Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny spiker i Dieselkista ?

Startet av doldis1, tirsdag 23. mai 2017, klokken 17:33

« forrige - neste »

Troald

Sitat fra: Mobileum på torsdag 25. januar 2018, klokken 09:41
Sitat fra: doldis1 på torsdag 25. januar 2018, klokken 08:20

Heia Lan !  :D

Greit å si når man bor 5-600 km. fra Lan-land  :D
Sitat fra: Mobileum på torsdag 25. januar 2018, klokken 09:41
Sitat fra: doldis1 på torsdag 25. januar 2018, klokken 08:20




Som bosatt i Bergen bor jeg i LAN-land (treneren til Brann) ;)

Fleip til side, Raymond og hans byråd har baller, skulle ønske at Ap-styret i Bergen også hadde det og innførte lignende forbud.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Mobileum

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Troald

Sitat fra: Mobileum på torsdag 25. januar 2018, klokken 10:23
Noen mener noe annet:

https://www.nettavisen.no/meninger/gunnarstavrum/for-drastisk-a-forby-bensinbiler/3423409418.html



Nå er kanskje ikke Nettavisen representative. I mine øyne en reaksjonær blekke uten redaksjonell ryggrad. Men på den annen side er vi nordmenn kite endringsvillige og liker ikke forbud. Vi var mot tvungen bruk av setebelter, mot røykeloven osv, men når først loven er trått i kraft så blir vi mer positive. Oslo begynner å bli en flott urban by etterhvert. Trenden i store europeiske byer går mer i retning av bilfrie soner/ stenging av sentrum. Flott at Oslo følger trenden.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Beckern

Sitat fra: Troald på torsdag 25. januar 2018, klokken 10:36


Men på den annen side er vi nordmenn kite endringsvillige og liker ikke forbud. Vi var mot tvungen bruk av setebelter, mot røykeloven osv, men når først loven er trått i kraft så blir vi mer positive. Oslo begynner å bli en flott urban by etterhvert.

Humm, ja vi har jo vist stor motstand mot elbiler, viser tydelig hvor lite endringsvillige vi er.
Hva Oslo blir gjenstår å se.

Mobileum

#200
Sitat fra: Troald på torsdag 25. januar 2018, klokken 10:36
Trenden i store europeiske byer går mer i retning av bilfrie soner/ stenging av sentrum.

For de som ikke er kjent i Oslo er Ring 3 ikke avgrensing av Oslo sentrum. Det er Ring 1 som er det. Ring 3 er "langt ut på jordet"....
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

doldis1

Forbudet kommer, kanskje ikke i 2024 men det blir kanskje ikke så viktig heller. Oslo kommune vet nok i likhet med andre Europeiske bykommuner at de står ovenfor en flom av rettsaker hva luftkvalitet angår.

Når utvalget av nullutslippskjøretøy blir større, kommer garantert en eller annen Europeisk storby til å tape i retten mot en eller annen forening og skape presedens for totalt fossilforbud.. kun spørsmål om når det skjer..

Inntil da vil bykommunene gjøre det verre og verre år for år for fossiltrafikken, med tiltak som punktvise kjøreforbud og ekstra avgifter der det er mulig..

Mobileum

SitatFleip til side, Raymond og hans byråd har baller, skulle ønske at Ap-styret i Bergen også hadde det og innførte lignende forbud.

Ser ikke ut som Raymond Johansen er helt enig heller:

NRK:
Byrådet vil utrede hvordan de kan få et sentrum uten bensin- og dieselbiler i 2024, men byrådsleder Raymond Johansen (Ap) sier det er uaktuelt med et forbud.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

doldis1

Med loven i hånd kan jeg i dag kaldstarte min gamle v8 diesel og kjøre i ring rundt den lokale barnehagen til de er innhyllet i giftig røyk.
Det er visstnok helt greit men skulle noen foreslå et fossilforbud slik at jeg ikke med loven i hånd kan drepe de stakkars små litt, da blir det bråk da!  ;)

Forstå det den som kan men trolig er det den vanlige kortslutningen i logikksenteret som slår inn...? Kom bare ikke her og prøv å begrense min lovgitte rett til å drepe deg sakte!

Og siden jeg er så glad i den gamle dieselen pleier jeg selvsagt også å gi den små påskjønnelser i form av flasker med kjemisk lurium fra den lokale bensinstasjonen.
Motorn blir liksom så mye renere og puster bedre da  :D

elekTrond

Sitat fra: doldis1 på søndag 28. januar 2018, klokken 13:45
Med loven i hånd kan jeg i dag kaldstarte min gamle v8 diesel og kjøre i ring rundt den lokale barnehagen til de er innhyllet i giftig røyk.
Det er visstnok helt greit men skulle noen foreslå et fossilforbud slik at jeg ikke med loven i hånd kan drepe de stakkars små litt, da blir det bråk da!  ;)

Forstå det den som kan men trolig er det den vanlige kortslutningen i logikksenteret som slår inn...? Kom bare ikke her og prøv å begrense min lovgitte rett til å drepe deg sakte!
[...]


Og vi leser fra soga:
Sitat fra: lovdata.no/dokument/NL/lov/1965-06-18-4/KAPITTEL_2?q=vegtrafikkloven%20%C2%A7%203.Grunnregler%20for%20trafikk.
Kap. II. Trafikk m.m.
§ 3.Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.
[...]
Kap. V. Reaksjoner ved overtredelse m.m.
§ 31. Alminnelige straffebestemmelser
Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov, straffes med bøter eller med fengsel inntil ett år, dersom forholdet ikke går inn under strengere straffebud. På samme måte straffes overtredelse av vilkår i enkeltvedtak i medhold av denne lov og brudd på forbud etter §§ 35 og 36. Forsøk straffes ikke, med unntak for § 22 første ledd. Den som ved bruk av motorvogn uaktsomt volder betydelig legemsskade eller en annens død, straffes etter straffeloven  § 280 eller § 281.

Sitat fra: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-10#%C2%A7280&q=straffeloven+%C2%A7280
§ 280. Uaktsom forvoldelse av betydelig skade på kropp eller helse
Med fengsel inntil 3 år straffes den som uaktsomt volder betydelig skade på en annens kropp eller helse.§ 281. Uaktsom forvoldelse av død
Med fengsel inntil 6 år straffes den som uaktsomt forvolder en annens død.

Kilder:
Bring it!  :police:
'13 Mjau

Rollep

Sitat fra: doldis1 på torsdag 25. januar 2018, klokken 12:42Oslo kommune vet nok i likhet med andre Europeiske bykommuner at de står ovenfor en flom av rettsaker hva luftkvalitet angår.

Når utvalget av nullutslippskjøretøy blir større, kommer garantert en eller annen Europeisk storby til å tape i retten mot en eller annen forening og skape presedens for totalt fossilforbud.. kun spørsmål om når det skjer..
De der tullete rettssakene er noe av det mest idiotiske jeg noensinne har lest om.
Men det er jo god business for advokatene så det vil nok fortsette.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

doldis1

Jeg har lenge ønsket Dieselen dit pepper'n gror og nå ser det jaggu ut til at jeg snart får ønsket mitt oppfyllt!!  ;D Den blir iallefall ikke salgbar andre steder ....

https://e24.no/boers-og-finans/bil/dieseldom-senker-bilaksjer-paa-frankfurt-boersen/24271885

RIP fordømte giftmaskin !

Arha

Dieseldom senker bilaksjer på Frankfurt-børsen
En tysk domstol har avgjort at byer i Tyskland kan innføre forbud mot dieselbiler i sentrum.

https://e24.no/boers-og-finans/bil/dieseldom-senker-bilaksjer-paa-frankfurt-boersen/24271885
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Amoss

Diesel-biler vil bli forbudt i Roma fra 2024
Romas ordfører vil forby dieselbiler i sentrum av den italienske hovedstaden fra 2024.
https://www.dagbladet.no/nyheter/diesel-biler-vil-bli-forbudt-i-roma-fra-2024/69560670

https://www.dagbladet.no/nyheter/bilsalget-stuper/69559019
Sitat
Bilsalget stuper
Salget av personbiler har rast nesten 30 prosent så langt i 2018.
...
At diesel er blitt et skjellsord bekreftes ved at salget av dieselbiler faller med 40 prosent og andelen er så langt i år på 20,5 prosent, mens den for noen år siden lå på over 70. Elbilsalget faller kun 9,5 prosent og har nå en markedsandel på 21,6 prosent, mens plugg-inn hybridbilene følger markedet og står for 19,4 prosent av salget.
Model S 85D

doldis1

Dieselen er ferdig, så enkelt er det.. Når kundene uteblir, er Dieselen ferdig !.. Så kan jo bilprodusentene sette utopiske mål om årstall for Diesel-exit så langt inn i framtiden de bare vil..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA