Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny spiker i Dieselkista ?

Startet av doldis1, tirsdag 23. mai 2017, klokken 17:33

« forrige - neste »

hsa77

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 27. februar 2018, klokken 18:26
Dieselen er ferdig, så enkelt er det.. Når kundene uteblir, er Dieselen ferdig !.. Så kan jo bilprodusentene sette utopiske mål om årstall for Diesel-exit så langt inn i framtiden de bare vil..
Det er jo hyggelig at dieselPERSONBILER er på vei ut. Men tungtrafikken øker, og her er det kun diesel som gjelder. For ikke å snakke om skipstrafikken, jada det finnes en og annen elferge men i det store og det hele er det oljesøl som gjelder i den bransjen. For ikke å snakke om vedfyring, selv moderne ovner brenner skittent inntil de er skikkelig varme. Mye å ta tak i før lufta i storbyene blir bra...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Kristian O

Angående vedfyring så er eg enig i at den ikkje er heilt bra for lufta i byer, men klimamessig så er det CO2-nøytralt (sett virt fra en liten skvett bensin til motorsaga).
I tillegg er det mykje folkehelse i å produsere sin egen ved  :+1:
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Elbil fundamentalist

Sitat fra: hsa77 på tirsdag 27. februar 2018, klokken 21:07
Sitat fra: doldis1 på tirsdag 27. februar 2018, klokken 18:26
Dieselen er ferdig, så enkelt er det.. Når kundene uteblir, er Dieselen ferdig !.. Så kan jo bilprodusentene sette utopiske mål om årstall for Diesel-exit så langt inn i framtiden de bare vil..
Det er jo hyggelig at dieselPERSONBILER er på vei ut. Men tungtrafikken øker, og her er det kun diesel som gjelder. For ikke å snakke om skipstrafikken, jada det finnes en og annen elferge men i det store og det hele er det oljesøl som gjelder i den bransjen. For ikke å snakke om vedfyring, selv moderne ovner brenner skittent inntil de er skikkelig varme. Mye å ta tak i før lufta i storbyene blir bra...
Tesla Semi knuser vel eksisterende lastebilmarked. Med så små marginer er det ingen som kan overleve på nostalgi...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

doldis1

Sitat fra: hsa77 på tirsdag 27. februar 2018, klokken 21:07
Sitat fra: doldis1 på tirsdag 27. februar 2018, klokken 18:26
Dieselen er ferdig, så enkelt er det.. Når kundene uteblir, er Dieselen ferdig !.. Så kan jo bilprodusentene sette utopiske mål om årstall for Diesel-exit så langt inn i framtiden de bare vil..
Det er jo hyggelig at dieselPERSONBILER er på vei ut. Men tungtrafikken øker, og her er det kun diesel som gjelder. For ikke å snakke om skipstrafikken, jada det finnes en og annen elferge men i det store og det hele er det oljesøl som gjelder i den bransjen. For ikke å snakke om vedfyring, selv moderne ovner brenner skittent inntil de er skikkelig varme. Mye å ta tak i før lufta i storbyene blir bra...

Nei, forbud som sprer seg fra by til by vil ødelegge økonomien i dieseldrift på alt som ruller på hjul.. Først busser så lokal varedistrubisjon så tungtransport. Kan godt tenkes vi får se avsporinger som varebiler med bensinmotor/ bensinhybrid på kort sikt men om noen år vil alt gå på el..

Ferry

Sitat fra: Kristian O på tirsdag 27. februar 2018, klokken 21:25
Angående vedfyring så er eg enig i at den ikkje er heilt bra for lufta i byer, men klimamessig så er det CO2-nøytralt (sett virt fra en liten skvett bensin til motorsaga).

Det lar seg løse: http://www.stihl.no/STIHL-produkter/Motorsag/01547/Motorsag-Batteri.aspx

Kårepåsporet

Sitat fra: Kristian O på tirsdag 27. februar 2018, klokken 21:25
Angående vedfyring så er eg enig i at den ikkje er heilt bra for lufta i byer, men klimamessig så er det CO2-nøytralt (sett virt fra en liten skvett bensin til motorsaga).
I tillegg er det mykje folkehelse i å produsere sin egen ved  :+1:

Vedfyring er for oss noe h......tes svineri for oss. Ikke når vi fyrer selv med tørr ved og god trekk, uten røyk fra pipa når det er god fyr.
Men når naboene fyrer og røyken velter ut av pipa, med rette trekken får vi røyklagt soverommet. Ikke bra for helsa når vi sover med åpent vindu.
Kjenner det samme når vi er ute og kjører bil på landsbygda.
Hadde folk kunnet fyre, og brukt rentbrennende ovner, da kunne vedfyring bært OK, men slik er ikke virkeligheten!

hsa77

Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 28. februar 2018, klokken 17:53
Sitat fra: Kristian O på tirsdag 27. februar 2018, klokken 21:25
Angående vedfyring så er eg enig i at den ikkje er heilt bra for lufta i byer, men klimamessig så er det CO2-nøytralt (sett virt fra en liten skvett bensin til motorsaga).
I tillegg er det mykje folkehelse i å produsere sin egen ved  :+1:

Vedfyring er for oss noe h......tes svineri for oss. Ikke når vi fyrer selv med tørr ved og god trekk, uten røyk fra pipa når det er god fyr.
Men når naboene fyrer og røyken velter ut av pipa, med rette trekken får vi røyklagt soverommet. Ikke bra for helsa når vi sover med åpent vindu.
Kjenner det samme når vi er ute og kjører bil på landsbygda.
Hadde folk kunnet fyre, og brukt rentbrennende ovner, da kunne vedfyring bært OK, men slik er ikke virkeligheten!
Rentbrennende ovner må være varme for å brenne rent. I og med at de fleste som har vedovn kun bruker den noen få timer på ettermiddag/kveld på de kaldeste dagene blir det mye utslipp fra halvvarme ovner. På bygda er dette ikke noe problem, men i byene ødelegger dette virkelig luftkvaliteten. Ved (pellets) er fint å bruke i sentralfyr der det fyres 24/7.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

hsa77

Sitat fra: Elbil fundamentalist på tirsdag 27. februar 2018, klokken 22:21
Sitat fra: hsa77 på tirsdag 27. februar 2018, klokken 21:07
Sitat fra: doldis1 på tirsdag 27. februar 2018, klokken 18:26
Dieselen er ferdig, så enkelt er det.. Når kundene uteblir, er Dieselen ferdig !.. Så kan jo bilprodusentene sette utopiske mål om årstall for Diesel-exit så langt inn i framtiden de bare vil..
Det er jo hyggelig at dieselPERSONBILER er på vei ut. Men tungtrafikken øker, og her er det kun diesel som gjelder. For ikke å snakke om skipstrafikken, jada det finnes en og annen elferge men i det store og det hele er det oljesøl som gjelder i den bransjen. For ikke å snakke om vedfyring, selv moderne ovner brenner skittent inntil de er skikkelig varme. Mye å ta tak i før lufta i storbyene blir bra...
Tesla Semi knuser vel eksisterende lastebilmarked. Med så små marginer er det ingen som kan overleve på nostalgi...
Det er lov å håpe! Med en rekkevidde på 80mil er den uansett ikke egnet for langtransport, kun mellomdistanse. Langtransport bør selvfølgelig gjøres med elektriske tog, men med den jernbaneutbyggingen vi har her i landet kommer det neppe til å skje... Er nok redd diesel består i mange, mange år fremover.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

geear

Sitat fra: hsa77 på onsdag 28. februar 2018, klokken 20:53
Det er lov å håpe! Med en rekkevidde på 80mil er den uansett ikke egnet for langtransport, kun mellomdistanse. Langtransport bør selvfølgelig gjøres med elektriske tog, men med den jernbaneutbyggingen vi har her i landet kommer det neppe til å skje... Er nok redd diesel består i mange, mange år fremover.
En lovendring er alt som skal til for at det ikke består, og for at elektriske lastebiler og trekkvogner MÅ fikse langtransporten også. I utgangspunktet skal 80 mil være nok til langtransport så sant ladenettverket blir så godt at en klarer å samkjøre det med hviletidsbestemmelsene, men er spent på å se det i praksis på norske veier med -15. Det blir nok en utfordring omtrent som det vi ser med elbiler og rekkevidde i dag.

Jejl

Og hvor langt kjører en semi på en normal arbeidsdag? Tror nok at ladetiden på en Tesla semi i praksis stort sett blir kortere enn fylletiden av diesel.

automat

Sitat fra: hsa77 på onsdag 28. februar 2018, klokken 20:53

Det er lov å håpe! Med en rekkevidde på 80mil er den uansett ikke egnet for langtransport, kun mellomdistanse. Langtransport bør selvfølgelig gjøres med elektriske tog, men med den jernbaneutbyggingen vi har her i landet kommer det neppe til å skje... Er nok redd diesel består i mange, mange år fremover.

Etter maks 4,5 times skal sjåføren ha lovpålagt pause. Kjøre man på fartssperra på 90km/t hele tiden, kommer man maksimalt 405 km på denne tiden. Pausen må minst være på 45 min, som selvfølgelig brukes til lading. Da er bilen klar for nye 400km, med god margin.

Krever selvfølgelig et truck-supercharger-nettverk. Tesla har klart å bygge opp et ganske godt nettverk på få år for personbiler, selv uten å ta betalt for bruken. Ingen grunn til at de ikke skal klare det samme for lastebiler (som betaler for bruk).

I starten vil selvfølgelig en Tesla truck kun være aktuell på faste ruter/områder.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hsa77

Jeg er overbevist om at hele transportsektoren skal elektrifiseres, men det kommer nok dessverre til å ta lang tid. Vi har jo ikke engang klart å elektrifisere hele det lille jernbanenettet vårt en gang. Dersom vi skal bli kvitt den enormt forurensende skipsfarten må det en storstilt jernbaneutbygging til, nå ser det jo ut som vi ikke engang klarer å få dobbeltspor i intercity på Østlandet før 2030... Veitransport er svært lite energieffektivt sammenliknet med jernbane, på langtransport er jernbane løsningen.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Kårepåsporet

Sitat fra: hsa77 på onsdag 28. februar 2018, klokken 20:48
Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 28. februar 2018, klokken 17:53
Sitat fra: Kristian O på tirsdag 27. februar 2018, klokken 21:25
Angående vedfyring så er eg enig i at den ikkje er heilt bra for lufta i byer, men klimamessig så er det CO2-nøytralt (sett virt fra en liten skvett bensin til motorsaga).
I tillegg er det mykje folkehelse i å produsere sin egen ved  :+1:

Vedfyring er for oss noe h......tes svineri for oss. Ikke når vi fyrer selv med tørr ved og god trekk, uten røyk fra pipa når det er god fyr.
Men når naboene fyrer og røyken velter ut av pipa, med rette trekken får vi røyklagt soverommet. Ikke bra for helsa når vi sover med åpent vindu.
Kjenner det samme når vi er ute og kjører bil på landsbygda.
Hadde folk kunnet fyre, og brukt rentbrennende ovner, da kunne vedfyring bært OK, men slik er ikke virkeligheten!
Rentbrennende ovner må være varme for å brenne rent. I og med at de fleste som har vedovn kun bruker den noen få timer på ettermiddag/kveld på de kaldeste dagene blir det mye utslipp fra halvvarme ovner. På bygda er dette ikke noe problem, men i byene ødelegger dette virkelig luftkvaliteten. Ved (pellets) er fint å bruke i sentralfyr der det fyres 24/7.

Pisspreik! Vedfyring er like rævva på landsbygda, hvor jeg bor, som i byen!
Enten jeg får soverommet fullt med sur stank, eller når jeg er ute og trener, eller når jeg kjører bil og fyller bilen med sur stank.
Vedfyring OG diesel er like rævva på landsbygda!
Unntaket er der hvor en bor alene, kanskje på si egen øy, men har en naboer og annen trafikk enn seg selv, da er både vedfyring og diesel noe ordentlig dritt.

Rollep

Sitat fra: Arha på tirsdag 27. februar 2018, klokken 16:22En tysk domstol har avgjort at byer i Tyskland kan innføre forbud mot dieselbiler i sentrum.
Flott, håper det fører til bedre plass for oss med bensinbiler, slik at jeg igjen kan kjøre inn i bysentre når jeg er på mine koseturer i Tyskland  :)
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Troald

Sitat fra: Rollep på fredag 02. mars 2018, klokken 23:50
Sitat fra: Arha på tirsdag 27. februar 2018, klokken 16:22En tysk domstol har avgjort at byer i Tyskland kan innføre forbud mot dieselbiler i sentrum.
Flott, håper det fører til bedre plass for oss med bensinbiler, slik at jeg igjen kan kjøre inn i bysentre når jeg er på mine koseturer i Tyskland  :)

Jeg tror ikke du har fått med deg utviklingen i Tyskland. En ting er dieselforbudet, noe annet er at de også har planer i flere byer om å stenge sentrale områder helt for biltrafikk.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA