Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ferie i Danmark

Startet av e-curious, mandag 22. mai 2017, klokken 22:11

« forrige - neste »

elekTrond

Nå begynner dette å bli offtopic, men jeg føler på meg at du mener at du vil koble type2'en i bilen din til et rødt CEE 3fas uttak på veggen?

Det kan godt være jeg ikke forstår meg på Zoe, men du må fortsatt ha en EVSE som mellommann/mellomledd et eller annet sted for å startet ladingen. Eller kan du mate 3x400VAC rett inn i kameleon-laderen i Zoe-motoren? :)

EDIT: Det Orbit sa.  :+1:
'13 Mjau

Griffel

#31
Sitat fra: Zoe240 på lørdag 23. september 2017, klokken 14:29
Har nok uttrykt meg uklart. Jeg tenker på et adapter fra type 2 til trefas med tanke på å lade fra slike kontakter når vi reiser til Danmark igjen. Det var der jeg så disse kontaktene for første gang, her hjemme har jeg aldri sett (etter) dem  :)
Fra type 2 kontakter på TN (nett) lader man alltid med en type-2 til type-2 kabel om en har en Zoe.
"Fås kjøpt over alt"

https://elbil.no/her-kan-du-kjope-ny-ladekabel/

Det er kun i Norge Zoe har problemer med enkelte type-2 kontakter(IT nett) og må ha noe rusk i mellom.

Se også:
https://elbil.no/lading/slik-lader-du-din-elbil/

Skal en lade fra noe annet enn type-2 kontakter kreves en eller anne type kladd.
http://www.juice-technology.com/en/produkte/juice-booster-2
Til denne finnes det adaptere for det meste. For Zoe med trefaselader innebygget vil noe slik være nyttig. Med de to røde adaptere vil du kunne bruke alle røde stikkontakter i Norge uten å bruke Nofuel kanne, og i utlandet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Zoe240

Takk. Har mye å lære om ymse kontaker skjønner jeg :-)

Lars C. Krogenæs

Og samme kabel bruker du på flexiladerne til GrønnKontakt og Fortum.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

e-curious


e-curious

Leaf 2010-2017 / Greit å være obs på hvis du skal til Danmark

Sitat fra: meiniac på fredag 13. oktober 2017, klokken 15:52
Selv om du har 6,6KW lader og 32a kabel til Leafen din så får du ikke utnyttet det i Danmark. Jeg fikk levert 2,9KW. Klagde selvfølgelig til leverandøren (Clever) og fikk beskjed om at det var begrensning på én-fas lading i Danmark. Så bruk Chademo eller beregn god tid. Jordet støpsel er vel forsåvidt heller ikke det samme i Danmark som Norge.

Zimon

#36
Danmark har 230V 50hz slik som i Norge, men de har annen stikkontakt med tanke på jordingspunkt. Usikker om nyere bygg har begynt med Shucko kontakt.

Den danske stikkontakten ser slik ut som nedfor. Vanlig 2polet kontakter vi bruker i norge og også jordet klarer man å stikke inn, men jordet stikk får ikke jordingkontakt!



Danske stikkene ser litt søte ut da. :P

(Ps, har ikke lest meg bakover her, så mulig dette er fortalt tidligere. Så beklager om jeg gjentar det noen allerede har sagt).

Edit : Ser ut til at det ble åpnet for Schuko høsten 2011 i Danmark, så ergo nyere bygg og installasjoner, evt de som er blitt "oppgradert" kan ha Schuko faktisk.

Schuko - myter og fakta
Sikkerhedsstyrelsen har pr. 15. november 2011 åbnet for brug af stikkontakter med sidejord, populært kaldet Schuko.
https://www.sik.dk/Global/Publikationer/Artikler/OEvrige-artikler/2011/Schuko-myter-og-fakta
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

e-curious


e-curious

Det ser ut til at en kan bruke PlugSurfing for lading på Clever; 9.27 DKK per kWh.  Litt dyrt, men man har en mulighet.  Blir mye billigere med Clever.

Usikker på om det sier noe om prisnivået på bruk av PlugSurfing.

LittleHammer

Noen som kjenner til hoteller i eller i nærheten av Køben med gode lademuligheter?
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

e-curious

#40
OBS:
Clever i Sverige blir til Bee.  Svenske Clever-kort kommer ikke til å kunne brukes i Danmark lenger.

https://bee.se/clever-sverige-blir-bee-charging-solutions/
https://bee.se/svar-pa-vanliga-fragor-gallande-clever-sveriges-namnbyte-till-bee-charging-solutions/

Alternativer ser ut til å være NewMotion, PlugSurfing, og SMS med Clever Danmark  https://clever.dk/sms Av disse ser det ut som at PlugSurfing er 60-70 øre dyrere pr kWh enn de andre.

hkarlsen

Hei!

Vi vurderer å ta med en Zoe fra Hirsthals til Århus i sommer, og i og med at vi er nye på dette så har vi noen spørsmål.

1. Skjønner at det er bedre forhold for lading til Zoe i Danmark enn i Norge. Man kan lade med den pluggen som kommer med bilen? Er det noe man bør kjøpe av ladekort eller lignende nå, eller gjøres alt på SMS?

2. Vi skal til et sommerhus, og der kunne det sikkert vært praktisk å lade litt. Kunne man feks da kjøpt denne kabelen http://www.nofuel.no/Produkt/overgang-type-2-til-schuko#product for å lade der, vil det funke? Da plugger man den rett i bilen, eller i en ladekabel som så går rett i bilen? Hvor lang tid må man regne for å få noe lade-effekt tror dere?

Hilsen H

Vollis47

Sitat fra: hkarlsen på torsdag 25. april 2019, klokken 10:38
Hei!

Vi vurderer å ta med en Zoe fra Hirsthals til Århus i sommer, og i og med at vi er nye på dette så har vi noen spørsmål.

1. Skjønner at det er bedre forhold for lading til Zoe i Danmark enn i Norge. Man kan lade med den pluggen som kommer med bilen? Er det noe man bør kjøpe av ladekort eller lignende nå, eller gjøres alt på SMS?

2. Vi skal til et sommerhus, og der kunne det sikkert vært praktisk å lade litt. Kunne man feks da kjøpt denne kabelen http://www.nofuel.no/Produkt/overgang-type-2-til-schuko#product for å lade der, vil det funke? Da plugger man den rett i bilen, eller i en ladekabel som så går rett i bilen? Hvor lang tid må man regne for å få noe lade-effekt tror dere?

Hilsen H
Kan ikke forstå at denne overgangen skulle være til nytte. Er der en ladeboks i ferieboligen bruker du vel bare en mode3 kabel med type2 plugger.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

e-curious


e-curious


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA