligere ute med å sikre seg kontrakter må betale. Noe som vil kunne medføre relativt sett høyere priser på elbilene de vil komme til å produsere og/eller dårligere inntjening.

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 12. april 2018, klokken 10:33
Sitat fra: Rio på torsdag 12. april 2018, klokken 10:28
Man kan mene mye om VW/VAG, men dumme er de ikke.
Dieselgate var ganske dumt synes jeg og som Forrest sier «stupid is who stupid does»

Takk, da slapp jeg å si dette ;)
Model S 85D

doldis1

Dette er Tysk bilindustri's mareritt. Kun 6 % av Tyske bilkjøpere kan tenke seg å kjøpe en dieselbil neste gang..

https://www.kfz-betrieb.vogel.de/trend-tacho-nur-noch-sechs-prozent-bevorzugen-einen-diesel-a-702587/

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Doldis1 på torsdag 12. april 2018, klokken 10:03
Så vil jo tiden vise om han har pondus nok til å vingeklippe fagforeningene

Mener du at fagforeningene står i veien for VW's utvikling av elbiler (de ville at VW skulle bygge egne batterfabrikker). Mener du at fagforeninger er en part som ikke skal lyttes til og ikke skal ha noen makt innen sin bedrift? Hva er det som plager deg med VW's fagforeninger (eller plager fagforeninger deg generelt)?

Mener du at fagforeningene gjennom VW's historie har vært ødeleggende for VW's produkter, økonomi og anseelse?

doldis1

Akkja Ketil, ett skjevt ord om fagforeninger så er du der  ;)

SitatMener du at fagforeningene står i veien for VW's utvikling av elbiler

Ja, i likhet med styret og en for høy gjennomsnittelig alder i ledelsen generellt.

 
SitatMener du at fagforeninger er en part som ikke skal lyttes til og ikke skal ha noen makt innen sin bedrift?

Alt til sin tid, tiden fra etter WW2 og fram til nå med store industriarbeidsplasser hadde vært et salig kaos uten fagforeningene som en samlende kraft på arbeidstakersiden.
Den tiden vi går inn i nå derimot har ikke samme plass for fagforeninger, i et mye mer automatisert arbeidsliv vil nok individuelle lønnsavtaler bli vanligere. Ganske enkelt fordi foretakene vil produsere mye mer med færre ansatte kommer fokuset til å ligge på hvert enkelt individ's verdi for foretaket.

SitatMener du at fagforeningene gjennom VW's historie har vært ødeleggende for VW's produkter, økonomi og anseelse?

Nei, absolutt ikke, men fortid og fremtid er to forskjellige ting, skal VW overleve 2030 må fagforeningene vike ..

 
SitatHva er det som plager deg med VW's fagforeninger (eller plager fagforeninger deg generelt)?

Mange spørsmål Ketill, nei hverken VW,s fagforeninger eller noen annens har noen gang plaget meg, det forandrer derimot ikke på den fremtiden jeg ser der fagforeningenes tid går mot slutten..

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Doldis1 på torsdag 12. april 2018, klokken 15:42
Akkja Ketil, ett skjevt ord om fagforeninger så er du der  ;)

SitatMener du at fagforeningene står i veien for VW's utvikling av elbiler

Ja, i likhet med styret og en for høy gjennomsnittelig alder i ledelsen generellt.

 
SitatMener du at fagforeninger er en part som ikke skal lyttes til og ikke skal ha noen makt innen sin bedrift?

Alt til sin tid, tiden fra etter WW2 og fram til nå med store industriarbeidsplasser hadde vært et salig kaos uten fagforeningene som en samlende kraft på arbeidstakersiden.
Den tiden vi går inn i nå derimot har ikke samme plass for fagforeninger, i et mye mer automatisert arbeidsliv vil nok individuelle lønnsavtaler bli vanligere. Ganske enkelt fordi foretakene vil produsere mye mer med færre ansatte kommer fokuset til å ligge på hvert enkelt individ's verdi for foretaket.

SitatMener du at fagforeningene gjennom VW's historie har vært ødeleggende for VW's produkter, økonomi og anseelse?

Nei, absolutt ikke, men fortid og fremtid er to forskjellige ting, skal VW overleve 2030 må fagforeningene vike ..

 
SitatHva er det som plager deg med VW's fagforeninger (eller plager fagforeninger deg generelt)?

Mange spørsmål Ketill, nei hverken VW,s fagforeninger eller noen annens har noen gang plaget meg, det forandrer derimot ikke på den fremtiden jeg ser der fagforeningenes tid går mot slutten..

Det er jo fint at noen vedstår seg sine reaksjonære standpunkter og synd at du forstår så lite av hva fremtiden blir. Dersom fagforinger stadig skal ha mindre innflytelse, så går vi mot amerikanske tilstander der stadig flere må ha flere jobber for å overleve og et stadig mindre andel av befolkningen løper av sted med alt overskudd (med resultat at den samlede økonomi blir stadig mindre). I Norge har vi forhåpentligvis litt mer vett!

Amoss

Sitat fra: Doldis1 på torsdag 12. april 2018, klokken 15:42
Den tiden vi går inn i nå derimot har ikke samme plass for fagforeninger, i et mye mer automatisert arbeidsliv vil nok individuelle lønnsavtaler bli vanligere. Ganske enkelt fordi foretakene vil produsere mye mer med færre ansatte kommer fokuset til å ligge på hvert enkelt individ's verdi for foretaket.

Nå har ikke jeg for vane å uttale meg så mye om fagbevegelsen generelt, men akkurat her tar du feil. Du forutsetter her at fagbevegelsen nødvendigvis vil motsette seg en hver form for automatisering, noe som slett ikke behøver å være gitt. (disclamer: Jeg vet ikke mye om hvilken linje fagbevegelsen til VW har lagt seg på her.)

Fagbevegelsen vil her stå i ett dilemma: Skal de prøve å tviholde på alle arbeidsplassene som er der i dag og risikere at bedriften går under?  Eller skal de være med på nedbemanning og automatisering for å sikre de arbeidsplassene som blir igjen? Økt automatisering vil normalt også medføre at de arbeidsplassene som får bli ofte blir renere og sikrere/tryggere (HMS) enn de mer manuelle arbeidsplassene. De vil også ofte kreve mer kompetent arbeidskraft, noe som ofte betyr bedre betalte jobber. Så nei, der er ikke gitt at de nødvendigvis må gå for den ene eller andre linjen her. Det fornuftige her blir å finne en mellomvei, der de kan beholde så mange jobber som mulig samtidig med at bedriften får mulighet til å automatisere og ned-bemanne - forutsatt at bedriften da kan gi en eller annen form for sluttpakke/hjelp til de som må gå, og prøve med "naturlig nedbemanning" før man sender ut oppsigelser.

Blir fagbevegelsen her en for stor hemsko for bedriften er det ikke fagbevegelsen som sådan som er problemet, men de som er tillitsvalgte i denne bedriften. Nettopp de endringene du skisserer her gjør etter min mening fagbevegelsen tvert i mot *mer* aktuell enn den har vært på lenge...

... og dette sier jeg som strengt talt er rimelig negativ til store deler av fagbevegelsen. De gjorde en god jobb før WWII som du er inne på, i tiden etter har den etter min mening gjort seg selv mer og mer irrelevant (relativt sett). Men NÅ kommer de store prøvene der de igjen kan og bør bli like aktuelle som de var i "gode gamle dager".
Model S 85D

doldis1

Dette er Tysk bilindustri's andre mareritt, de er i utakt med Fritz og Helga .. legg merke til den prosentvise økningen i Tyskland.


Counterpointer

Sitat fra: Doldis1 på torsdag 12. april 2018, klokken 18:22
Dette er Tysk bilindustri's andre mareritt, de er i utakt med Fritz og Helga .. legg merke til den prosentvise økningen i Tyskland.
Hvor mange av de tyske bilene er registrert i Tyskland og eksportert dagen etter?

doldis1

Na, Tyskerne har en økning fra 2016 tik 2017 på 25 K biler, tror ikke økningen i det Norske Soul-salget forklarer det ...

Amoss

Sitat fra: Amoss på tirsdag 10. april 2018, klokken 22:50
Sitat fra: Doldis1 på tirsdag 10. april 2018, klokken 22:22
Toppsjefene rømmer fra VW: https://e24.no/boers-og-finans/volkswagen/tyske-handelsblatt-volkswagen-sparker-toppsjefen/24306879

Interessant. Nå har jeg og enkelte andre her kritisert bla. VAG for å ikke satse på å bygge egne batterifabrikker, men basere seg på å kjøpe celler fra underleverandører. Dette har vi fått kritikk for her, og mer enn en beskylding om "forumbrukere her som vet bedre enn toppledelsen i ett så stort konsern".

Og nå skifter altså styret ut toppsjefen med Diess:
SitatDiess er også kjent for å være en forkjemper for å etablere batterifabrikker for bilindustrien i Tyskland, fordi han mener teknologien er helt essensiell for all fremtidig bilproduksjon.

... men så klart, jeg er jo bare en dum forumbruker som overhode ikke har peiling på hva jeg snakker om ;)

Vel, noen ny battericellefabrikk - de har jo nå alt forpliktet seg i langsiktige battericellekontrakter - er det ikke, men likefullt:
https://electrek.co/2018/04/12/volkswage-ev-battery-packs-brunswick-factory/
Sitat
Volkswagen prepares to produce 'up to 500,000 EV battery packs per year' at Brunswick factory
Volkswagen is preparing a major electric vehicle effort with its new MEB platform supporting a series of new models starting in 2020.

Now, the German automaker announced this week that it contracted its Braunschweig plant to produce 'up to 500,000 EV battery packs per year.'

An agreement was made between the automaker's Management Board, plant management, and the worker's council.

Herbert Diess, CEO of the Volkswagen brand, made the announcement yesterday:
SitatThe Volkswagen brand is doing its utmost to develop and produce the electric cars of the future in Germany. The battery system is an elementary part of the value chain – and we bundle the expertise for this important technology for the whole of Europe in Braunschweig.
Earlier this month, the company hired Tesla's Model S and Model X program manager to lead the development of the MEB line.
Så her må han vist ha jobbet effektivt dersom dette er ett resultat av sjefsskiftet.

Positivt at vi også nå får noe litt mer tall på satsingen deres. Opptil 500k batteripakker tyder på at de satser hardere enn de har gjort så langt, men dette er altså den øvre grensen, og vi vet ikke hvilken tidshorisont denne bestillingen gjelder. Håper det ikke er snakk om lengre enn de første par/tre årene.  Etter det bør denne terskelen heves...
Model S 85D

Counterpointer

Sitat fra: Doldis1 på torsdag 12. april 2018, klokken 20:10
Na, Tyskerne har en økning fra 2016 tik 2017 på 25 K biler, tror ikke økningen i det Norske Soul-salget forklarer det ...
Nei da, men kanskje en tredjedel og da blir det forskyvning i Norsk og tysk prosentvis økning. Men likevel en bra prosent på tyskerne, antallet derimot er ganske mikroskopisk sett i forhold til det totale antallet biler.

Rio

Sitat fra: Amoss på torsdag 12. april 2018, klokken 12:04
Sitat fra: Rio på torsdag 12. april 2018, klokken 10:28
1) Jeg er ikke sikker på hvilke av mine tusenvis av innlegg du refererer til, men i hovedsak har jeg vel sagt at både Teslas og VWs strategier er "gyldige". Dvs. VW satser på å la markedet modne litt, og gir seg litt ekstra tid. De satser også på masseproduksjon, og må derfor være sikrere på kvaliteten.

Nå sikter jeg altså til en god del av de mange innleggene dine som har vært rettet mot meg. Du har i enkelte av dem gått langt i å antyde at å foreslå å bygge egne batterifabrikker for VAG/VW er idiotisk.


Du må gjerne minne meg på hvor jeg har skrevet det?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Rio på fredag 13. april 2018, klokken 00:52
Du må gjerne minne meg på hvor jeg har skrevet det?

Dersom du virkelig trenger å få andre til å hente frem hva du selv har sagt tidligere skal jeg nok ta på meg oppgaven å søke frem noen gode eksempler. Men før jeg gjør det vil jeg forsikre meg om at du faktisk leste hva jeg skrev?

"Du har i enkelte av dem gått langt i å antyde ..."

Så om du da forventer at jeg skal kunne sitere deg på å ha brukt ordet "idiotisk" så har du missforstått hva jeg skrev (godt mulig du har brukt det ordet - jo, jeg *tror* nesten du har det? - uten at jeg kan si det sikkert).

Men altså, om du ikke en gang vedstår deg å ha gått langt i å antyde det skal jeg søke igjennom debattene her for deg en gang jeg kan gi meg tid til det.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA