Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny spiker i Dieselkista ?

Startet av doldis1, tirsdag 23. mai 2017, klokken 17:33

« forrige - neste »

doldis1

Jeg misstenker Muller ikke ble sparket men at han gikk selv, med en pen sluttpakke.. Det virker på pressen som om Muller-exit kommer overraskende..? Sant og si mener jeg Mullers avgang lå i kortene etter at fagforeningene stoppet han i å selge Ducato (tror jeg det var) Nå sender styret innpå Diess isteden.

Som en historiens lune ligger nå Dieselens skjebne i Diess hender, det gjør VW's skjebne også og jeg tviler på at han kan redde begge...? om noen av de ...?

Rollep

#406
Sitat fra: Doldis1 på onsdag 18. april 2018, klokken 12:01
Hva om Tysk bilindustri hadde brukt ressursene på å utvikle elbiler isteden for å holde liv i Dieselen ?
Tysk bilindustri er i full gang med å utvikle elbiler, det burde vel selv du fått med deg :D

Ellers ser jeg at det for tiden gnåles om Porsche her. Selv de største ignorantene burde vel forlengst fått med seg at Porsche har sluttet å produsere dieselbiler.

https://www.autoblog.com/2018/02/20/porsche-diesel-production-ends/


Amoss

Sitat fra: Rollep på torsdag 19. april 2018, klokken 12:22
Tysk bilindustri er i full gang med å utvikle elbiler, det burde vel selv du fått med deg :D

Hadde de gjort som han foreslo så hadde de alt hatt gode ferdigutviklede langtrekkende elbiler på markedet.


Sitat fra: Rollep på torsdag 19. april 2018, klokken 12:22
Ellers ser jeg at det for tiden gnåles om Porsche her. Selv de største ignorantene burde vel forlengst fått med seg at Porsche har sluttet å produsere dieselbiler.

Beklager, men jeg er nok neppe i målgruppen for Porsche og har nok derfor ikke fulgt nøye nok med. Så nei, jeg er tydeligvis en så stor ignorant at jeg ikke har fått med meg den delen... (Kanskje jeg har sett det notert ett sted, men ikke sett på det som så viktig at jeg har husket det.)

Men at de nå nylig har droppet dieselen sier lite om hvorvidt denne razziaen gikk på eventuelle synder fra før/i 2015 eller på eventuelle synder gjort *etter* den gamle dieselskandalen. Om de fortsatt produserer dieselbiler eller ei har derfor lite med problemstillingen jeg tok opp tidligere å gjøre.
Model S 85D

doldis1

Sitat fra: Rollep på torsdag 19. april 2018, klokken 12:22
Sitat fra: Doldis1 på onsdag 18. april 2018, klokken 12:01
Hva om Tysk bilindustri hadde brukt ressursene på å utvikle elbiler isteden for å holde liv i Dieselen ?
Tysk bilindustri er i full gang med å utvikle elbiler, det burde vel selv du fått med deg :D

Ellers ser jeg at det for tiden gnåles om Porsche her. Selv de største ignorantene burde vel forlengst fått med seg at Porsche har sluttet å produsere dieselbiler.

https://www.autoblog.com/2018/02/20/porsche-diesel-production-ends/

Hmm her står du i fare for gå i den vanlige honningfella, forsøk å skille på hva de sier de skal gjøre og hva de i virkeligheten gjør...
Alt snikksnakket om hvor mye de skal investere i elbiler, hvor masse de skal produsere osv er ikke av ny dato. For noen år siden var det hydrogenbiler som skulle komme i masseproduksjon-om 5 år, nå har el tatt over den rollen..

Denne verbale tåkeleggingen har opplagt som mål å unngå en mer agressiv elbilpolitikk i EU, hvorfor lovpålegge elbilproduksjon når bilprodusentene allerede har full gass i elbilsatsingen ?, enkelt ikke sant ..?

Det vi mest sannsynlig vil se fra den kanten fremover er utsettelser, utsettelser, og enda flere utsettelser, der den neste store "kommer om 5 år saken" er faststoffbatterier...

Rollep

Sitat fra: Amoss på torsdag 19. april 2018, klokken 12:57
Sitat fra: Rollep på torsdag 19. april 2018, klokken 12:22
Tysk bilindustri er i full gang med å utvikle elbiler, det burde vel selv du fått med deg :D

Hadde de gjort som han foreslo så hadde de alt hatt gode ferdigutviklede langtrekkende elbiler på markedet

Ingen vits i å ha hastverk når der ikke er noen etterspørsel å tale om.

Bedre å bruke den tid det tar å gjøre det på en skikkelig måte med grundig testing og det hele. Mye bedre det enn å pøse ut haugevis av biler å la kundene stå for testingen, slik visse andre har gjort :D

Amoss

Sitat fra: Rollep på torsdag 19. april 2018, klokken 19:34
Ingen vits i å ha hastverk når der ikke er noen etterspørsel å tale om.

Kjempe ide!  Produser en liten serie elbiler med begrenset rekkevidde og ta halvannen gang prisen til en tilsvarende fossilbil. Vis så at du kun  selger noen få av disse (er jo tross alt en liten serie), og si at "Se der, det er ikke etterspørsel etter elbiler, vi kan trygt vente 5 år til...".</ironi>

Nei, er overhode ikke med på at det ikke er noe etterspørsel etter elbiler - selv ikke i land med mindre gunstige incentiver enn i Norge. Men i de fleste markeder blir elbilene priset ut av markedet, og i tillegg har de relativ kort rekkevidde (joda, det begynner å komme seg nå), og har så langt hatt en rimelig sakte "hurtiglading" og dårlig utbygget infrastruktur.

Ja, alt dette har med utvikling og vilje til å satse å gjøre. Og det var akkurat det han - og siden jeg - var inne på: Dersom de hadde satset på utviklingen av elbiler istedet for dieselen så hadde disse problemene vært løst for lengst, og de kunne solgt elbiler med god rekkevidde og liten til ingen prispåslag i forhold til bensinbilene og Ionity nettverket - eller noe tilsvarende - ville vært på plass. Og da hadde man også kunnet se at etterspørselen er der.

Ikke alle kjøper elbiler kun basert på klima/miljøaspektet, men økonomiaspektet har en universell gjenklang. I de aller fleste markeder er elektrisitet billigere enn bensin/diesel, og man bør generelt sett kunne forvente lavere service/vedlikeholdskostnader på elbiler enn fossilbiler. Så selv med ett lite prispåslag vil økonomien ved å velge elbil være positivt fremfor fossil. Når man da også får biler som har tilstrekkelig rekkevidde for de aller fleste dager for de aller fleste kundene, og får ladetiden når man er på farten ned til en tid som ikke skremmer for mange, så ser man at elbil blir en "no-brainer", noe etterspørselen ville kommet til å vise.

Sitat fra: Rollep på torsdag 19. april 2018, klokken 19:34
Bedre å bruke den tid det tar å gjøre det på en skikkelig måte med grundig testing og det hele. Mye bedre det enn å pøse ut haugevis av biler å la kundene stå for testingen, slik visse andre har gjort :D

"Visse andre" som du viser til her er og har vært oppstartselskap som ikke har hatt de ressursene disse eksisterende produsentene har hatt tilgjengelig og som de har brukt på diesel. Hadde de hatt de samme resursene så tror jeg nok vi hadde sluppet å se kunder som sto for testingen fra disse også. Eller - i alle fall ikke mer enn fra alle andre.
Model S 85D

Rollep

#411
Jaja, sånn går no dagan.

Får heller ta meg en tur innom KT forumet på VGD å se om de har noe interessant om saken :D

Øyvind.h

Nå er det snart 5 år siden jeg fikk min første Model S. Den var ikke perfekt, men jeg kjente allerede da at jeg ble irritert over hva en liten fjert av et amerikansk selskap klarte å sette sammen. At tyskerne fortsatte å levere samme dritten som før når Tesla kunne levere den bilen var irriterende. Gamle fossildrømmer døde i stor grad i 2013.

Nå har det snart gått 5 år! Tesla selger nærmere 100k av S og X tilsammen hvert år, og med M3 blåser de forbi Porsche i produksjonsvolum  :police:.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 19. april 2018, klokken 21:44
Nå er det snart 5 år siden jeg fikk min første Model S. Den var ikke perfekt, men jeg kjente allerede da at jeg ble irritert over hva en liten fjert av et amerikansk selskap klarte å sette sammen. At tyskerne fortsatte å levere samme dritten som før når Tesla kunne levere den bilen var irriterende. Gamle fossildrømmer døde i stor grad i 2013.

Nå har det snart gått 5 år! Tesla selger nærmere 100k av S og X tilsammen hvert år, og med M3 blåser de forbi Porsche i produksjonsvolum  :police:.


I virkeligheten hadde Tesla mellom 10 og 15% av elbilandelen i Norge, sist jeg sjekket. Nissan og tyske bilmerker leder.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øyvind.h

Og i virkeligheten blåser Tesla nå forbi Porsche i volum.

Og i virkeligheten finnes det fortsatt etter 5 år ikke en tysk familiebil i Passat+ segmentet med pan-europeisk ladenettverk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

bno

#415
Hyklere hele gjengen og de lever i sin egen utopiske verden. På samme måte som Kodak. Kunne brukt NOK 250 Miliarder på elbil research i stedet forden kriminelle virksomheten.
@Rollep
VW head Müller says diesel will have a "renaissance" soon
Volkswagen spår rekyl for diesel

bno

#416
Øyvind.h
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 19. april 2018, klokken 21:44
At tyskerne fortsatte å levere samme dritten som før når Tesla kunne levere den bilen var irriterende.

@Doldis1
Sitat fra: Doldis1 på torsdag 19. april 2018, klokken 14:05
Det vi mest sannsynlig vil se fra den kanten fremover er utsettelser, utsettelser, og enda flere utsettelser, der den neste store "kommer om 5 år saken" er faststoffbatterier...

Kortversjonen:
Tyske bilprodusenter er i fornektelsefasen og bransjen er så politisert at de også er både kneblet og bakbundet. Men det viser seg også at de er kriminelle. De er hyklerske når de fremfører sin ambisjon mot elbil. Hva har de gjort og oppnådd?
Kilde: https://www.tu.no/artikler/slik-kan-elbilen-knekke-tysk-bilindustri/417074

_______________________________________________


For spesielt interesserte/fordypning er her anbefalt lesning.

Enig i det. Samtidig som de forfekter dette synet innad i EU så driver denne "firer banden" hyklerske som de er å få Kina til å redusere sine ambisjoner hva gjelder null utslippsbiler (les: Få kina til å redusere den inkrementelle plan om økning år for år) China Gives Automakers More Time in World's Biggest EV Plan

China makes concessions to Germany on electric car quotas

Godt hjulpet av mothers of all hyklere Angela Merkel her mens hun driver sitt løgnaktive spill overfor tyske borgere. Svinaktig !

Rio

Så var det dette med edruelighet...
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rasmus.B

Jeg har problemer med å forstå at når det er blitt allmenn kjent at VAG driver med banditt fakter, gasser både mennesker og aper for å prøve å bevise at eksos ikke er farlig, blir tatt med buksa nede, toppledere fengslet i USA grunnet svindel i stor skala, så fortsetter folk å kjøpe bilene. Signalet som sendes da er jo at vi syns dette er helt greit.
Det burde ikke blitt solgt en eneste en av produktene som WAG produserer.

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Øyvind.h

Sitat fra: Rasmus.B på fredag 20. april 2018, klokken 08:00
så fortsetter folk å kjøpe bilene. Signalet som sendes da er jo at vi syns dette er helt greit.
Det burde ikke blitt solgt en eneste en av produktene som WAG produserer.
Dobbeltmoral kalles det. Folk kjøper det de har lyst på og gir blanke i hva som ligger bak.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA