Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny spiker i Dieselkista ?

Startet av doldis1, tirsdag 23. mai 2017, klokken 17:33

« forrige - neste »

kodalse

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 18. august 2017, klokken 15:05

Jeg er, som nr1rayner, like overbevist om at samtlige eksisterende bilprodusenter oppgir feil forbruk.
Vitsen med dette er selvsagt å få solgt sine produkter i et marked der alle jukser.
Løsningen på problemet ligger ikke innenfor den etablerte bilindustrien, men fra aktører utenfra.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det er jo søtt at du mener at alle bil/motorprodusenter er kjeltringer, mens (alle) nye aktører er det ikke!

Selv skjelner jeg mellom bevisst svindel (slik som VAG gjorde) og tilpasning til testregler. Det siste er ikke ulovlig, men svært forkastelig. At det er blitt tiltakende forskjell mellom testet forbruk og reelt forbruk er noe myndighetene burde ha reagert på for mange år siden. Slik sendrektighet bør ikke aksepteres lenger.
Søtt - er ordet :)
Det er søtt å se hvordan man ut fra noen få linjer klarer å utlede noe helt annet enn hva som blir sagt.
Det er søtt å høre at man til tross for utallige eksempler på bevisst juks fortsatt "tror på det gode i bilbransjen" :D
Det er søtt å høre begrepet "svindel(slik VAG gjorde) og tilpasning til testregler" (mener du her slik alle andre gjør?)

For ordens skyld kan det være greit å liste opp de jeg i første omgang kan finne som er avslørt som svindlere:
VAG - VW, Audi, SEAT, Skoda, Porsche
GM - Chevrolet, Opel, Buick
Mercedes/Daimler
Fiat/Chrysler
Mitsubishi
PSA/Renault - Peugeot, Citroen, Renault
ref: http://www.roadandtrack.com/new-cars/car-technology/a29293/vehicle-emissions-testing-scandal-cheating/

Såvidt jeg kan se er det vel kun Toyota av eksisterende bilmerker som ikke er omfattet av dette.
De har vel ikke vært spesielt interessert i annet enn Hydrogenbiler utover det de driver med til daglig.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Mobileum

Ikke bare Toyota. Det finnes vel noen til som ikke er mistenkt, f. eks.:

BMW
Volvo
Huyundai
++
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Counterpointer

Sitat fra: Mobileum på lørdag 19. august 2017, klokken 13:29
Ikke bare Toyota. Det finnes vel noen til som ikke er mistenkt, f. eks.:

BMW
Volvo
Huyundai
++
Er både fristende og litt logisk å tenke at disse ikke er blitt tatt enda?

Troald

Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

elekTrond

@Troaldsen: Jeg har trukket den slutning at du betaler for å lese på avisa.

- Fire av sju direktører går av. Du leser nå Dagbladet Pluss  :-X
'13 Mjau

doldis1

#35
Sitat fra: Mobileum på lørdag 19. august 2017, klokken 13:29
Ikke bare Toyota. Det finnes vel noen til som ikke er mistenkt, f. eks.:

BMW
Volvo
Huyundai
++

Ehh, Volvo..? ehh Huyndai ...? BMW er vel godt også godt inne i det gode selskap.. Akk ja da var det bare
Toyota igjen da ... Kanskje ikke så rart da framkomstmidlene deres bruker mye mere drivstoff enn
konkurrentene på " the dark side" ... ;) Eller var det omvendt .. økt drivstofforbruk gir jo automatisk økt
utslipp av drivhusgassen CO2 .
Tror vi kan si det sånn jeg at alt som puster i samme lufta som oss bør bort, jo før jo bedre ....

http://www.independent.co.uk/news/business/emissions-scandal-nissan-fiat-volvo-and-many-other-cars-found-to-emit-far-more-pollution-than-a6674116.html

Troald

Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

doldis1

 Alle disse utslippskandalene er egentlig noe stort tull. Den egentlige skandalen er at sentrale myndigheter
verden rundt ikke setter opp tvungen avvikling av fossilbiler gjennom carb credits regimer, og gjerne
strammer avgiftsskruen år for år.
Vi vet at disse kreftmaskinene tar livet av 100 000 vis av mennesker hvert år grunnet lokal forurensing, vi
vet også at de tar livet av 100 000-er hvert år grunnet global oppvarming... Vi vet tom. at de på litt sikt kan
være en trussel mot hele vår sivilisasjon...
Og som om det ikke er nok vet vi at det finns ren teknologi som kan implementeres nå med en gang...
Dette er den virkelige skandalen!

Ingeniøren

Sitat fra: doldis1 på lørdag 19. august 2017, klokken 18:32
Alle disse utslippskandalene er egentlig noe stort tull. Den egentlige skandalen er at sentrale myndigheter
verden rundt ikke setter opp tvungen avvikling av fossilbiler gjennom carb credits regimer, og gjerne
strammer avgiftsskruen år for år.
Vi vet at disse kreftmaskinene tar livet av 100 000 vis av mennesker hvert år grunnet lokal forurensing, vi
vet også at de tar livet av 100 000-er hvert år grunnet global oppvarming... Vi vet tom. at de på litt sikt kan
være en trussel mot hele vår sivilisasjon...
Og som om det ikke er nok vet vi at det finns ren teknologi som kan implementeres nå med en gang...
Dette er den virkelige skandalen!

Du vet; for politikere er det makt og penge som betyr alt. Så lenge bilen her vært en pengemaskin så får det helle gå noen liv..... Det gjør vel heller ikke stort for miljøet selv om de drar en del penger på det problemet og. Spør du meg så kunne vi kvittet oss med hele skitten - spørsmålet er bare hvordan  ;D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Troald

Politikerne får skylda for alt. Enten gjør de for lite med klimaproblemene eller så driver de med molbopolitikk ved å støtte elbiler er vanlige kommentarer. Tror vi skal gå i oss selv før vi skylder på politikerne.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Ingeniøren

Sitat fra: Troald på lørdag 19. august 2017, klokken 20:39
Politikerne får skylda for alt. Enten gjør de for lite med klimaproblemene eller så driver de med molbopolitikk ved å støtte elbiler er vanlige kommentarer. Tror vi skal gå i oss selv før vi skylder på politikerne.

Helt riktig. Vi må ta tak selv - politikerne vil ikke løse dette, verken lokal forurensning eller menneskeskapt global oppvarming. Til det er det alt for kort tid til neste valg - alltid.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ToWalkOrDrive

Her har vi noe som bør redusere salg av både brukte og nye diesel- og bensinbiler: GM lanserer en 2 seter elbil med 38 hk som går i 100km/t og ca ti mil rekkevidde...og lader fullt opp på 7,5 timer - til 5000 USD!!!!  Foreløpig kun i Kina....har gjerne noe med et 8% mål å gjøre....?

https://www.google.no/amp/s/www.express.co.uk/life-style/cars/839513/General-Motors-electric-car-GM-baojun-e100-affordable/amp
Tesla Model Y                         2021-

doldis1

 Elegant trekk av GM ! Denne tar snarveien til 8% regelen med de batteriene som er tilgjengelig. Nå spørs det
om dette hundehuset appelerer mer til MDG velgere enn til hvermannsen , og det både i Kina og ellers i verden ?

Jejl

#43
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 20. august 2017, klokken 11:59
Her har vi noe som bør redusere salg av både brukte og nye diesel- og bensinbiler: GM lanserer en 2 seter elbil med 38 hk som går i 100km/t og ca ti mil rekkevidde...og lader fullt opp på 7,5 timer - til 5000 USD!!!!  Foreløpig kun i Kina....har gjerne noe med et 8% mål å gjøre....?

https://www.google.no/amp/s/www.express.co.uk/life-style/cars/839513/General-Motors-electric-car-GM-baojun-e100-affordable/amp
Er nok ikke tilfeldig at den kun skal selges i Kina. Der er det ikke noe krav til kollisjonssikkerhet overhodet, og garantien på bilen er neppe på mer enn et år, hvis de i det hele tatt gir noen garanti.
Det er utrolig mye billigere å lage en bil når de ikke trenger å ta hensyn til sikkerheten i bilen.
I Namibia selger f.eks VW nye Golf som veier rett over 700 kg.

Mobileum

#44
Sitat fra: Troald på lørdag 19. august 2017, klokken 15:47
Beklager elekTrond, her kommer en annen link som viser at også BMW er involvert.

http://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2017/07/EU-gransker-europeiske-bilprodusenter-for-kartellvirksomhet

Og senere på samme dagen kommer dette:

http://fortune.com/2017/07/24/bmw-volkswagen-daimler-emissions/

"As a matter of principle: BMW Group (BMWYY, +0.48%) vehicles are not manipulated and comply with respective legal requirements," the company said in the statement. "The BMW Group categorically rejects accusations that Euro 6 diesel vehicles sold by the company do not provide adequate exhaust gas treatment due to AdBlue tanks that are too small."
The response comes after German magazine Der Spiegel reported that the world's second, third, and fourth largest automakers — Volkswagen (VLKAY, -0.07%), Daimler (DDAIF, +0.25%), and BMW — had been meeting secretly since the 1990s to coordinate everything from their technology and costs, to emissions controls. The Der Spiegel report, which cited a document submitted by Volkswagen in July 2016, led stocks for all three companies to fall Friday. The European Commission later confirmed that it had received information about the alleged collusion, and was assessing the documents."
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA