Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EvBatMon for i-MiEV / C-Zéro / iOn: Batterikapasitetsmåling

Startet av TB, mandag 22. mai 2017, klokken 23:01

« forrige - neste »

superelbil

Ny måling!

Bilen har stått mye i ro siden sist, har alltid brukt 16amp lader.
Men den duger enda til sine småturer og er jo ypperlig å parkere med!

Forrige gang:
2011 |  98.000 | 41,5 Ah | 86,46 % | 06/16 | i-Miev | @superelbil

Nå:
2011 | 103.310 | 41 Ah | 85,42 % | 11/17 | i-Miev | @superelbil


tomrh

Jeg har lest at saktelading bør være så raskt som mulig mhp batterihelse. Veldig bra måling, kan det være et resultat av at du alltid lader med 16A istedet for 10A?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

superelbil

Det kan være. Men det har jo vært den eneste lademuligheten min. Har brukt en god del hurtiglading tidligere. Virker heller ikke som at batteriet har tatt mye skade av å stå lenge ute  bruk. Har fremdeles original bremseskivene og tromler bak. De har vel kanskje tatt mest skade av å stått i ro.

toreanderson

#33
2014 iOn, 26.766 km, 43,9 Ah. Rett nok målt av caniOn, ikkje EvBatMon, men eg reknar begge desse hentar infoen frå nøyaktig same stad...

kebabi

Har for interessens skyld kjørt dataene inn i et regneark. Det er egentlig for få målinger til å kunne treffe noen konklusjoner basert på dataene, spesielt på batteritype LEV50N, men det virker som om batteriene slites ganske jevnt og at kjørelengden ikke har all verdens betydning for batterislitasjen. Det er sikkert store forskjeller i lademønster og bruk/oppbevaring av bilene også.

Regnearket er her hvis noen vil kikke:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/12GaiMuNNKjor4zcWNWU4drrEaZ2bETqJCkbmnj2e8Rw/edit?usp=sharing

tomrh

Sitat fra: tomrh på lørdag 21. oktober 2017, klokken 11:49
2012 |  140.783 | 37.1 Ah | 77.29 % | 10/17 | i-MiEV | @tomrh

2012 | 152.135 km | 34,2 Ah | 71,25% | 07/18 | i-MiEV | @tomrh
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Eliasz Perun

#36
2012/ 33649 km / 40.6 ah / 84.58 % / 7-2018/ imiev

asbkar

Målt på nytt, holder seg godt.
Forrige:
Sitat2011 |  59.500 | 41,3 Ah | 86,04 % | 07/16 | i-Miev | @asbkar
Nå:
2011 | 80.000 | 40,0 Ah | 83.33 % | 07/18 | i-Miev | @asbkar
i-Miev fra 2011 til 2019. TM3 fra mars 2019.

ToreBB

Hei!

Sitter å leser på lista over biler og målinger først i tråden her.. Burde en nyere i-MiEV måle "likt" som en nyere C-Zero / iOn med tanke på at de har et mindre batteri i utgangspunktet?

ToreBB

MEM76

Sitat fra: ToreBB på torsdag 26. juli 2018, klokken 21:43
Sitter å leser på lista over biler og målinger først i tråden her.. Burde en nyere i-MiEV måle "likt" som en nyere C-Zero / iOn med tanke på at de har et mindre batteri i utgangspunktet?

Hei, alle modellene har LEV50 celler, og de er på 50Ah, forskjellen på bilene er antall celler som er satt i serie.

Et batteri er egentlig "serie med like ting satt i system"..

Om batteriet til en trilling har 80 celler eller 88 celler i serie, så er batteriet på 50Ah uansett...

Men det tallet som leses ut er hva BMS-en[1] tror at den svakeste cella i batteriet er på, og ikke hva det nødvendigvis er. Det er derfor det står i bruksanvisningen at du skal av og til kjøre batteriet nesten tomt, slik at bilen lærer seg kapasiteten på batteriet.

Legger ved en graf som et eksempel av BMS-en  sin gjetting av kapasitet. Du ser fra grafen to hopp oppover hvor bilen lærte at batteriet var større enn det den trodde. Det ene var at batteriet ble kjørt helt tomt, og den siste var vedlikeholdslading på service.

[1] BMS=  Battery Management System
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

Stjerneglis

2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

Radiobil1

Når l 2013 begynte de å levere biler med LEV50N batteri, evt ca regmummer?

automat

Sitat fra: Radiv på mandag 03. desember 2018, klokken 17:17
Når l 2013 begynte de å levere biler med LEV50N batteri, evt ca regmummer?
Tror det gjelder alle 2013 årsmodell. Det var vel da de franske gikk fra 88 til 80 celler og imiev fikk litt lenger rekkevidde. Her på forumet kom vi frem til at produksjon av LEV50N startet sommeren 2012, og det stemmer bra med 2013 årsmodell.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

elekTrond

I den grad jeg evner å fatte meg i korthet:


motorTypemodelYearserNoprodDatoRegDatoårsModell
3 1)D 2)341 3)2018-07(?)2018-09-2xMY13



1)
"4" kom som nyhet senere i MY13 (200 vs 180 nm(?))
2)
2013
3)
000001 to 999999 (ergo født veldig tidlig)

Så tidlig at den gikk glipp av bl.a. LED-lys og "store" motoren

Anbefalt sengelektyre:
:angel: :police:


PS! Når får vi se den første trillingen med Samsung SDI 60/94/120 Ah celler fra i3?
'13 Mjau

Kritor

Imiev 2011 | 98900km | 34,3ah | 71.46%

Bilen fyller 8 år i mars og jeg har forstått det slik at Mitsubishi har en garanti på minst 70% inntil 8år. Mulig jeg går under det før batterigarantien går ut.. ::)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA