Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny spiker i Dieselkista ?

Startet av doldis1, tirsdag 23. mai 2017, klokken 17:33

« forrige - neste »

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

doldis1

Sitat fra: JorgenM på lørdag 24. mars 2018, klokken 13:51
doldis: poenget er at de tjener MER penger, år etter år. At de nå kanskje tjener mer på el-biler/bensin enn diesel har da ingen betydning. De endrer seg med markedet. Bil-produsentene er faktisk veldig flinke til å tilpasse seg markedet.

Det du sier blir som å si at en TV-produsent blør fordi salget av billedrør-TV går ned, samtidig som de tjener desto mer på flat-TV...

Ja,ja Jørgen, jeg burde ikke bruke mer tid på dette, men i håp om at noen andre får noe utav det skal jeg svare.

Hvor vanskelig er det å forstå at forspranget Tysk bilindustri har framfor Japan, Usa og Korea hviler utelukkende på Dieselteknologi ? Tyskerne er fantastisk gode på Diesel, når det gjelder bensin er både Japan og Korea like gode , om ikke bedre!

Hvorfor tror du Tyskerne slåss alt de kan for å redde Dieselen hvis det var slik du tror at de bare kunne sette inn bensinmotorer isteden og alt var "business as usual" ?

Hele Tysk bilindustri med underleverandører har et stort apparat gående for å produsere dieselmotorer med tilhørende utstyr, og skulle dieselen forsvinne over natten vil det være fullstendig ødeleggende for Tysk bilindustri !
Må huske på det er investert enorme beløp både på teknologi og produksjonsutstyr, i en helt annen målestokk enn hos konkurrentene!
Tom. en gradvis nedtrapping over en 6-8 års periode vil være et økonomisk mareritt for de..

  https://cleantechnica.com/2018/02/14/daimler-warns-falling-diesel-car-sales-switch-evs-trigger-supplier-bailouts/

Rio

Sitat fra: doldis1 på lørdag 24. mars 2018, klokken 12:31
At du og VW-heiagjengen din ikke evner å forstå enkle sammenhenger og argumenterer deretter beviser faktisk ikke at jeg tar feil ..  ;)

Poenget er vel mer at du ikke beviser at du har rett. Din påstand. Din bevisbyrde.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mobileum

Sitat fra: doldis1 på lørdag 24. mars 2018, klokken 18:06
Hvorfor tror du Tyskerne slåss alt de kan for å redde Dieselen hvis det var slik du tror at de bare kunne sette inn bensinmotorer isteden og alt var "business as usual" ?

Det er godt dine kunnskaper om bilproduksjon ikke er din sterkeste side. Det er jo akkurat det som gjøres. En BMW 520i og en BMW 520d er samme bilen bortsett fra motor og et par andre småting. Går på samme samlebånd.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

doldis1

#289
Mobileum,
Hva er egentlig problemet ditt ?
Jeg har lagt ut linker som viser at salget av Diesler synker som en stein, noe forøvrig alle lett kan sjekke selv om de har lyst, nettet er fullt av det. Det jeg får ut av det er at Dieselen er historie om 6-8 år litt varierende fra land til land.

Så har jeg lagt ut en link der Daimler ceo Zetsche advarer aksjonærene om at dieselexit vil påføre Daimler store tap..
Men der du kommer fra, Kardemomme by trolig, er ikke dette noe problem ..? De kjører bare alle biler på samme linje ?

Burde du kanskje prøvd å kontakte Zetsche og gjøre ham oppmersom på hvor enkelt dette egentlig er  :laugh: Kunne jo spart aksjonærene for mye smerte..

For å sammendra på en enkel måte hva Zetsche sa kopierer jeg den første kommentaren fra kommentarfeltet under,forfatteren treffer opplagt spikeren på hodet..

Martin Lacey • a month ago
SitatI've heard some crap in my time.

Basically Daimler is saying it's contractually obligated to fulfill their orders for diesel engine parts. I'm guessing they thought dieselgate would pass by and the automakers could carry on as normal.

Sorry Daimler it's time to change or die trying to sell diesel

https://cleantechnica.com/2018/02/14/daimler-warns-falling-diesel-car-sales-switch-evs-trigger-supplier-bailouts/

Mobileum

Forhold deg til svaret mitt. Ja, de kan putte inn en bensinmotor eller dieselmotor i nesten alle BMW sine biler.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

JorgenM

Exactly :)

Og fra 2020 starter de ombyggingen av alle samlebåndene slik at også el-variantene av alle modellene kan produseres på samme samlebåndet. Så kan de produsere akkurat det etterspørselen krever.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Amoss

Sitat fra: JorgenM på mandag 26. mars 2018, klokken 01:45
Exactly :)

Og fra 2020 starter de ombyggingen av alle samlebåndene slik at også el-variantene av alle modellene kan produseres på samme samlebåndet. Så kan de produsere akkurat det etterspørselen krever.

... forutsatt at de har tilgang på nok batterier.
Model S 85D

JorgenM

Det blir neppe noe problem for produsentene med mye penger. Desto værre for de små produsentene som sliter litt økonomisk, men det er en annen diskusjon :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

doldis1

Sitat fra: JorgenM på mandag 26. mars 2018, klokken 12:51
Det blir neppe noe problem for produsentene med mye penger. Desto værre for de små produsentene som sliter litt økonomisk, men det er en annen diskusjon :)

Nei må si situasjonen ligner litt på lille Apple mot store Nokia for 10 år siden, hvor har det blitt av pengebingen til Nokia mon tro ? Nesten litt komisk at Tysk bilindustri ikke lærer av historien  ;)

Amoss

Sitat fra: JorgenM på mandag 26. mars 2018, klokken 12:51
Det blir neppe noe problem for produsentene med mye penger. Desto værre for de små produsentene som sliter litt økonomisk, men det er en annen diskusjon :)

Korreksjon:  Det blir neppe noe problem for produsenter som er forutseende nok til å sikre seg forpliktende leveringskontrakter i tilstrekkelige volum tilstrekkelig lenge i forkant.

Her vil så klart dype lommebøker hjelpe, og stram økonomi begrense. Men hovedkravet er altså at man har sett behovet tidsnok, og sikret seg leveransene. Hjelper lite å sitte på en fet bankkonto dersom ingen har noe ledig kapasitet å selge...  VAG har f.eks. nå - endelig - sett behovet og har vært nesten desperate ute i markedet det siste halve til hele året for å sikre seg kontrakt, noe de nå endelig har klart. Om volumet er høyt nok og/eller prisen lav nok vet vi ingen ting om så langt jeg har fått med meg i alle fall...
Model S 85D

gigafactory

Hvis det blir så stor knapphet på batterier som dere skisserer, så vil aldri BEVs komme i nærheten av ICE-biler i pris.

Amoss

Sitat fra: gigafactory på mandag 26. mars 2018, klokken 16:08
Hvis det blir så stor knapphet på batterier som dere skisserer, så vil aldri BEVs komme i nærheten av ICE-biler i pris.

Knapphet på batterier vil så klart være ett forbigående fenomen. Problemet er bare at det tar tid, så produsenter som ikke har sikret seg tilstrekkelig tilgang vil oppleve det som en sterk begrensing i flere år før kapasiteten er bygget ut. Eller at de må betale "overpris" (relativt til konkurrentene) for å sikre seg batteriene med den følge at de ikke får sine batteribiler ned i fossilbil-prisnivået like raskt som konkurrenter som har vært mer forutseende.

Så gjentar det gamle ordtaket: Aldri si aldri :)  Men joda, det kan *utsette* målet om prislikhet, i alle fall for den produsenten dette evnt. gjelder.
Model S 85D

Motorwatt

Men BMW, og mest sannsynlig også VAG, er vel mer interessert i produsenter som skal/kan levere faststoff-batterier? BMW har tegnet avtale med Solid Power om dette, og satser på å levere fra 2020. Tror ikke de har tegnet noe særlige avtaler på dagens batteriteknologi.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Rio

Sitat fra: Amoss på mandag 26. mars 2018, klokken 12:34
Sitat fra: JorgenM på mandag 26. mars 2018, klokken 01:45
Exactly :)

Og fra 2020 starter de ombyggingen av alle samlebåndene slik at også el-variantene av alle modellene kan produseres på samme samlebåndet. Så kan de produsere akkurat det etterspørselen krever.

... forutsatt at de har tilgang på nok batterier.

Nissan har visstnok bestemt seg for å kjøpe inn batterier, fremfor å bruke batterer fra deres egne fabrikker, så mangelen er neppe så akutt, vil jeg anta.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA