Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny spiker i Dieselkista ?

Startet av doldis1, tirsdag 23. mai 2017, klokken 17:33

« forrige - neste »

doldis1

Sitat fra: Oddaa på lørdag 07. april 2018, klokken 16:19
Sitat fra: Doldis1 på lørdag 07. april 2018, klokken 15:30
Ingen som finner det oppsiktsvekkende at disse er forbudt i USA, men går lovlig på Europeiske veier når vi i tillegg vet at Dieseleksos dreper 10000 Europere årlig ?
Og det hevdes at mens 185 personer dør for tidlig av luftforurensning i Oslo, så er det 6 av disse som dør for tidlig pga NOx fra dieselbiler.

Videre dør 26000 personer pga trafikkulykker i Europa i året.

Så vi dør nok. Helt sikkert.



Sent from my iPhone using Tapatalk

Så argumentet er at alle skal dø uansett, så hvorfor ikke av dieseleksos ?  :laugh: Du er klar over at en god debattant, i forlengelsen av din argumentasjon, ikke trenger mer enn fem setninger for å argumentere godt for et påbud av landminer ?  :laugh:

Oddaa

Sitat fra: Doldis1 på søndag 08. april 2018, klokken 12:22

Så argumentet er at alle skal dø uansett, så hvorfor ikke av dieseleksos ?  :laugh: Du er klar over at en god debattant, i forlengelsen av din argumentasjon, ikke trenger mer enn fem setninger for å argumentere godt for et påbud av landminer ?  :laugh:

Trenger ingen landminer. Dør nok likevel ;-)

Om du kombinerer tallene over kan du beregne at 300.000 europeere dør _for tidlig_ på grunn av luftforurensning, 290.000 av disse er _ikke_ relatert til dieselbiler (nei, jeg går ikke god for tallene).

Og hvor mange skal vi tro dør for tidlig på grunn av feil kosthold, for mye alkohol eller for lite trening? La oss lage noe flere påbud og forbud da vel...

Men jeg tror ikke at du skjønner/ vil skjønne poenget uansett så jeg stopper her.



Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Kristian O

Sitat fra: Oddaa på søndag 08. april 2018, klokken 14:42
Sitat fra: Doldis1 på søndag 08. april 2018, klokken 12:22

Så argumentet er at alle skal dø uansett, så hvorfor ikke av dieseleksos ?  :laugh: Du er klar over at en god debattant, i forlengelsen av din argumentasjon, ikke trenger mer enn fem setninger for å argumentere godt for et påbud av landminer ?  :laugh:

Trenger ingen landminer. Dør nok likevel ;-)

Om du kombinerer tallene over kan du beregne at 300.000 europeere dør _for tidlig_ på grunn av luftforurensning, 290.000 av disse er _ikke_ relatert til dieselbiler (nei, jeg går ikke god for tallene).

Og hvor mange skal vi tro dør for tidlig på grunn av feil kosthold, for mye alkohol eller for lite trening? La oss lage noe flere påbud og forbud da vel...

Men jeg tror ikke at du skjønner/ vil skjønne poenget uansett så jeg stopper her.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Kosthold, trening og alkohol er valg kvar enkelt tek sjøl. Dårlig luftkvalitet er valg andre tek for deg, det er en vesentlig forskjell.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Øyvind.h

Byen er bilens røykerom. Bra det går rett vei. Det er frustrerende å ikke kunne unngå å puste inn andres gift.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Hansi

Godt sagt Kristian O og Øyvind.h, jeg er helt enig
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

fredag

EUs European Environment Agency (EEA) mener at antall fremskyndede dødsfall pga PM2.5 luftforurensning er ca 432 000 personer pr år, samt 70 000 personer pr år pga NO2.

Rapporten tallfester ikke hvor stor andel av PM2.5 forursensning som skyldes diesel, men andre rapporter har antydet ca halvparten. Rapporten sier imidlertid at 80% av NO2-utslippene kommer fra diesel.

Kilde:

https://www.eea.europa.eu/media/newsreleases/many-europeans-still-exposed-to-air-pollution-2015/premature-deaths-attributable-to-air-pollution
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

doldis1

 
Sitatantall fremskyndede dødsfall pga PM2.5 luftforurensning er ca 432 000 personer pr år, samt 70 000 personer pr år pga NO2.

Wow ! Miljødiesel funker.. trist for VW at kundene dør i hopetall da  ;)

Kårepåsporet

Sitat fra: Oddaa på søndag 08. april 2018, klokken 14:42
Sitat fra: Doldis1 på søndag 08. april 2018, klokken 12:22

Så argumentet er at alle skal dø uansett, så hvorfor ikke av dieseleksos ?  :laugh: Du er klar over at en god debattant, i forlengelsen av din argumentasjon, ikke trenger mer enn fem setninger for å argumentere godt for et påbud av landminer ?  :laugh:

Trenger ingen landminer. Dør nok likevel ;-)

Om du kombinerer tallene over kan du beregne at 300.000 europeere dør _for tidlig_ på grunn av luftforurensning, 290.000 av disse er _ikke_ relatert til dieselbiler (nei, jeg går ikke god for tallene).

Og hvor mange skal vi tro dør for tidlig på grunn av feil kosthold, for mye alkohol eller for lite trening? La oss lage noe flere påbud og forbud da vel...

Men jeg tror ikke at du skjønner/ vil skjønne poenget uansett så jeg stopper her.



Sent from my iPhone using Tapatalk

Vel, jeg synes det er en vesentlig forskjell på hva folk presser i seg, og hva samme folka presser i meg.
Om du velger å ta livet av deg med mat, alkohol, narkotika, medisiner eller manglende sådanne: kjør på!
Men ikke ta livet av meg.

Rollep

 Mange eks-røykere blir veldig fanatiske i forhold til alt som har med røyk og røykere å gjøre, just saying :D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Elbil fundamentalist

Synes det er skrekkelige høye dødstall. Ca 500k dødsfall årlig bare i Europa. Blir som en vedvarende verdenskrig. Kansje vi skal kalle det VW2?

Bare i Norge dør de mer enn 10 ganger så mange av luftforurensing som i trafikkulykker. Å dø av luftforurensing er forferdelige sykdomsforløp med høye belastninger for den syke, pårørende og samfunnet. Vi trenger ikke flere syke nå på terskelen av eldrebølgen.

<<<<<<<Off topic warning>>>>>>>

Hiver meg på Rollep  :)
Apropo røyking så begynte jeg å røyke veldig veldig lite for mange år siden. Faktisk kan det gå 10 år mellom hver gang jeg tar en røyk (kun èn røyk). Altså jeg har aldri sluttet, så da kan jeg ikke «sprekke» heller! 8) «Å sprekke er ett utrolig retorisk kunststykke for å få «kunden» til å begynne å røyke igjen, samtidig som det gjør det sosialt akseptert av nære relasjoner og venner.

Mer løgnaktig retorikk:

«Rentbrennende ovn» er riktignok 20talls % mer effektiv, men det er ikke rent det som kommer ut. Gamle ovner er ofte uøkonomisk i bruk. «Rentbrennende» kan vippe det til lønnsomt. Altså stikk motsatt resultat. Gamle ovner blir gjerne brukt til «kosefyring». Nye blir brukt mye mer, altså mer utslipp som blir sponset med 5000kr i Oslo.

Bra med T-bane? Det er store konsentrasjoner av bremsestøv med kreftfremkallende forbindelser på de underjordisk stasjonene, da vær og vind aldri vasker ut eller binder opp bremsestøvet. Tunge vognsett virvler opp det samme støvet gang på gang på gang. Det eneste filteret der nede er de reisende sine lunger...

Effekt tariff fra NVE nevner ikke med ETT ord noe om eksterne negative ringvirkninger, som at det fungerer som ett effektivt incentiv til mer vedfyring og flere barnefamilier vil brenne ihjel pga kjøring av hvitevarer på natten.

Fjernvarme «fjerner gamle oljefyr» er argumentet, men langt vanligere er det at det binder opp nye boligblokker og kontorbygg med pålagt anleggsbidrag og bindingstid til fjernvarme. Nye bygg låses til kostbar forbrenningsbasert fjernvarme med enorme utslipp til luft, og hindrer etblering av billige energibrønner som er miljøvennlige og har null utslipp til luft. Ekstra billige energibrønner dypt nede i en byggegrop blir ikke etablert. Burde vært påbudt, men blir altså hindret. Energien fra energibrønner er langt mer effektivt og billigere enn fjernvarme, samfunnsmessige tap i alle retninger!
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

HCO

2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

doldis1

 Toppsjefene rømmer fra VW: https://e24.no/boers-og-finans/volkswagen/tyske-handelsblatt-volkswagen-sparker-toppsjefen/24306879

Jeg tror denne passer inn i "ny spiker i Dieselkista", men det kommer helt an på om det styret som ansetter Diess lar ham gjøre jobben eller ikke. Muller forsøkte å starte prosessen med å selge ut , etter min mening det eneste riktige å gjøre i dagens situasjon, men ble stoppet av fagforeningenes representanter i styret..

Amoss

Sitat fra: Doldis1 på tirsdag 10. april 2018, klokken 22:22
Toppsjefene rømmer fra VW: https://e24.no/boers-og-finans/volkswagen/tyske-handelsblatt-volkswagen-sparker-toppsjefen/24306879

Interessant. Nå har jeg og enkelte andre her kritisert bla. VAG for å ikke satse på å bygge egne batterifabrikker, men basere seg på å kjøpe celler fra underleverandører. Dette har vi fått kritikk for her, og mer enn en beskylding om "forumbrukere her som vet bedre enn toppledelsen i ett så stort konsern".

Og nå skifter altså styret ut toppsjefen med Diess:
SitatDiess er også kjent for å være en forkjemper for å etablere batterifabrikker for bilindustrien i Tyskland, fordi han mener teknologien er helt essensiell for all fremtidig bilproduksjon.

... men så klart, jeg er jo bare en dum forumbruker som overhode ikke har peiling på hva jeg snakker om ;)
Model S 85D

Counterpointer

Sitat fra: Amoss på tirsdag 10. april 2018, klokken 22:50
Sitat fra: Doldis1 på tirsdag 10. april 2018, klokken 22:22
Toppsjefene rømmer fra VW: https://e24.no/boers-og-finans/volkswagen/tyske-handelsblatt-volkswagen-sparker-toppsjefen/24306879

Interessant. Nå har jeg og enkelte andre her kritisert bla. VAG for å ikke satse på å bygge egne batterifabrikker, men basere seg på å kjøpe celler fra underleverandører. Dette har vi fått kritikk for her, og mer enn en beskylding om "forumbrukere her som vet bedre enn toppledelsen i ett så stort konsern".

Og nå skifter altså styret ut toppsjefen med Diess:
SitatDiess er også kjent for å være en forkjemper for å etablere batterifabrikker for bilindustrien i Tyskland, fordi han mener teknologien er helt essensiell for all fremtidig bilproduksjon.

... men så klart, jeg er jo bare en dum forumbruker som overhode ikke har peiling på hva jeg snakker om ;)
Altså, det å mene at batterier er essensielt for elbil så derfor bør en lage dem selv, er vel ikke akkurat e=mc2

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 10. april 2018, klokken 22:59
Altså, det å mene at batterier er essensielt for elbil så derfor bør en lage dem selv, er vel ikke akkurat e=mc2

Det er jeg helt enig i, men likefullt har jeg fått mye motbør for å påstå at det er den beste/sikreste veien fremover for produsenter som mener alvor med elbilsatsingen.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA