Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny spiker i Dieselkista ?

Startet av doldis1, tirsdag 23. mai 2017, klokken 17:33

« forrige - neste »

Øyvind.h

#165
Snekkerfirmaet som bygde på hos meg for et par år siden kjørte Evalia.
De måtte lade et par ganger hos meg i løpet av de tre månedene de holdt på.

Men så langt er Evalia kun levert med 24kWh.  Det kan bli snaut for mange.

40kWh med mulighet for 7kW lading derimot gir muliget for solid påfyll på byggeplass underveis i arbeidsdagen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kristian O

Har en bestemt følelse av at bilprodusentene har vondt i vilja når det gjelder varebiler. Batteristørrelsen holdes merkelig lav, og mange nye biler kan ikkje hurtiglades  :-1-:
Ingen som  har lært av Focus og MB sine salgstall for biler uten hurtiglading....
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

tomrh

Har vel med etterspørsel vs prodkost å gjøre. Små batterier gir best fortjeneste i kompaktklassen, store batterier må puttes inn i luksusbiler for å kunne gi noen avanse. Varebiler = stort batteribehov + lav etterspørsel...
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Amoss

Sitat fra: tomrh på mandag 11. desember 2017, klokken 20:32
Har vel med etterspørsel vs prodkost å gjøre. Små batterier gir best fortjeneste i kompaktklassen, store batterier må puttes inn i luksusbiler for å kunne gi noen avanse. Varebiler = stort batteribehov + lav etterspørsel...

Man kan kanskje bruke det argumentet når det gjelder størrelsen på batteriet - på tross av at den produsenten som virkelig satser på store batterier ikke ser ut til å ha problemer hverken med etterspørselen eller fortjenestemargin på bilene.

Men når det gjelder valget om å ikke støtte hurtiglading kan jeg vanskelig se noen annen grunn til dette enn at de ikke ønsker å gjøre elbilene til reelle utfordrere til fossilbilene, men at de kun skal være #2 bilen til lokal kjøring.
Model S 85D

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Knut Røe

Langtransport vil få enda større ulempe i konkurranse mot useriøse østeuropeere som bryter alle slags lover og regler rundt sikkerhet og kjøre/hviletid. Flere kroner opp og det vil bli stor oppstandelse, marginene i denne bransjen er svært presset med de høye kostnadene.

Rio

Sitat fra: tiger`n på søndag 14. januar 2018, klokken 22:51
Langtransport vil få enda større ulempe i konkurranse mot useriøse østeuropeere som bryter alle slags lover og regler rundt sikkerhet og kjøre/hviletid. Flere kroner opp og det vil bli stor oppstandelse, marginene i denne bransjen er svært presset med de høye kostnadene.

Ikke la fordommene løpe av sted med deg...

"En av fire norske vogntogsjåfører som ble stoppet på Voss og i Lærdal i fjor, hadde brutt kjøre— og hviletiden. Utlendingene var mer lovlydige, skriver BT.no."

https://www.aftenposten.no/norge/i/4qOgE/En-av-fire-norske-sjaforer-blir-tatt
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ferry

Steinsland i NBF:
"Det kan ikke være slik at ingen vil ha en brukt dieselbil i 2022. Da er det to millioner biler som ingen vil ha, understreker han."

For miljøet, isolert sett, ville det jo vært fantastisk. Har vi ikke råd til å la være å forurense?

Burger

Denne synes jeg er like så bra fra første artikkelen Tomrh linker til : "Freder Lofoten og Vesterålen for oljevirksomhet til 2021."

Kanskje lønnsomheten for nye oljeutvinninger endelig synker inn og man dropper å dra til oljeselskap for å få tall på det. Skepsisen min til utvinning i nord er todelt miljø og at jeg tror det ikke blir lønnsomt for norske borgere, bortsett fra de som er i oljenæringa. Jeg kunne tenkt meg at de så på vindmøller til havs så Statoil fikk mer erfaring og kunnskap. Det jeg har lest om prosjektet Statoil er med i utafor England er posetive.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Amoss

Sitat fra: tomrh på søndag 14. januar 2018, klokken 22:07
Enda en ny spiker?

Merk at de åpner for muligheten for å øke avgiften *dersom* de finner det nødvendig for nå målet. Det er altså ingen automatikk i at den blir øket i dette forliket. Snarere vil jeg si at dette tilsier at det *ikke* blir noen økning på dieselavgiften de første årene i alle fall. Muligens litt på slutten av stortingsperioden - eller i neste periode - når man ser hvordan utviklingen mot 2025 går...

SitatDe tre partiene åpner også for at veibruksavgiften på diesel kan økes dersom det viser seg nødvendig for å nå målet om at 100 prosent av nybilsalget er nullutslippsbiler i 2025.
Model S 85D

Troald

https://e24.no/energi/fornybar-energi/kostnadsfallet-fortsetter-snart-er-fornybar-billigst/24236843

Politikerne trenger nesten ikke gjøre noe. Markedet presser frem fornybart og skyver tilside diesel. Godt at lommebok og miljø er på samme side
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Vollis47

Det beste for miljøet og for de som ble overtalt av tidligere politikere til å kjøpe dieselbil, vil være å øke prisen på nye dieselbiler. Færre vil kjøpe nye og prisene på de brukte holder seg litt bedre noen år til.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Kårepåsporet

Da jeg daglig blir sittende i bilkø og må puste inn diesel eksos synes jeg alt som gir dieselbiler fordeler er no hærk!
En økning av avgiftene på diesel er et effektivt tiltak. Blir det gunstigere å kjøre bensinbil, hybrid eller ei, så vil dieselbil bli valgt bort. Folk velger diesel pga økonomi. Slik som de fleste som kjøper elbil: første gang mange kjøper elbil er det pga økonomi, andre gang pga komfort, miljø osv osv
La oss bli kvitt dieselhelvete nå!
Diesel er ikke bedre på landsbygda: samme fanden hvor jeg ligger bak en gammal drittbil: den stanker like fælt på landsbygda som i byen, og jeg blir like tungpusta, klør akkurat like mye i nesen osv om jeg ligger bak driten på landsbygda!

Rollep

Jepp, politikerne gjorde et stort mistak da de styrte folk over på dieselbiler. Det manglet dog ikke på advarsler. Men nei da, her skulle man redde verden fra en påstått klimakatastrofe, forurensende utslipp var tydeligvis ikke viktig i det hele tatt.

doldis1

#179
 
SitatSteinsland i NBF:
"Det kan ikke være slik at ingen vil ha en brukt dieselbil i 2022. Da er det to millioner biler som ingen vil ha, understreker han."

2022? Nå tuller du! Vi skriver knapt 2018 og jeg kjenner ingen som vil ha en nå..!  :laugh:

http://www.tv2.no/broom/9598037/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA