Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nissan Leaf og DAB/DAB+ adapter

Startet av sla, fredag 23. august 2013, klokken 15:43

« forrige - neste »

bjorn_2390

Blå Euro-Leaf (2012)

bjorn_2390

Stilte www.nrk.no/dab spørsmål om hvordan ting henger sammen.
Blå Euro-Leaf (2012)

bjorn_2390

#77
OK. Jeg kjøpte Tiny Audio C11+, som er en oppgradert versjon av C11. I en YouTube-video, forklarer en forhandler at C11 kun viser informasjon i adapterets display, mens C11+ også kan vise informasjonen i bilens originalsystem sin skjerm. Dette var nettopp det jeg ønsket meg. Plutselig falt prisen på C11+ i et weekendtilbud med 600 kroner. Hadde jeg ikke kjøpt enheten til en slik pris, hadde jeg nok kokt over, gitt. For:

Nå har jeg installert den. Underveis i min anskaffelse, har jeg fått bekreftet at for å få til info i originaldisplay, må man benytte FM-overføring. C11+ har to muligheter for dette: Trådløs FM-overføring, eller trådbundet FM-overføring. Den siste fikk jeg ikke testet, for da må man få tilgang til antenneinngangen på originalanlegget. Jeg jekka ut anlegget, men der var ingenting markert, og det var ingen "gammeldags" antenneinngang. Jeg ga opp å ofre mer energi på å finne ut av det, inkludert kablene som kommer bakfra og går ned langs A-stolpen. "Det var jo mulig å gjøre det trådløst."

Det er bare det at den trådløse metoden krever svært gode sende-/mottaksforhold, mellom den "gammeldagse" antenneledningen som sender signaler fra C11+, og mottakeren. Jeg fikk dette tidvis til å funke, med info i originaldisplay. Men til en stor del hang det seg opp, og dessuten er det bare stasjonsnavnet som vises. Altså, det står "NRK P13", men ikke "Abba - Waterloo". Enkelt og greit fordi den sistnevnte informasjonen heller ikke kommer frem av DAB-adapteret, grunnet ikke avsatt plass i displayet på enheten.

Her gjorde jeg meg altså en erfaring: Jeg trodde ikke det var mulig at det var enheter til salgs i dag, som ikke har denne funksjonen. Jeg har liksom en tre år gammel DAB-radio på badet, kjøpt på Europris for kr. 99. Til og med den har den muligheten! Så da kasta jeg inn håndkleet på dette. Ikke bare var sendingen av info til displayet shit. Det er en kjent sak at overføring av lyd via FM ikke kan måle seg med f.eks. AUX. Så da prøvde jeg AUX i stedet, for FM-lyden var ikke imponerende. Og OMG!, for en forskjell. Alle andre alternativ ble umiddelbart forkastet.

Jeg ville ha dette skjult. Eller: Så skjult som mulig, da. (Det er trådbundet fjernkontroll på C11+.) Jeg brukte sikringssplitter fra Biltema, medfølgende vindusantenne (det var også med en antenneledning, men denne gjorde ikke jobben, og får også stryk i tester på nett). Vindusantennen er også delvis skjult. Faktisk foreslo bruksanvisningen å skjule hele antenna inne i A-stolpen, men det lå også med en tilleggsbeskrivelse, der Google Translate tydeligvis var brukt for å få frem at det var greit å også ha deler av den på glassruta.
Jeg hacket meg inn på AUX-koblingen, slik at jeg slipper å ha dette synlig i kupeen. Jeg bruker aldri den likevel, men for å unngå noen krasj av noe slag der, har jeg løsnet koblingen til hunnjacken. Dette er med andre ord enkelt reversibelt, hvis senere behov.

Sånn gikk det.    Legger til at adapteret skifter kanal uten forsinkelse. Det later til å fungere fint med "following"-funksjonen. Så som jeg skrev innledningsvis: Det ble ikke som jeg trodde, men med den prisen jeg endte opp med, kan jeg leve med dette.
Blå Euro-Leaf (2012)

nr1rayner

@bjorn_2390
Dette har jeg skrevet før, mulig i annen tråd, men:
Å koble seg på med kabel er ingen problem, kontakten heter visst "Fakra", man trenger bare en overgang fra den gamle sorten til Fakra. Det er 2 slike "Fakra" på enheten, den nærmest rattet er til radio, den andre er nok til GPS.
Har ikke brydd meg om det selv. Jeg tvinnet sender-kabelen rundt antennekabelen på min og har svært godt signal, aldri noe skurring e.l. Har ikke testet AUX, mulig det er stor forskjell, men sending gjennom FM er mer enn bra nok.
Det som irriterer/-te meg mest var at volumet må skrues ganske høyt opp når DAB brukes, så hvis jeg gikk over til en ren FM-kanal ble det veldig høyt. Nå er FM temmelig dødt, så det er ikke lenger noe problem ;)

Kabelantenne fulgte med på min (kjøpte vindusantenne i ettertid). Kabelantenne skjult bak plasten på A-stolpen fungerte overhodet ikke på min, hvis man da har ønske om å faktisk høre hva som skjer på den kanalen man velger...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

bjorn_2390

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 17. mai 2017, klokken 22:39
@bjorn_2390
Dette har jeg skrevet før, mulig i annen tråd, ...
@nr1rayner
Takk for tilbakemelding.
Er det der den på dette bildet kommer inn i bildet?
Hvis ja, er dette klart noe jeg vil prøve!
Blå Euro-Leaf (2012)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA