Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ferie i Danmark

Startet av e-curious, mandag 22. mai 2017, klokken 22:11

« forrige - neste »

e-curious

Ny tråd om ladekort i Danmark:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34376.msg591144.html#msg591144

svar #5: "Clever har begynt å selge ladekort på turistkontoret i Sæby, Skagen og Frederikshavn, samt Hirtshals Transportcenter..."
https://clever.dk/en/ladestasjoner-i-danmark/

Dette er forhåndsbetalte kort, tror det blir litt dyrere enn svenske Clever Fri, der en får regning i etterhånd.  Er imidlertid flott dersom man får lyst til å ta en tur til Danmark på sparket.


Zoe240

#16
Hei

Har ikke lest alle innleggene om å kjøre elbil i Danmark, vil bare dele erfaringer fra vår ukestur i Nord-Jylland for litt siden. Vi kjører Zoe240, en bil som kun er ment for korte turer. Men med et temmelig godt utbygd ladestolpenettverk (Clever og Eon) med type 2, fungerte det helt greit. Gjelder bare å planlegge litt hvor man skal.

Vi kjørte fra Oslo til Larvik og tok ferge til Hirtshals. Tips: Husk å lade batteriet full før fergeturen - Fortum har flere ladestasjoner rett borti veien. Vi rakk ikke det og måtte starte ferien med lading i Danmark. Kjeeedelig  :(

Ved ankomst kjøpte vi Clevers ladekort til 300 kroner i butikken til Hirtshals Transportcenter som ligger bare noen minutter fra fergeleiet (stenger kl 22), og ett til hos turistkontoret i Sæby noen dager etter. Disse kortene selges flere steder, sjekk Clevers hjemmeside. Vi klarte ikke å bruke opp begge. Vi prøvde også ladeappen EasyPark som gir  tilgang til Eons ladestolper, men siden dette ikke virket da vi prøvde, åpnet kundeservice hos Eon en ladestolpe og ga oss en time gratis lading. Svært fornøyd med det  ;D ;D

Begge disse firmaene har gode kart over ladestolpene sine, null problem å finne dem.

https://clever.dk

https://www.eon.dk

Vi hadde med oss det blå adapteret fra Biltema som skal funke mellom schuko og danske utekontakter. Vi prøvde aldri det, men kunne ha plugget inn på en campingplass vi bodde. Strøm fra hytta var uaktuelt, men alle campingvognplassene var utstyrt med en slik kontakt. Faktisk så vi ikke de kontaktene andre steder.

En kontakt vi derimot så flere av, inkludert på en elbilparkingsplass på et hotell i Aalborg, er den som er avbildet under her. Den har jeg aldri sett før og de hadde heller ikke noe adapter.

Oppsummering: Elbilfeire i Danmark er absolutt problemfritt. Og særlig for dem som har lengre rekkevidde enn vår bil. Men før vi drar neste gang skal vi sette oss bedre inn i ymse kontakter så vi vet mer enn det vi gjorde nå. Er nok noen varianter vi ikke har fått med oss.



goggo

Takk for fin oppsummering @ZOE240 , og velkommen på forumet.

Noen kommentarer til din post:

  • Biltema har også en adapter som passer til det røde stikket du har bilde av. Dette stikket er vanlig i både Danmark og Tyskland og ellers i Europa, og mange steder i Norge også.
  • For Clever så anbefales å skaffe ladekort fra Sverige i stedet for Danmark. Det svenske Clever Fri kortet er helt gratis å anskaffe, og det kan brukes på Clever sine stasjoner både i Sverige, Danmark og Tyskland. Faktura får du tilsendt hjem etter bruk, og du slipper altså å forhåndsbetale
    https://clever.nu/clever-fri-laddkort/
    Vi er mange norske elbilister som bruker dette kortet, og det fungerer helt fint
  • Vi  (Agder elbilforening) har hørt om flere som har hatt problemer med å betale for E.ON lading med Easypark appen, og er svært interessert i å høre om det finnes noen i det hele tatt som har fått dette til.
    https://www.eon.dk/easypark
    Vår erfaring (Agder elbilforening) er at det største behovet for E.ON lading er i Skagen, siden dette ligger såpass "isolert" til og det ikke finnes noen Clever ladestasjoner her. I store deler av Danmark ellers så kan man klare seg fint med Clever ladestasjonene

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Amatøren

#18
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Zoe240

Takk goggo og Amatøren.

Stemmer at Clever ikke er i Skagen, det var der vi fikk gratis Eon-lading. Men parkeringsplassen ytterst ved fyret har to kommunale ladepunkter type2, vi fikk imidlertid ikke ladet der. Aner ikke hvorfor.

Vi bruker ladebøtta til Nofuel for å få tilgang til kommunale ladestolper i Oslo (men har møtt på et par kliss nye ladestolper i Norge som ikke gir oss strøm via denne).

Problemet blir vel omvendt i Danmark. Ladebøtta skal gi bilen norsk strøm, så da tipper jeg den er ubrukelig der.

goggo

Bildet viser de adapterne som jeg alltid har i bilen.  Jeg seriekopler altså de to røde for å kople til 32A rødt uttak. Måtte bruker det i Tyskland et par ganger når jeg kjørte C-Zero :)

Den lille hvite er overgang til dansk Schuko, den er kjøpt på byggevarebutikken ved transportsenteret utenfor Hirtshals. De andre er alle fra Biltema.



mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

goggo

Når det gjelder Skagen så er det mulig å lade på rød kontakt på Colorline hotellet der. Det er gratis for overnattingsgjester, og i nødsfall kan sikker andre få lade litt der også.

OFFTOPIC!! Er dere forresten klar over at en overnatting på dette hotellet er "billigere enn gratis" hvis det kjøpes sammen med en t/r billett med 2 personer og bil med Colorline fra Kristiansand? :)
Altså, la os si at man skal en ukes tur til Danmark.  I stedet for å kjøpe t/r billett på båten så kjøper man en hotelpakke med en dag på hotellet da det blir billigere. Hotellovernattingen tar man da som første eller siste overnatting på turen :)
Det var i alle fall slik i fjor, mulig de har endret på prisene nå...

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Lars C. Krogenæs

#22
Sitat fra: goggo på fredag 22. september 2017, klokken 12:38
...Jeg seriekopler altså de to røde for å kople til 32A rødt uttak.

Det er vel ikke helt etter boka å gå fra 32A til 16A og så videre til 16A schuko uten en 16A sikring i mellom..

Jeg vet det vil funke, men det er ikke noe vi kan anbefale....
Skal du gå for dette, skal du egentlig bruke


Evt. bruke en 32A ladekabel som denne:
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/khons-justerbar-10-16-32a-ladekabel-type-1?tm=ladekabler/mode-2-til-type-2

hvor du kan få overgang til 16A kontakter. 

Lars

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Zoe240

Hei igjen

Har dere noen gang sett et adapter med type 2 i den ene enden og trefas i den andre?

Lars C. Krogenæs

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

goggo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 22. september 2017, klokken 13:01
Det er vel ikke helt etter boka å gå fra 32A til 16A og så videre til 16A schuko uten en 16A sikring i mellom..

Jeg vet det vil funke, men det er ikke noe vi kan anbefale....
Skal du gå for dette, skal du egentlig bruke


Evt. bruke en 32A ladekabel som denne:
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/khons-justerbar-10-16-32a-ladekabel-type-1?tm=ladekabler/mode-2-til-type-2

hvor du kan få overgang til 16A kontakter. 

Lars

Jeg måtte vel regne med å få påpakning fra "ladepolitiet" her ja...
Tviler ikke på at Lars har rett i det han sier.
Når jeg tenker meg nøye om så laget jeg nok den 32A-16A overgangen selv, som forberedelse til Berlin turen min med C-Zero i fjor. Nå vet jeg også at den er ulovlig å bruke :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Zoe240

Lars C. Krogenæs: Jeg tenker på et lite adapter som den C. Ohlson har fra schuko til trefas. Det har jeg ikke sett før.

elekTrond

@Zoe240: Det lar seg nok gjøre å spikke til et slikt adapter, men hvorfor? Det finnes jo (muligheter for) tre-fas i et type 2 uttak, men de pinnene vil ikke bli strømsatt uten å kjøre korrekt signalering med bl.a. "handshake" mellom bil og vegguttak.

[...] Three pins are always used for the same purposes:

       
  • Proximity pilot (PP): pre-insertion signalling
  • Control pilot (CP): post-insertion signalling
  • Protective earth (PE): full-current protective earthing system—6-millimetre (0.24 in) diameter[5]
[...] Communication takes place over the signalling pins between the charger, cable, and vehicle to ensure that the lowest common denominator of voltage and current is selected. [...]
Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Type_2_connector#Pins

Litt som i den andre tråden hvor du prøver å lade fra en 230V stolpe. Der en annen påpeker at du nok har støtt på Zoe vs. IT/TN problematikken. Det hjelper lite å prate fransk til bikkja di om den alikevel bare bjeffer tilbake.  :angel:
'13 Mjau

Zoe240

Har nok uttrykt meg uklart. Jeg tenker på et adapter fra type 2 til trefas med tanke på å lade fra slike kontakter når vi reiser til Danmark igjen. Det var der jeg så disse kontaktene for første gang, her hjemme har jeg aldri sett (etter) dem  :)

Orbit

Da trenger du mer enn et rent adapter, dvs enten en portabel ladestasjon eller en 11/22kW ladekabel med rødstikk. Koster fra ca 5000kr og oppover.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA