Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skifte støpsel fra Schuko til Cee (blå 16 A)?

Startet av Vollis47, tirsdag 23. mai 2017, klokken 08:50

« forrige - neste »

Vollis47

Ladekabelen til vår Ion har mulighet for 8A eller 14A, men virker kun på 8A. Kan jeg ta vekk Schuko-støpselet og sette på en blå CEE og derved få ladet med 14A? Hvor mange ledere er det i kabelen? Kun vanlige 3 eller er der noen ekstra for temperaturfølere?

Er det mulig å få ladekladden til å gi 14A en kort stund 1 - 2 timer mens en har litt kontroll med varmgang?
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

elektrolux

Disse ladekladdene bruker en ekstern magnet for å regulere ladestyrken.

En noe tungvindt metode i forhold til de litt mer vanlige trykk knapp, eller bevegelses sensor regulerte.

Dermed får du ikke 14A lading ved å bytte støpselet. Kjøp derimot en magnet og plasser på støpselet med taip så får du 14A lading.

Det finnes dedikerte Schuko stikk med innebygget magnet slik at du slipper å teipe fast magneten på støpselet. No-Fuel fører disse:

http://www.nofuel.no/Produkt/greenup-220v-kontakt-#product
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

TB

Sitat fra: Vollis47 på tirsdag 23. mai 2017, klokken 08:50
Ladekabelen til vår Ion har mulighet for 8A eller 14A, men virker kun på 8A. Kan jeg ta vekk Schuko-støpselet og sette på en blå CEE og derved få ladet med 14A? Hvor mange ledere er det i kabelen? Kun vanlige 3 eller er der noen ekstra for temperaturfølere?

Er det mulig å få ladekladden til å gi 14A en kort stund 1 - 2 timer mens en har litt kontroll med varmgang?
Som Electrolux skriv - det blir brukt magnet for å regulere mellom 8 og 14A. Tanken er at normalt skal den gi 8A. Om du plugger den inn ein "trygg kontakt", dvs. ein spesial kontakt linka til i forrige innlegg vil magneten påvirke reed-bryter montert inn i støpsel og ladekladden gir 14A.

Dette blir ein svært enkel form for automatisk justering. Feilen med metoden er at den knapt finnes slike spesial kontakter montert. Type 2 ladebokser er ein mykje betre løysing, støtter og lastbalansering osv. (men er dyrere.)

Kapper du av Schuko-støpselet og setter på blå CEE vil signalkabel til reed-bryter og bli kappa - og du vil få 8A heile tida. Men, det som er mulig (i teorien - eg har ikkje utført det sjølv..) å legge inn ein bryter på signalkabel - slik at du kan skifte mellom 8 og 14A manuelt. Du simulerer dermed magneten som påvirker reed-bryteren.

Obs - det kan være temperatursensor i schuko-støpselet - i så fall vil også måtte sette inn ny temperatursensor, eller koble den vekk med ein motstand.

Kort oppsummert - så lenge ladekabelen fungerer - la den være som den er...
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elektrolux

Det er tempsensor og reed rele.

Kladden tolker motstandsverdier som angir ladestyrken og temperatur.

Kappes disse lederene vil ikke kabelen virke i det hele tatt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA