Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny spiker i Dieselkista ?

Startet av doldis1, tirsdag 23. mai 2017, klokken 17:33

« forrige - neste »

THE

Sitat fra: Mobileum på tirsdag 19. september 2017, klokken 00:02
Sitatdieselen snaue 2 år og 3 mnd igjen i Norge.

Og da er Finnmark (50.000 kvadratkilometer) utbygd med ladeinfrastruktur for 80.000 finnmarkinger. De har 93.347 kilometer med vei. Tviler!

ps. I slutten av 2016 var det 148 elbiler i Finnmark

... og ganske nøyaktig NULL hurtigladere.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Mobileum

SitatDet sier vel noe om finnmarkinger ;) Men det sier noe om særskilte utfordringer for nordområder. Kan hydrogen være løsningen her. Lange avstander og mørketid kan tale for hydrogen

Ka farken, mann. Er du sprængt i haue! Luft? Ska æ lugg hjernerystels på dæ?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

doldis1

Sitat fra: tiger`n på mandag 18. september 2017, klokken 23:31
Doldis: Du overser ganske store kjøretøygrupper her.
Innen varelevering og håndverk er det bortimot 100 % dieselandel i bilparken.
For å komme under 10 til 15 prosent andel vil det enda ta mange år. De som ikke kjøper diesel nå kjøper stort sett avgiftsfrie tullehybrider. Når realistiske forbrukstester på disse kommer kan avgiftene gå betydelig opp.

Det er opplagt riktig at tullehybridene blir dyrere og at næringslivet
bruker varebiler med dieselmotor. Men nå er det engang sånn,at når alle pilene peker i en retning, ja så er
det oftest dit vi skal..  ;)

Amoss

Sitat fra: Troald på tirsdag 19. september 2017, klokken 07:10
Lange avstander og mørketid kan tale for hydrogen

Så du mener altså at de som bor nord for polarsirkelen skal få fullt utbygget hydrogen infrastruktur og skal kjøpe hydrogenbiler som ikke kan benyttes i resten av landet, mens vi "søringer" må parkere elbilene våre på den alt nevnte polarsirkelen om vi vil lengre nordover?

Vi må så helt klart bygge ut den samme infrastrukturen i nord som i sør, noe annet blir bare helt feil. Fordeler og ulemper med hydrogen vs batteridrift diskuteres i lange baner i andre tråder, og i det minste *min* konklusjon er helt klar: utbygging av hydrogen infrastruktur - det være seg i sør som i nord - er bortkastede penger... Håper virkelig ikke at du mener vi må bygge ut full infrastruktur med både ladestasjoner og hydrogen i hele landet fordi det blir for dyrt/vanskelig å bygge ut el-infrastrukturen i nord ;)


Du kan ta ett lite tankeeksperiment: Regn ut hvor mye det vil koste å dekke Finnmark med hydrogenfyllstasjoner, og kalkuler så hvor mange hurtig-, semi-hurtig- og sakte-ladestasjoner som kan bygges for den kostnaden. Skulle ikke forundre meg om du i tillegg kunne bygget en solid vindmøllepark som kunne levere kortreist bærekraftig strøm til ladestasjonene uten å overstige kostnadene forbundet med hydrogen-infrastrukturen ;)
Model S 85D

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Mobileum på tirsdag 19. september 2017, klokken 00:02
Sitatdieselen snaue 2 år og 3 mnd igjen i Norge.

Og da er Finnmark (50.000 kvadratkilometer) utbygd med ladeinfrastruktur for 80.000 finnmarkinger. De har 93.347 kilometer med vei. Tviler!

ps. I slutten av 2016 var det 148 elbiler i Finnmark

Dersom Finnmark har 93.347 km veg så har resten av Norge 0 (null) km veg (ifølge Wikipedia 93.347 km offentlig veg i hele Norge i 2010)!

Mobileum

En "liten" unøyaktighet her  8) . Men tanken var god  :police:
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Oddaa

Nå bor vel neppe flertallet av de 6 i Norge pr år (ref oppslag i Nettavisen) som dør for tidlig pga dieselmotoren i Finnmark. Men ok, hydrogenstruktur kan jo subsidieres. Bare å legge avgifter på andre kjøretøy det. (Altså på batteribiler - siden de fossile er utryddet...)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

doldis1

#112
Sitat fra: Mobileum på tirsdag 19. september 2017, klokken 00:02
Sitatdieselen snaue 2 år og 3 mnd igjen i Norge.

Og da er Finnmark (50.000 kvadratkilometer) utbygd med ladeinfrastruktur for 80.000 finnmarkinger. De har 93.347 kilometer med vei. Tviler!

ps. I slutten av 2016 var det 148 elbiler i Finnmark

Tja, hvis kun Finnmark befolkning på snaue 1,5 % av Norges befolkning velger Dieselbiler om 2 år vil
jeg fremdeles si at Dieselen har lagt framtiden godt bak seg  ;D
Skjønner de litt da, de har en del vei å ferdes på ser jeg  ;D

Chris Neumann Ruud

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 19. september 2017, klokken 14:38
Sitat fra: Mobileum på tirsdag 19. september 2017, klokken 00:02
Sitatdieselen snaue 2 år og 3 mnd igjen i Norge.

Og da er Finnmark (50.000 kvadratkilometer) utbygd med ladeinfrastruktur for 80.000 finnmarkinger. De har 93.347 kilometer med vei. Tviler!

ps. I slutten av 2016 var det 148 elbiler i Finnmark

Dersom Finnmark har 93.347 km veg så har resten av Norge 0 (null) km veg (ifølge Wikipedia 93.347 km offentlig veg i hele Norge i 2010)!

Hehe, med 93000 km vei på 50 000 km2 så blir det jo nesten to kilometer vei for hver kvadratkilometer. Da ville Finnmark vært tapetsert med vei med maks 500 m mellom hver kjørebane  ;)
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Troald

Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

doldis1

 Bra artikkel fra TU ! Sakset ut dette :

SitatNye utslippstester som ble innført i EU denne måneden skal redusere NOx-utslippet fra nye biler, men T&E peker på at en ny rapport fra ICCT peker mot at bilprodusentene allerede har tilpasset bilene sine slik at de gjør det særlig bra også i disse testene. Det reelle utslippet under vanlig kjøring kan være 26 til 40 ganger høyere enn i testene, hevdes det. Dermed kan det hende at fordelene testene skulle sørge for ikke blir virkelighet.

Diesel er Tyskernes hjertebarn og Tysk industri har nok investert alt for mye i Diesel til å gi den opp. Spørs om
de ikke maler seg inn i hjørnet da ?
Ser at noen tror at naturgitte betingelser eller andre preferanser vil holde dieselsalget i Norge i gang men
det kommer ikke til å skje...
Det Norske bilmarkedet er bitte lite , kun en 150 K eller så i året totalt.
Økonomien i dette er slik at skal en selge diesler må en ligge med delelager, verkstedet må ha
spesialvektøy f eks. diagnoseutstyr for diesel, mekanikerne må kurses for diesel...
I det hele tatt er det en god del utgifter som vil være de samme uavhengi av om de selger 200 eller 20K
biler...
Av den grunn trenger ikke salget gå til null før det stopper, importørene vil slutte å ta inn diesler før
salget tørker helt opp ...
Skal ikke gi meg inn på prosenter, men for å si det sånn, jeg tror ikke det holder med Finnmarkinger og
håndtverkere i distriktsnorge  ;)

Tellus

#116
Er det denne rapporten TU refererer til ?

http://www.theicct.org/road-tested-sep2017

I så fall har de problemer med å forstå innholdet. Det finnes biler som holder seg innenfor grensene også når de er testet ute under realistiske forhold.

Det som blir interessant er å se hva nye biler som kommer fremover vil ha av reelle utslipp. ICCT testet selvfølgelig biler som har vært ute i markedet en stund. Blant annet flere EURO 5 biler.

Litt kjedelig hvis selv TU sliter med det faglige.

Rapporten kan vel oppsummeres slik:

SitatFigure 2 suggests that 10% of the
Euro 6 vehicles that were tested would probably meet the Euro 6 limits on the road.
Approximately one quarter had conformity factors that would probably meet the first
implementation of RDE standards. The remaining 74% of the diesel passenger car
measurements exceeded the RDE conformity factor. Measurements that exceeded the
Euro 6 standard of 80 mg/km by an order of magnitude or greater (i.e., their on-road
NOX emissions exceeded 800 mg/km) amounted to 13%.

gigafactory

#117
Jeg regner med at de 10% som oppfyller kravet benytter AdBlue, men det er et stort problem med juksing her. Både at brukere av bil kan lure systemet så de slipper å fylle AdBlue og at produsentene tilpasser forbruket av AdBlue sånn at det skal holde et helt serviceintervall, i praksis dieselgate 2.0. For virkelig effektiv SCR må en regne et par liter+++ per 1000 km, sier seg selv at det ikke holder i 20-30k kilometer. Og SCR gir mer sot og trøbbel med DPF. Bilprodusentene kan sikkert få diesel til å se greit ut på papiret hvis de vinner frem med en del lobbyvirksomhet for testprosedyrer, krav etc, men da er vi tilbake i den samme tralten vi har vært i så lenge nå.

Tellus

Sitat fra: gigafactory på onsdag 20. september 2017, klokken 12:14
Jeg regner med at de 10% som oppfyller kravet benytter AdBlue, men det er et stort problem med juksing her. Både at brukere av bil kan lure systemet så de slipper å fylle AdBlue og at produsentene tilpasser forbruket av AdBlue sånn at det skal holde et helt serviceintervall, i praksis dieselgate 2.0. For virkelig effektiv SCR må en regne et par liter+++ per 1000 km, sier seg selv at det ikke holder i 20-30k kilometer. Og SCR gir mer sot og trøbbel med DPF. Bilprodusentene kan sikkert få diesel til å se greit ut på papiret hvis de vinner frem med en del lobbyvirksomhet for testprosedyrer, krav etc, men da er vi tilbake i den samme tralten vi har vært i så lenge nå.

Utrolig mange myter som må tilbakevises.

http://blog.caranddriver.com/what-happens-when-the-diesel-exhaust-fluid-tank-runs-dry/

SitatThe Environmental Protection Agency requires makers of new light-duty diesels to interrupt the engine's normal startup routine if the DEF runs out to make sure owners take their clean-air responsibilities seriously. To avoid the problem of owners stranded at the side of the road, every diesel-vehicle maker provides ample warning before it's time to add DEF.


doldis1

 
SitatUtrolig mange myter som må tilbakevises.

Tibakevis så mye du vil, adblu og euro 6, alt dette handler om lokal forurensing og adresserer ikke den
globale oppvarmingen som er en trussel mot vår sivilisasjon ...
CO2 utslippet er direkte proposjonalt med dieselforbruket nå som før, når jeg tenker meg om brukte den
dieselen jeg kjørte for 20 år siden mindre drivstoff en den siste jeg hadde....
FN sitter samlet i New York og diskuterer klimakrisen nå mens Karibia venter sin andre monsterorkan på
mindre enn 2 uker, USA også for den del...
Noe sier meg at det blir mange krisemøter om klimaendringer framover så for meg er debatter om euro6 og
adblu rent flisespikkeri !

 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA