Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny spiker i Dieselkista ?

Startet av doldis1, tirsdag 23. mai 2017, klokken 17:33

« forrige - neste »

Amoss

https://www.nrk.no/nyheter/vil-fase-ut-dieselbiler-i-europa-1.13946836
Sitat5. mars 2018 kl. 23:32 Vil fase ut dieselbiler i Europa · Under et arrangement i Genève i dag kunngjorde bilprodusenten Toyota at de skal faste ut personbiler med dieselmotorer i Europa. Selskapet vil heller satse på hybridbiler.
Model S 85D

Kårepåsporet

Det var på tide. På meg virker det som om japse diesler er de verste av alle. Også nyere. Men 5-10 år gamle er grusomme.

turfsurf

Toyota har vel dieselmotorer fra BMW
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorgenM

De bruker BMW dieselmotorer i noen modeller ja, ikke alle.
BMW har forøvrig de reneste diesel-motorene :)

Bra tiltak av Toyota. Det sendes signaler når verdens største bilprodusent tar slike valg :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

doldis1

Nest størst vil vel VW mafiaen si. Toyota-diesler klarer nok ikke de nye  avgasskravene tenker nå jeg da..
Akk ja, da blir det vel bare VW som får holde Dieselen i hevd framover da..( jeg antar D-en i ID står for Diesel..?  :angel: )

Troald

Jeg er redd for at diesel er som doping. Etterhvert som dopingkontrollen blir bedre så kommer nye dopingmidler. Russerne slutter nok ikke med dopjuks og tyskerne slutter nok ikke med dieseljuks
(Og norske langrennsløpere fortsetter med astmamedisin og diverse kremer...)
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

JorgenM

Har neppe noe med avgasskravene å gjøre, men heller at diesel-salget i Europa er synkende og Toyota satser som kjent enormt på elektrifisering. Imponerende 52% av alle Toyota solgt i Europa i 2017 var hybrider.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Amoss

Sitat fra: Troald på tirsdag 06. mars 2018, klokken 10:59
(Og norske langrennsløpere fortsetter med astmamedisin og diverse kremer...)

Nja, kremene tror jeg de har droppet - i alle fall de fra Italia ;)
Model S 85D

Rio

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 06. mars 2018, klokken 10:48
Nest størst vil vel VW mafiaen si. Toyota-diesler klarer nok ikke de nye  avgasskravene tenker nå jeg da..
Akk ja, da blir det vel bare VW som får holde Dieselen i hevd framover da..( jeg antar D-en i ID står for Diesel..?  :angel: )

Sitat fra: Troald på tirsdag 06. mars 2018, klokken 10:59
Jeg er redd for at diesel er som doping. Etterhvert som dopingkontrollen blir bedre så kommer nye dopingmidler. Russerne slutter nok ikke med dopjuks og tyskerne slutter nok ikke med dieseljuks
(Og norske langrennsløpere fortsetter med astmamedisin og diverse kremer...)

Kan vi holde dette litt edruelig?

Takk!
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

MrBacardi

MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Rio

Sitat fra: MrBacardi på tirsdag 06. mars 2018, klokken 18:51
VW gir seg ikke, de spår rekyl for diesel:
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/03/06/195377586/volkswagen-spar-rekyl-diesel

Hva skal man si...

Den har man jo hørt før; jeg er ikke enig med ham, samtidig så er jo Europa langt større enn Norge. Det skal ikke mer til enn noen få prosent oppgang i dieselsalg i noen land i Øst-Europa, eller Frankrike/Italia, og så øker de mer (i antall) enn elbiler.

Vi får bare håpe han tar feil.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: MrBacardi på tirsdag 06. mars 2018, klokken 18:51
Hva skal man si...

Tja, egentlig skal vi visst være "edruelige" og ikke si noe som helt - artikkelen taler jo for seg selv ;)

Men ut over det så må det strengt talt sees på som ett lobby-innlegg for å prøve å hindre at byer og land forbyr dieselen helt, og derved la VW "melke" diesel-teknologien sin noen år til. Ut over det så er det enten en oversettelsesfeil i artikkelen eller så har ikke VW forstått forskjellen mellom "miljø-vern" og "klima-vern". Nei, diesel er ikke miljøvennlig, men joda, mer den er mer klimavennlig enn bensin. Men hverken mer miljøvennlig eller klimavennlig enn elbiler.
Model S 85D

JorgenM

MB kaster seg på "dieselbølgen"  :-1:

Mercedes overrasker stort: Satser på ladbar diesel
https://www.tv2.no/broom/9722715/
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

geear

Kunne vel like godt vært bensinhybrid, men ladbar dieselhybrid med 90kW elmotor, 13,5kWh batteripakke og mulighet for ren el-mode opp til 140km/t gjør at de fleste vil kunne kjøre all daglig bruk elektrisk, og så unngår man da alt det lokale svevestøvet fra dieselen, og spesielt i byene. Ingen krise det.

90kW tror jeg også er nok til at den oppleves som "kjapp nok" i småkjøringen slik at den faktisk vil bli kjørt helt elektrisk ofte.

Om jeg hadde tatt sjansen på å kjøpe en dieselhybrid i dag? Neppe...

doldis1

 
SitatMercedes overrasker stort: Satser på ladbar diesel

Sliter litt med å føle meg særlig overrasket her, må huske på at det forspranget Tyskerne har er Dieselteknologien og ingenting annet. Vi får se når det går opp for dem at de bærer havre til en død hest..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA