Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny spiker i Dieselkista ?

Startet av doldis1, tirsdag 23. mai 2017, klokken 17:33

« forrige - neste »

Electrix

Sitat fra: Tellus på onsdag 20. september 2017, klokken 12:39
Sitat fra: gigafactory på onsdag 20. september 2017, klokken 12:14
Jeg regner med at de 10% som oppfyller kravet benytter AdBlue, men det er et stort problem med juksing her. Både at brukere av bil kan lure systemet så de slipper å fylle AdBlue og at produsentene tilpasser forbruket av AdBlue sånn at det skal holde et helt serviceintervall, i praksis dieselgate 2.0. For virkelig effektiv SCR må en regne et par liter+++ per 1000 km, sier seg selv at det ikke holder i 20-30k kilometer. Og SCR gir mer sot og trøbbel med DPF. Bilprodusentene kan sikkert få diesel til å se greit ut på papiret hvis de vinner frem med en del lobbyvirksomhet for testprosedyrer, krav etc, men da er vi tilbake i den samme tralten vi har vært i så lenge nå.

Utrolig mange myter som må tilbakevises.

http://blog.caranddriver.com/what-happens-when-the-diesel-exhaust-fluid-tank-runs-dry/

SitatThe Environmental Protection Agency requires makers of new light-duty diesels to interrupt the engine's normal startup routine if the DEF runs out to make sure owners take their clean-air responsibilities seriously. To avoid the problem of owners stranded at the side of the road, every diesel-vehicle maker provides ample warning before it's time to add DEF.
SitatMen for å holde forbruket av Adblue nede, nedjusterte Daimler NOx-rensningen i reell trafikk. På den måten kunne bileierne slippe å fylle på den stinkende tilsetningen og nøye seg med å få det gjort når bilen likevel skulle på service.

https://www.tu.no/artikler/daimler-mistenkes-for-a-jukse-med-utslippene-fra-en-million-biler/397862

Og blant lastebilsjåfører blir det mer og mer vanlig å jukse med Adblue for å spare noen kroner:

https://www.tu.no/artikler/jukser-med-utslippene-fra-lastebiler-fjerner-renseteknologi-for-a-kutte-kostnader/368017

https://www.tu.no/artikler/bare-i-en-kontroll-hadde-60-av-150-lastebiler-jukset-med-utslippsteknologien/394978

Hva er det som er myter da?  ::)
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Tellus

Googler du juks og diesel og legger ut linker ?

Vi diskuterte personbiler med diesel og muligheten for å kjøre uten adblue på tanken for de bilene som har det. Tviler sterkt på at du finner mange privatpersoner som greier å manipulere programvare/sensorer slik at de skal spare noen kroner i adblue.

At det finnes lastebileiere som gjør det kan godt hende, men dette er en helt annen diskusjon. Det vil ikke finnes alternativer til diesellastebiler og andre tyngre kjøretøy på mange år enda. Løsningen ligger rett i dagen. En kombinasjon av hyppigere kontroller, strenge straffer samt å gjøre det vanskeligere å lure bilen.

For personbiler så er jukseproblematikken rundt adblue fra bileiere en ikke-sak og vi bør bruke våre krefter på å diskutere reelle problemstillinger.

Robert Sund

Sitat fra: doldis1 på onsdag 20. september 2017, klokken 13:52
CO2 utslippet er direkte proposjonalt med dieselforbruket nå som før
Adblu bidrar også med CO2
Så de globale klimaproblemene øker litt med lokal rensing.

@Tellus
Utstyr som slutter å virke med overlegg fører til sårbarhet. Klart noen kommer til å bli strandet på ugunstige steder, gjerne uten mobildekning. I tillegg vil en av dieselens fordeler når det oppstår store kriser og problemer svekkes, det at den kan gå på alt fra brukt frityrolje til diesel.

@Electrix
Hva med vanlig vann? Adblue er 1 del urea og 2 deler vann allerede. Det vil jo også spare det globale klimaet for en god del CO2


stefse

Denne undersøkelsen som sier at dieseleksos liksom ikke er så farlig tror jeg like mye på som på avis-skriverier om at diverse matvarer er sunne og usunne annenhver dag. Ingen form for røyk, eksos eller avgass fra forbrenning er sunt. :-1-:
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

bno

#124
Sitat fra: stefse på onsdag 20. september 2017, klokken 19:40
Denne undersøkelsen som sier at dieseleksos liksom ikke er så farlig tror jeg like mye på som på avis-skriverier om at diverse matvarer er sunne og usunne annenhver dag. Ingen form for røyk, eksos eller avgass fra forbrenning er sunt. :-1-:

Enig! :+1:

Om vi plasserte en ICE i en tett garasje med motoren i gang og tilsvarende tett garasje med en BEV (initiert) med motoren i gang. Hvilken garasje ville du valgt å sitte i?  ;D

knut3448

Vestforsk presenterer sine beregninger av reelle CO2-utslipp, publisert 2016. Her tas bla høyde for adblue-forbruk
"Med et antatt forbruk av AdBlue på 6 % av dieselforbruket vil det innebære et tillegg på 2,16 MJ per kg diesel forbrukt. Tetthet på diesel er 0,83 kg/l, så AdBlue forbruket utgjør 1,79 MJ per liter diesel forbrukt." 
http://sip1.vestforsk.no/pdf/Felles/OppdaterteFaktorer2016.pdf

Fra side 9
Korte reiser, CO2eq (g/km). Belegg pr reise er 1,3 personer. Utslipp pr person.
Diesel: 167,46
Bensin: 165,55

Lange reiser, CO2eq (g/km). Belegg pr reise er 2 personer. Utslipp pr person.
Diesel: 108,85
Bensin: 107,61

Diesel slipper altså ut mest giftige gasser, og mest CO2...?

doldis1

 
SitatDiesel slipper altså ut mest giftige gasser, og mest CO2...?

Det vet vel alle som har tatt et magadrag bak en nystartet TDI en iskald vintermorgen ! :laugh:

Den eneste farbare veien på litt sikt er nok å forby alle kreftmaskiner som puster i samme lufta som oss...

tomrh

Illeluktende dieselbiler er en grunn til at jeg for det meste kjører med klima på resirk i pendletrafikken. Gleder meg sinnsykt til den dagen de fleste av disse kreftkjerrene er blitt til spiker!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

bno


Robert Sund

@knut3448
Jeg har ikke lest vestforsk sine beregninger ennå, men det presenterte resultatet overrasker meg, selv med adblue. Dieselkjøretøy har normalt betydelig lavere forbruk på langtur (enn samme bilmodell og forhold som med bensin). Jeg mistenker at resultatet skyldes andre faktorer enn motorteknologien (f.eks at større biler/varebiler oftere har diesel)

Det er forøvrig spesielt kaldstarter som drar på med utslipp, og jeg har ikke sett det som del av noe testregime, noe det burde være IMHO. Både for diesel og bensin.

Tellus

Vestforsk sin beregning tar utgangspunkt i gjennomsnitt CO2 utslipp fra alle bensinbiler kontra alle dieselbiler. Deretter justerer de disse gjennomsnittstallene basert på en kombinasjon av empiriske data fra noen biler samt forskjellige modeller de velger å bruker. Selv om både dataene og modellene er 100% korrekte (noe de selvfølgelig ikke er) sier konklusjonen ingen ting om hvordan to identiske biler den ene med bensinmotor og den andre med dieselmoter vil gi av utslipp. Gjennomsnitts bensinbilen i Norge er sannsynligvis mindre enn gjennomsnitts dieselbilen.

Jeg ville bli svært overrasket om det viser seg at dieselmotoren kommer dårligere ut enn bensinmotoren når det kommer til utslipp av klimagasser. Tror vi skal vente på målinger av de bilene som kommer fremover som må tilfredsstille de nye utslippskravene og gjennomgå de nye utslippsmålingene. Hva slags utslipp eldre biler måtte har er i den sammenhengen ingen relevans.


jlan

Sitat fra: Tellus på torsdag 21. september 2017, klokken 15:32
Hva slags utslipp eldre biler måtte har er i den sammenhengen ingen relevans.
Utslipp fra eldre dieselbiler har vel en relevans i den forstand at hvis de blir dyre å bruke, så blir de kjørt mindre. For eksempel ved at endel kjøper en el-bil i tillegg.


2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

THE

Sitat fra: Robert Sund på torsdag 21. september 2017, klokken 14:35
@knut3448
Jeg har ikke lest vestforsk sine beregninger ennå, men det presenterte resultatet overrasker meg, selv med adblue. Dieselkjøretøy har normalt betydelig lavere forbruk på langtur (enn samme bilmodell og forhold som med bensin). Jeg mistenker at resultatet skyldes andre faktorer enn motorteknologien (f.eks at større biler/varebiler oftere har diesel)

Det er forøvrig spesielt kaldstarter som drar på med utslipp, og jeg har ikke sett det som del av noe testregime, noe det burde være IMHO. Både for diesel og bensin.

Du må huske på at diesel har høyere tetthet enn bensin (mer karbon i forhold til voumet). Forbrenning av en liter diesel gir 2,66 kg CO2, forbrenning av en liter bensin gir 2,32 kg CO2. Det vil si at en bil som bruker 1 liter bensin på mila har like stort CO2 utslipp som en dieselbil som bruker 0,87 liter på mila.

Hvis vi regner 0,65 l/mil i forbruk for en dieselbil, så slipper den ut 173 g CO2/km. Tilsvarende bil med bensinmotor kan da ha et forbruk på 0,75 l/mil for å ha likt CO2-utslipp/km
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

timingbeltkiller

Bensin eller diesel er irrelevant.
Begge må bort fortere enn du kan si AU dersom kloden ikke skal kokes ulevelig for mennesker.

Siden de i praksis ikke kommer bort før langt ut i 2030 åra,
kan vi med 99% visshet si det går dinasaurenes vei med Homo Sapiens/storhjerna primat.

Med omsyn til den store hjernen, passer det som hånd i hanske med en sindig jærbu sin  beskrivelse:
"An he møye ved, men de e a de ringe slage"

Oversatt:
Han har mye vett. Men det er av dårlig kvalitet.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Tellus

Elbuss med over 500 km rekkevidde.

http://pulsenews.co.kr/view.php?sc=30800028&year=2017&no=633919

Her kan norske byer gjøre veldig mye for lokal forurensning. Fortsatt kjører det mange dieselbusser rundt i gatene i norske byer og det er nå engang slik at det er tungtrafikken som står for brorparten av NOx utslippet. Med rekkevidde på 500 km så vil jeg tro at det holder å lade om natten.

LG chem leverer batteriene forøvrig. Hvor var Tesla/Panasonic i dette anbudet mon tro? Med sin overlegne teknologi burde dette blitt en klar hjemmeseier for Tesla.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA