Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

fra BMW i3 til Tesla Model 3

Startet av i05L0, lørdag 20. mai 2017, klokken 00:24

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Tror ikke man skal undervurdere mye designmessig og teknisk nytenking fra Tesla, mye (men ikke alt) har allerede ristet godt i en konservativ bilbransje, som sakte krabber etter i mye ny designtenking.

Tror Tesla S sin store skjerm har drevet opp skjermstørrelse og touch info på svært mange andre biler. Sentral infoskjermenhet på model3 kan godt være veien de fleste går videre, om ikke annet sparer produsenten mange målere og indikatorutstyr
da kan fort mange av dagens biler oppleves som kraftig utdatert og gammeldags med tradisjonell kluster av speedometer og turteller.

Klykken

Sitat fra: JorgenM på søndag 21. mai 2017, klokken 21:56
Oki, nei jeg tenkte bare på det Musk advarte om, at ikke folk må tro at Model 3 er som Model S :)
Det er mer rettferdig.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Counterpointer

Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 22. mai 2017, klokken 01:15
......Sentral infoskjermenhet på model3 kan godt være veien de fleste går videre, om ikke annet sparer produsenten mange målere og indikatorutstyr
da kan fort mange av dagens biler oppleves som kraftig utdatert og gammeldags med tradisjonell kluster av speedometer og turteller.
Er spent på om du mener det samme når du har kjørt M3.

Personlig er jeg veldig avventende. Vil helst ha fart og viktige varslinger rett foran meg ( håpet i det lengste på Hud, men det er grundig knust).
Viktig å se hvordan det fungerer i praksis først, men er skeptisk.

Klykken

Hadde Mini med informasjonen i midtdelen av dashbordet og bare turteller foran meg. Null stress det når man ble vant med det. Og med en såpass diger skjerm som TM3 ser ut til å få så tror jeg heller ikke det vil bli noe problem, men det gjenstår å se. Skal selvsagt prøve bilen sammen med sambo før vi tar en endelig beslutning og evt. bestiller.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Autowinder

Om noen lurer på hvorfor forsikringskostnadene er så høye, er det i alle fall kompleksiteten i nyere biler som gjør at skadene blir mer omfattende. Vi ser dette ofte når testresultater fra EuroNCAP blir kjent. Nå tenker jeg ikke direkte på manglene i testene, men videoene som viser hvor omfattende skader det blir. Så om sikkerheten heldigvis har blitt mye bedre og færre liv går tapt, er skadekompleksiteten så omfattende at bilene oftere får totalskade/kondemneres.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

JorgenM

Forståelig :)

Var å så på nye 5-serie touring forrige uke. I grillen var det radar og 2 kamera, pluss lykter som sikkert koster 30-40k tilsammen. Neppe billig å kjøre den inn i garasjeveggen selv ved lav hastighet :o
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Jeronan

Sitat fra: Klykken på søndag 21. mai 2017, klokken 20:53
Hehe, tenkte på TM3, siden du mener golf er mange hakk over,  og at TM3 er en "billigbil". Du har vel ingen grunnlag til å påstå noe som helst i og med at den hverken er produsert, vist frem offentlig, eller i det hele tatt mulig å bestille.

By the time the Model3 will be available and seeing how the Model S has gone up in price more than 100k to 150k NOK last couple years due to the Dollar/Norwegian Krone. I don't see the base Model3 coming under 400k NOK and seeing the prices of the options on Tesla, you will be quickly looking at 450k minimum here in Norway. Which doesn't exactly make it an affordable car anymore.

Well, maybe compared to the Model S, but not to the rest of the electric car market, with more and more competition entering this segment.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Klykken

Står på hjemmesiden til Tesla at den skal koste fra 35000$. Fortsatt 300k NOK når man sjekker valutaen. Men klart, det er for innstegsmodellen som sikkert fåtallet går for.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Jeronan på mandag 22. mai 2017, klokken 10:05By the time the Model3 will be available and seeing how the Model S has gone up in price more than 100k to 150k NOK last couple years due to the Dollar/Norwegian Krone. I don't see the base Model3 coming under 400k NOK and seeing the prices of the options on Tesla, you will be quickly looking at 450k minimum here in Norway. Which doesn't exactly make it an affordable car anymore.

Well, maybe compared to the Model S, but not to the rest of the electric car market, with more and more competition entering this segment.
The Model 3 is planned to cost 35k USD. It's probably not unreasonable to add an additional 2.5 USD for delivery, homologation, etc, but even so, with a NOK/USD exchange rate of 8.4, the starting price should be around 315,000 NOK.

That's for a fairly basic version, with around 370 km WLTP range, 0-100 km/h in 6.0 seconds, no autopilot, etc.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: JorgenM på søndag 21. mai 2017, klokken 21:56
Oki, nei jeg tenkte bare på det Musk advarte om, at ikke folk må tro at Model 3 er som Model S :)
Det han har sagt er et Model 3 ikker er *bedre enn* Model S. Det er som BMW 3-serie vs BMW 5-serie. Selv om 3-serie skulle komme med ny utgave før 5-serie, så er det de færreste som vil ha begge disse bilene som mulige kandidater ved nybilkjøp. Du finner som regel maks en av disse bilene på listen.

De som håper at Model 3 vil være en billig drittbil vil trolig bli skuffet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Jeronan

#25
Sitat fra: Klykken på mandag 22. mai 2017, klokken 10:18
Står på hjemmesiden til Tesla at den skal koste fra 35000$. Fortsatt 300k NOK når man sjekker valutaen. Men klart, det er for innstegsmodellen som sikkert fåtallet går for.

The problem with Elon Musk is though, that he has often bitten more than he can chew in the past and had to raise the price.
So we will have to see how many features he will have to cut from the base model to reach that 35000 dollar price mark.

If you look at the Model S today for example. Today you can't even buy a model S-60 for the same price as the model S-85 used to cost.
So today you get a lot less capacity ( = lot less range ) on the Model S and pay more than early owners of the Model S-85.

I think people are going to be very disappointed and will find out they have to invest a lot of extra money into optional features to get at a decent level of features that they have come accustomed to.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Jeronan på mandag 22. mai 2017, klokken 10:34The problem with Elon Musk is though, that he has often bitten more than he can chew in the past and had to raise the price.
So we will have to see how many features he will have to cut from the base model to reach that 35000 dollar price mark.

If you look at the Model S today for example. Today you can't even buy a model S-60 for the same price as the model S-85 used to cost.
So today you get a lot less capacity ( = lot less range ) on the Model S and pay more than early owners of the Model S-85.

I think people are going to be very disappointed and will find out they have to invest a lot of extra money into optional features to get at a decent level of features that they have come accustomed to.
The 85 kWh Model S started at 77,400 USD. Today you can get a 75 kWh Model S for 69,500 USD. The range is 16 miles/26 km lower than the original 85 kWh Model S, but you have all sorts of improvements too.

The price hikes in Norway have primarily been a result of the NOK/USD exchange rate going from around 5.7 in fall 2012 to 8.2-8.8 for the last twelve months. That's around a 50% change.

If you're expecting the base Model 3 to go from 315k NOK today to around 400k NOK before deliveries start in Norway, you're basically expecting the exchange rate to go from 8.4 to 10.7. Maybe you're right - but it could just as easily go to 6.

If you know the direction the exchange rate will go - why aren't you a billionaire?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

i05L0

En oppdatert i3 i 2018 vil forhåpentligvis komme med et batteri på nærmere 50kWh. Men hvis jeg på samme tidspunkt kunne få en TM3 med 75kWh til tilnærmet samme pris, så ville jeg velge Tesla. Ikke minst på grunn av et nærmest komplett superladenettverk.

BMW må nok komme med en i5 rimelig kjapt for å holde unna. Dessuten må de komme i gang med tilsvarende ladekapasitet. Store batterier trenger mye juice!
2020 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2021 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah

JorgenM

i5 kommer med støtte for 350kW lading. Hadde de lansert den i år hadde den trolig kun støttet 50kW.

Joda, jeg venter på den selv (såfremt den oppfyller kravene mine om 4wd og krok) men det er vel bedre at de bruker tiden til å gjøre det skikkelig. Nå er det fremdeles et forsvinnende lite marked for elbiler på verdensbasis, men det øker heldigvis. BMW er et av merkene som satser hardest på EL for tiden.

Personlig kommer jeg til å tviholde på min Model S sålenge som mulig pga gratis lading på langturer (3 barn under 7 år som skal oppleve Norge/Europa) men blir nok å holde meg til BMW sånn ellers :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Counterpointer

Sitat fra: Klykken på mandag 22. mai 2017, klokken 09:07
Hadde Mini med informasjonen i midtdelen av dashbordet og bare turteller foran meg. Null stress det når man ble vant med det. Og med en såpass diger skjerm som TM3 ser ut til å få så tror jeg heller ikke det vil bli noe problem, men det gjenstår å se. Skal selvsagt prøve bilen sammen med sambo før vi tar en endelig beslutning og evt. bestiller.
Det har jeg hatt også, da har du fart, turtall og varsellamper rett foran deg = null problem, helt enig. Men det er ikke tilfellet i M3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA