Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeplasser og parkeringsforskriften fra 1. januar 2018

Startet av sjokomelk, torsdag 18. mai 2017, klokken 20:36

« forrige - neste »

sjokomelk

Den nye parkeringsforskriften som tredde i kraft 1. januar i år, så sier §35 at inntil 6% av plassene skal være for lading av ladbar motorvogn fra 1. januar 2018.
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-03-18-260#KAPITTEL_7
Tolkes dette som at man er nødt til å opprette minst 6% ladeplasser på eksisterende anlegg, eller vil dette kun gjelde nye?
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Orbit

Se §65 som omhandler ikrafttredelse og overgangsbestemmelser

Sitat§ 35 om lademulighet gjelder fra 1. januar 2018.

Altså uten unntak, også for gamle anlegg så langt jeg kan se.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Hansi

SitatStatens vegvesen kan gjøre unntak fra kravet i første ledd dersom investerings- eller driftskostnadene blir urimelig høye.

Spørs hva som defineres som "urimelig høye" da..
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

cra

Intil 6% sier jo absolutt ingenting?!? Det kan jo tolkes som at det skal max være 6%, hvis man vil tolke det i verste mening. ::)  Man kan ha null slike plasser, og fortsatt være under 6%.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Chris Neumann Ruud

#4
Sitat fra: cra på fredag 19. mai 2017, klokken 10:21
Intil 6% sier jo absolutt ingenting?!? Det kan jo tolkes som at det skal max være 6%, hvis man vil tolke det i verste mening. ::)  Man kan ha null slike plasser, og fortsatt være under 6%.
Her står det vel at man ikke skal pålegges å lage flere enn 6%, men at antallet skal være "tilstrekkelig"

SitatPå parkeringsområdet skal det tilbys lademulighet for ladbar motorvogn på et tilstrekkelig antall parkeringsplasser, det vil si at det i alminnelighet til enhver tid er en ledig plass med lademulighet. Virksomheten har likevel ikke plikt til å tilby lademulighet på mer enn seks prosent av det totale antallet plasser.

Det vil si at dersom det er et kontinuerlig ladebehov på 50 biler, så skal det være 51 plasser, men bare dersom det er totalt 850 plasser eller flere.

antall ladeplasser = min(behov+1, totale plasser *6%)
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Ellemelle

For å være litt konspiratorisk, så kan de løse dette ved å sette ladeprisen så høy at behovet for elbilparkering blir lav.

Har du for eksempel kun èn ladeplass, og lar det koste 1000 kr pr time å lade (for å sette det på spissen), så vil du alltid ha en ledig ladeplass på parkeringsområdet ditt.

sjokomelk

Æsj...
Da er parkeringsforskriftens §35 utsatt enda nye 6 måneder til 1. januar 2019. Og samtidig har "urimelig høyt" blitt senket til 40.000 kroner per punkt.

Er ikke opplyst skikkelig noe sted enda, men har fått tilsendt kopi av dette brevet etter spørsmål om innsyn hos Haugesund Kommune:
http://www.norskeiendom.org/wp-content/uploads/2018/08/17_217223-4Krav-om-lademuligheter-etter-parkeringsforskriften-%E2%80%93-supplerende-unntak-med-vedlegg.pdf
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Orbit

 >:( >:(
Men utsettelse til 2019 krever i det minste at de startet planlegging før 1.3.2018 i følge dokumnetet du linket til. Ellers kan det vanke sanksjoner fra SVV.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

sjokomelk

Se der ja.. Jeg har ikke lest alt nøye nok.
Da blir det ny mail til Haugesund Kommune hvor jeg ber om å få vite hvilke tiltak de har satt i gang før 1. mars, eller kopi av tilbudene som viser til at kostnaden per ladepunkt ble over 40.000 kr.  8)
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA