Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ser vi slutten på oljealderen ?

Startet av doldis1, fredag 19. mai 2017, klokken 10:09

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: knut.aulie på mandag 04. juni 2018, klokken 22:47Hvor mye av oljeproduksjonen totalt går til bil?
Omkring 40-50% av oljen brukes i veitransporten. Litt utdaterte tall: https://www.theicct.org/blogs/staff/a-world-of-thoughts-on-phase-2

Pga Kina har prosenten brukt i veitransporten økt de seneste årene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

https://www.theguardian.com/environment/2018/jun/04/carbon-bubble-could-spark-global-financial-crisis-study-warns
Sitat
Dr Jean-François Mercure, the lead author, from Radboud and Cambridge universities, told the Guardian: "This is happening already – we have observed the data and made projections from there. With more policies from governments, this would happen faster. But without strong [climate] policies, it is already happening. To some degree at least you can't stop it. But if people stop putting funds now in fossil fuels, they may at least limit their losses."

By moving to a lower-carbon footing, companies and investors could take advantage of the transition that is occurring, rather than trying to fight the growing trend. Mercure said fossil fuel companies were likely to fight among each other for the remaining market, rather than have a strong impact on renewable energy businesses.

Prof Jorge Viñuales, co-author, said: "Contrary to investor expectations, the stranding of fossil fuel assets may happen even without new climate policies. Individual nations cannot avoid the situation by ignoring the Paris agreement or burying their heads in coal and tar sands."
Model S 85D

doldis1

Jeg tror vi er mye nærmere slutten på oljealderen enn de fleste forstår. At oljen vår blir verdiløs på ett eller annet tidspunkt i fremtiden kan vi gjøre lite med. Men det som burde bekymre flere er spørsmålet om hvem som plukker opp regningen den dagen oljebransjen ikke genererer annet enn utgifter til opprydding etter festen ..?

Amoss

Sitat fra: Amoss på tirsdag 05. juni 2018, klokken 07:47
https://www.theguardian.com/environment/2018/jun/04/carbon-bubble-could-spark-global-financial-crisis-study-warns

Her blir vist den samme studien omtalt i VG:
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/MgkeRm/groenn-oppgang-kan-gi-global-finanskrise
Sitat
Grønn oppgang kan gi global finanskrise

Kombinasjonen av ny teknologi og billigere tilgang på fornybar energi kan føre til at vi får en global finanskrise, viser ny studie.

Teorien er at når prisene faller på fornybar energi, samtidig som investeringene i lav-karbon teknologi øker raskt, kan fossile energiselskaper, som oljeindustrien, bli etterlatt med tusenvis av milliarder i ulønnsomme ressurser. Det kan kaste verden ut i økonomisk kaos og nedgangstider.
Model S 85D

Agmuns

Sitat fra: Doldis1 på tirsdag 05. juni 2018, klokken 10:34
Jeg tror vi er mye nærmere slutten på oljealderen enn de fleste forstår. At oljen vår blir verdiløs på ett eller annet tidspunkt i fremtiden kan vi gjøre lite med. Men det som burde bekymre flere er spørsmålet om hvem som plukker opp regningen den dagen oljebransjen ikke genererer annet enn utgifter til opprydding etter festen ..?
Oljen kommer ikke til å bli verdiløs så lenge noen av oss lever. Elbilen din kjører på olje hver eneste gang du er ute.

DagfinnN

Sitat fra: Agmuns på tirsdag 05. juni 2018, klokken 21:04
Oljen kommer ikke til å bli verdiløs så lenge noen av oss lever. Elbilen din kjører på olje hver eneste gang du er ute.
Forsvinner 25 - 50 prosent  av etterspørselen etter olje, blir prisen så lav at det blir slutt på å produsere olje som ikke er lett, rimelig, tilgjengelig. Det er akkurat det som er i ferd med å skje.
Olje er et fantastisk  produkt som kan brukes til mye. I utgangspunktet er det galskap å brenne den opp, men det har historisk vært det som mesteparten har vært brukt  til.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

cyber

I mai ble det i Tyskland solgt 305.057 nye biler.
Av disse var 2873 elbiler som kvalifiserte til den tyske elbilspremien.
Elbilsalget nærmer seg 1 % og det er går sakte fremover :) .

Det er gledelig at den tyske dieselandelen i mai er rekordlav med ca 32 %
mens bensinandelen utgjorde ca 64% i en måned med salgsnedgang
på 7 % i forhold til mai 2017 ( mest grunnet to færre salgsdager ).


Motorwatt

Pussig at ikke VW stopper produksjonen av fossilbiler med en gang, og satser 100% på elbiler. Da kunne de sikkert fått brorparten av den ene prosenten helt for seg selv....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

doldis1

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 06. juni 2018, klokken 10:50
Pussig at ikke VW stopper produksjonen av fossilbiler med en gang, og satser 100% på elbiler. Da kunne de sikkert fått brorparten av den ene prosenten helt for seg selv....

Morsom, men historieløs kommentar.. Morsom fordi hadde VW satset 100 % på elbiler nå, hadde de trolig overlevd, om enn i en frisert utgave. Utenkelig scenario selvsagt , hadde det nok vært om elbil hadde 10 % markedsandel i Tyskland også.

Historieløs fordi hvis en innser at elbil og/eller selvkjørende biler er disruptive, forstår en samtidig at de største aktørene i bilindustrien ikke overlever.. de største overlever aldri en disrupsjon..

Jeg synes VW minner mye om North British Locomotive Company, gjennom et halvt sekel verdens største produsent av lokomotiver. Da diesel/elektriske motorer tok over for dampmotorene valgte de dels å outsource, dels å lisensprodusere disse nymotens dieselmotorene. Med lite hell må sies, på slutten av 50-tallet måtte kreditorene inn med kunstig åndedrett og tidlig på 60-tallet var det hele over..

De klarte aldri overgangen fra dampmaskiner. Jeg tror ikke VW klarer overgangen fra fossilmotorer heller, leser en litt i historieboka ser det ut som de største alltid faller ved teknologiskifter, nærmest som en naturlov....

Rollep

Morsomt å se at den våte drømmen om tysk bilindustris nedgang og fall lever i beste velgående :D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

cyber

Volkswagen setter ny månedlig utleveringsrekord ;
i mai 2018 leverte VW 539.700 nye biler til kunder.
Dette kan vel virkelig kalles historieløst - vi venter i spenning på kollapset :o

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA