Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Langtur til Danmark

Startet av sfinxern, søndag 01. oktober 2017, klokken 11:36

« forrige - neste »

sfinxern

Hei!

I påvente av min TMS, så er jeg nødt til å ta en tur til Danmark i uke 42. Og da må turen gå i vår i3! Har aldri vært på så lang tur med i3`n før nå, men er forholdsvis uredd ifht rekkevidde:).

Men, ser litt på forskjellige apper etter ladepunkter nedover Danmark primært og ser at det er mye Type2 ladere (11kw). Jeg kommer til å kjøre ned til Larvik og ta ferge over til Hirtshals og så skal jeg videre sørover forbi Ålborg og Århus. Første destinasjon er Bilund hvor jeg skal bli minst 24timer.

Videre går turen til København før jeg etter hvert skal oppover langs Svenskekysten.

1. Hvilke type apper bør jeg bruke for å finne ladepunkter i Danmark og evt Sverige?
2. Hvordan er betalingssystemene til disse ladepunktene, er det enkelt og greit eller må man opprette abonnement på forhånd? Vil gjerne unngå altfor mye admin langs veien.

Takker for alle tips:)!
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Orbit

#1
Se denne tråden for info om blant annet Danmark/Sverige.

Norsk kundeforhold hos Fortum fungerer også i Sverige (dersom du har det). I tillegg vil jeg anbefale at du skaffer deg et svensk "Clever fri" kort, da det kan brukes hos Clever i både Danmark og Sverige (evt også e.On fra Sverige for bruk i begge land). EasyPark-appen kan også brukes til å betale for lading. Med dette i bagasjen, har du rimelig god dekning med CCS-lading.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

sfinxern

Takker, her var det mye info.

Noen spørsmål:

Ser det er stor forskjell på pris fra 2 - 5kr kwh. Vil det være nødvendig å sikre seg med både belte og bukseseler eller bør man klare seg med en leverandør i Danmark? Kan jo sikkert bestille CLEVER fri og bruke den som backup/nødløsning.

Hvilke apper bør man bruke for best mulig oversikt over ladepunkter? Finner ikke helt ut hvilke kapasitet hver enkelt ladepunkt har.
Jeg bruker Easypark appen en del i Norge, men skjønte ikke helt hvordan man får opp oversikt over ladepunkter i Danmark og betaling på disse via denne appen? Hmm..
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Ipadjove

Jeg bestilte Clever Fri rett før turen og brukte bare de i Danmark.

Edit: I Tyskland var det gratis å hurtiglade på de 2 Clever-stasjonene jeg var innom.

sfinxern

Takker!   :)

Fant forresten ut av Easypark i Danmark, måtte endre takstgruppe og velge land Danmark og deretter velge maps. Men måtte zoome veldig langt inn for å få opp ladeplasser. Det var litt tungvint fordi jeg skulle veldig gjerne sett ladepunkter i et litt mer zoom-out perspektiv ifht planlegging av rute. Men da vet jeg hvordan det fungerer.

Satser på å ta med CLEVER fri i tillegg. Og så tar jeg med type2 kabel og kjøper litt diverse overganger. Bør være sikret da. Fint å lade over natten på hoteller mv.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

sfinxern

#5
Sitat fra: Ipadjove på søndag 01. oktober 2017, klokken 12:35
Jeg bestilte Clever Fri rett før turen og brukte bare de i Danmark.

Edit: I Tyskland var det gratis å hurtiglade på de 2 Clever-stasjonene jeg var innom.

Søkte på Clever i Google Play og regner med det er en appen du viser bilde fra her?

Edit: Bestilte Clever kort nå, bør vel få det ila en uke?
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Orbit

#6
Kortet kom i posten to dager etter jeg bestilte.

Clever-tips: Dersom du skal innom større byer som f.eks. Köbenhavn, er det ofte billigere å lade på ladeplass enn vanlig parkering! Det var også vanskelig å finne vanlig parkeringplass i sentrum, men alle ladestasjonene jeg så sto ledige, for eksempel denne (screenshot nedenfor, da jeg ikke fikk til link til selve stasjonen). Og det er jo kjekt med en bil som tar 11kW på AC.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Panduck

Jeg har et "clever fri" kort, det er litt irriterende at de sender regning med svensk kontonummer og må bruke "utenlands betaling" for å betale regninger. Et "kontaktkort" fra Clever kan muligens være enklere. Men å bruke "SMS-kjøp" for å betale for lading med Clever, det blir DYRT.

EON sine ladere i sverige er gratis inntil vidre, det kan man spare litt på på veien gjennom Sverige. Easypark app gjør ting enkelt, men EON har langt færre ladere rundomkring i Danmark.

Vi er i Danmark akuratt nå med vår i3, og med Cleverkort er det så enkelt at det knapt nok trengs planlegging.

Bare passe på åpningstider, Clever sin lader i Roskilde f.eks er kun åpen io butikken sin åpningstid.

upplading.nu er fin til å finne ladesteder i Sverige. Jeg lader stort sett alltid der det er Clever OG Eon lader, helst steder der det er Clever, EON og Fortum. Det begynner å bli flere slike. Da har man alternativ dersom det skulle være opptatt på en lader.

I Sverige kan det være greit å ha Vattenfall (incharge), de har mange ladere i G.borg området. Men på en "gjennomfart" klarer man seg greit uten det.

Vi kjørte Oslo->Helsingborg på vei ned og skal samme vei hjem på tirsdag. Rekkeviddeangst har vært totalt fraværende gjennom hele turen.

Ipadjove

Sitat fra: sfinxern på søndag 01. oktober 2017, klokken 12:42
Sitat fra: Ipadjove på søndag 01. oktober 2017, klokken 12:35
Jeg bestilte Clever Fri rett før turen og brukte bare de i Danmark.

Edit: I Tyskland var det gratis å hurtiglade på de 2 Clever-stasjonene jeg var innom.

Søkte på Clever i Google Play og regner med det er en appen du viser bilde fra her?

Edit: Bestilte Clever kort nå, bør vel få det ila en uke?

Ja appen i appstore/iphone. Regner med det er tilsvarende på Android.

Kortet kom raskt ja :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA