Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EvBatMon for i-MiEV / C-Zéro / iOn: Batterikapasitetsmåling

Startet av TB, mandag 22. mai 2017, klokken 23:01

« forrige - neste »

TB

LEV50N cellene har vist seg holde bedre enn første generasjon LEV50.

Tror dette tapet er normalt for denne generasjonen.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Myrvang

Sitat fra: TB på fredag 28. juni 2019, klokken 08:04
LEV50N cellene har vist seg holde bedre enn første generasjon LEV50.

Tror dette tapet er normalt for denne generasjonen.

Jeg har en 2011 I-Miev med 101.000 km på telleren. Batteri på 58-ish%. Ikke mye å skryte av, men den gjør den jobben den fikk, ta meg til og fra jobb, 15 km om dagen.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Karl-Wilhelm

#92
Nærmer seg 3 år med stormskritt her, overasket over noe større pessimisme fra rekkeviddeindikatoren, men alt ser ut til å være normalt fortsatt. I det siste har jeg gått bort ifra å lade til ~70-80% og har ladet til 100% mer eller mindre konsekvent for å se om dette forandrer kurvene noe.

Historikk, basert på ~3 års eierskap:
1. 2012 |  58.366 | 41,3 Ah | 86,04 % | 06/17 | i-MiEV | @Karl-Wilhelm
2. 2012 |  65.080 | 40,1 Ah | 83,54 % | 11/17 | i-MiEV | @Karl-Wilhelm
3. 2012 |  xx.xxx | 39,6 Ah | 82,50 % | 07/18 | i-MiEV | @Karl-Wilhelm
4. 2012 |  xx.xxx | 39,4 Ah | 82,08 % | 09/18 | i-MiEV | @Karl-Wilhelm
5. 2012 |  74.022 | 38,3 Ah | 79,79 % | 04/19 | i-MiEV | @Karl-Wilhelm
6. 2012 |  81.867 | 37,8 Ah | 78,75 % | 03/20 | i-MiEV | @Karl-Wilhelm
*For ordensskyld er batteriet ganske kaldt, 6 grader celcius, så dette vil kanskje være med på å gi noe lavere kapasitet
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

Hansi

2011 |  ca 95.000 | 28,6 Ah | 61,88 % | 02/20 | i-MiEV | @Hansi
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Karl-Wilhelm

Fascinerende måling denne gangen, ved forrige måling da kapasiteten ble målt til samme verdi (April 2019) var for ordens skyld batteriet omtrent like varmt.
Det er sikkert flere variabler her som forstyrrer det underliggende bilde, men kan ikke si jeg forventet å få tilsvarende kapasitet med et års mellomrom + 10kkm.

Historikk, basert på >3 års eierskap:
1. 2012 |  58.366 | 41,3 Ah | 86,04 % | 06/17 | i-MiEV | @Karl-Wilhelm
2. 2012 |  65.080 | 40,1 Ah | 83,54 % | 11/17 | i-MiEV | @Karl-Wilhelm
3. 2012 |  xx.xxx | 39,6 Ah | 82,50 % | 07/18 | i-MiEV | @Karl-Wilhelm
4. 2012 |  xx.xxx | 39,4 Ah | 82,08 % | 09/18 | i-MiEV | @Karl-Wilhelm
5. 2012 |  74.022 | 38,3 Ah | 79,79 % | 04/19 | i-MiEV | @Karl-Wilhelm
6. 2012 |  81.867 | 37,8 Ah | 78,75 % | 03/20 | i-MiEV | @Karl-Wilhelm
6. 2012 |  84.790 | 38,3 Ah | 79,79 % | 07/20 | i-MiEV | @Karl-Wilhelm
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

svingen

#95
starter og slite med min ION 2011 modell,får skilpade av og til (sist gang var ca 50% batteri igjen og varte i ca 10 sec) koblet til OMVS (3.1) og har nå 56% og 26.9AH.
blir spennede og se celle spenning når batteriet er litt lavere...frykter flere celler som er dårlige.

Står nå i "kø" elbilmekken på batteri bytte koster ca 25-30k får da 85-90 % og ny batter type som holder litt lengre :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Moggen

#96
Samme her, trilling med 186k km.
Det er vel noen slittne celler med høy inre resistanse, som da får stor spenningsfall under last, hvilket trigger skildpadden. Skjer oftest i kald temperatur (da resistansen nok blir ekstra høy).
Hade jo hvert flott om batteriet hade hvert litt intelligent og kobblet bort celler med dette problem, men det er vel å ønske for mye fra denne enkle elbil.  Spørsmål er hvor enkelt og billig det er å bytte celler.

TB

Trillingene benytter 88 celler i serie.
(80 på de nyere utgaver av Citroen og Pegeout)

Å koble bort celler vil være mest aktuelt der det er flere celler i parallell, slik Tesla har bygget batteri pakkene.

Trillingene var tidlig ute, og hadde trolig et mål om lav pris.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA