Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny spiker i Dieselkista ?

Startet av doldis1, tirsdag 23. mai 2017, klokken 17:33

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: e-curious på torsdag 10. mai 2018, klokken 18:42
Jeg tror ikke at man bare skal si at diesel er fy-fy.  I forhold til lokalt miljø er bensin klart bedre, men i forhold til globale klima utslipp er diesel bedre.  Dieselen sine ulemper er først og fremst partikler og NOx, noe som gjør at diesel ikke er ønskelig brukt i mellom annet tettbygde områder.

Jeg mener at man må velge det minst skadelige fossil-drivstoffet alt etter bruk (og lokale forhold), er ikke overbevist over at bensin alltid er bedre enn diesel.  Jeg er imidlertid enig i at diesel-andelen må ned, både på land og til sjøs.

Beinsinhybrider (som f.eks Prius) har lavere utslipp enn dieselbiler igjen, så det er liten grunn til å bruke diesel annet enn på biler som skal trekke tungt. Diesel egner seg dårlig til hybridisering etter hva jeg skjønner pga. at motorene ikke har godt av å starte og stoppe hele tiden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

...

#496
...

doldis1

https://www.motor1.com/news/242532/porsche-dieselgate-recall-60000-cars/

Første (og trolig siste) mulighet for Herbert Diess til å vise at han mener alvor...

doldis1

#498
https://www.tv2.no/broom/9867276/

Da er vi i gang ! Håper endelig de fyrer med diesel i helvete den dagen Tysk bilindustri ankommer ..

Mobileum

Da blir det folksomt. Elon Musk er jo der allerede. Han kaller riktignok plassen for Production Hell.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

MrBacardi

Sitat fra: Doldis1 på lørdag 19. mai 2018, klokken 18:32
https://www.tv2.no/broom/9867276/

Da er vi i gang ! Håper endelig de fyrer med diesel i helvete den dagen Tysk bilindustri ankommer ..

Gode nyheter! Men en skulle jo tro at Norge skulle ligge foran Tyskland på dette her.

Det snakkes jo om først i 2024 at noe skal skje i Oslo på denne fronten: https://www.nrk.no/ostlandssendingen/bensin--og-dieselbiler-kan-bli-forbudt-i-oslo-1.13880770

Å starte nå med å blokkere biler av lavere Euro-klasse inn i sentrum av Oslo, Bergen, Trondheim, etc. burde man da bare kjøre på med nå. Som et minimum flagge en konkret tidsplan for implementering.
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

cyber

Sitat fra: Doldis1 på lørdag 19. mai 2018, klokken 18:32
https://www.tv2.no/broom/9867276/

Da er vi i gang ! Håper endelig de fyrer med diesel i helvete den dagen Tysk bilindustri ankommer ..
Dieselforbudet i Hamburg, som skiltet viser til, gjelder dessverre kun dieselbiler som er 10 år eller eldre - tysk bilindustri greier seg nok  :)

Mobileum

Påvirket er ca 600 meter fra Max-Brauer-Allee mellom Chemnitzstraße / domstolen / Julius-Leber-Straße og Holstenstraße, samt en 1,6 kilometer lang del av Stresemannstraße mellom Kaltenkircher Platz og Neuer Kamp.
I henhold til "ren luftplan" kan ingen dieselbiler (lastebiler eller personbiler) kjøres på Max-Brauer-Allee som ikke overholder utslippsstandard 6 eller Euro VI.
Stresemannstrasse skal utelukkende utelukkes for lastebiler som ikke oppfyller utslippsstandarden "Euro VI".
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

doldis1

Gutter, forskjellen ligger ikke i hvor mange gater som blir stengt og for hvilken generasjon motorer. Forskjellen ligger i at den første gaten ble stengt.   Herfra vil Dieselforbudet bre seg som ringer i vannet....og snart ryker Euro 6 også !

Mobileum

"Snart" er ingen definisjon på tidsaspekt. Slike påstander kan alle komme med på alt som ligger fremover i tid.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Amoss

Sitat fra: Mobileum på søndag 20. mai 2018, klokken 00:00
... som ikke overholder utslippsstandard 6 eller Euro VI.
... som ikke oppfyller utslippsstandarden "Euro VI".

I følge artikkelen så er grensen de som ikke overholder utslippsstandarden "Euro 5/V".
Skiltet sier "Diesel bis Euro 5/V". Er ikke alt for stø i Tysk, men betyr det "opp til 5" eller "opp til og med 5"?

Så om dette stemmer så er det som andre sier her at det strengt talt gjelder biler fra før år 2009 - altså ti år eller eldre biler. Men det står også i artikkelen at de alt vurderer å øke grensen til Euro 6, og det går neppe mange årene før det også er på plass.
Model S 85D

doldis1

Skiltet betyr forbud opp til Euro 5, altså Euro 5 får kjøre(enn så lenge  ;) ) Smart måte å innføre et helt nytt forbud på. Så lenge nyere biler får kjøre tipper jeg både sentrale myndigheter og næringslivet ser dette som relativt uproblematisk. Kan nok tenkes av deler av bilindustrien t.o.m. innbiller seg at forbudet skal generere mersalg av nye diesler ...?

Hvordan går det med Nox konsentrasjonen i gatene utenfor den avstengte sonen mon tro ?  :laugh:

Amatøren

På NRK står det at forbudet i Hamburg gjelder EURO 5 og eldre.

https://www.nrk.no/norge/hamburg-forst-ute-med-tysk-dieselforbud-1.14052716

SitatForbudet trer i kraft 31. mai og vil kun gjelde deler av byen. Det vil ramme spesielt gamle kjøretøy som ikke innfrir de nyeste miljøkravene.

Det er første gang at det innføres et forbud mot dieseldrevne biler og lastebiler i Tyskland.

Alle dieselkjøretøy som ikke innfrir de såkalte Euro 6-kravene, omfattes av forbudet.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amoss

Sitat fra: Amatøren på onsdag 23. mai 2018, klokken 18:20
På NRK står det at forbudet i Hamburg gjelder EURO 5 og eldre.

Trodde det var streik hos NRK jeg?  Vel, dette står altså i strid med hva som sto i den andre artikkelen, og også ut fra slik jeg oppfatter de avbildede skiltene i den artikkelen. Men ja, det sto også at de vurderte å sette grensa høyere, så fullt mulig at de har ombestemt seg siden den gang. Vi får se om flere rapporterer om det samme - og kan vise oss bilder av oppdaterte skilter.
Model S 85D

Kårepåsporet

Sitat fra: Amoss på onsdag 23. mai 2018, klokken 20:42
Sitat fra: Amatøren på onsdag 23. mai 2018, klokken 18:20
På NRK står det at forbudet i Hamburg gjelder EURO 5 og eldre.

Trodde det var streik hos NRK jeg?  Vel, dette står altså i strid med hva som sto i den andre artikkelen, og også ut fra slik jeg oppfatter de avbildede skiltene i den artikkelen. Men ja, det sto også at de vurderte å sette grensa høyere, så fullt mulig at de har ombestemt seg siden den gang. Vi får se om flere rapporterer om det samme - og kan vise oss bilder av oppdaterte skilter.

Her står det at for to veistrekninger er det forbudt for dieselbiler som ikke oppfyller Euro6 utslippskrav:

https://www.ndr.de/nachrichten/hamburg/Diesel-Fahrverbot-in-Hamburg-ab-31-Mai,fahrverbote114.html

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA