Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

6A, 10A eller 16A

Startet av uche, torsdag 18. mai 2017, klokken 16:58

« forrige - neste »

uche

Jeg har en Nissan Leaf 2013 modell, med en helt standard lader man får ved kjøpet. Min lader gir meg muligheten til å velge mellom 6A, 10A eller 16A. Det naturlige valget ville selvfølgelig å velge 16A for det blir jo den forteste måten, men lurer på hvorfor gir de oss valget egentlig? Finnes det noe fordeler/ulemper med for høy ampere, eller noe annet som gjør at man bør variere innimellom?

Panduck

Sitat fra: Michael Ojiaku på torsdag 18. mai 2017, klokken 16:58
Jeg har en Nissan Leaf 2013 modell, med en helt standard lader man får ved kjøpet. Min lader gir meg muligheten til å velge mellom 6A, 10A eller 16A. Det naturlige valget ville selvfølgelig å velge 16A for det blir jo den forteste måten, men lurer på hvorfor gir de oss valget egentlig? Finnes det noe fordeler/ulemper med for høy ampere, eller noe annet som gjør at man bør variere innimellom?

Fordi stikkontakter ikke skal ha belasting på 16A, ei heller 10A over lengre tid?

uche

Er det brannfarlig å ha på 16A over lengre tid? For den advarslen gikk jeg kanskje glipp av når jeg kjøpte den visst. Hva er den "maksimale" grensen en stikkkontakt kan være belastet med?

Carl Anton Stenling

Bør ikke belaste vanlig stikkontakt med 16 A over tid. Det øker risikoen for varmgang.

Maksimalt 10 A og gjerne 8 A kontinuerlig på schuko.

For min egen del lader jeg med 9,5 A på 13,3 A kurs, men dette er en installasjon etter gamle regler. Får nå på plass ladeboks og ny kurs for å eliminere risikoen knyttet til stikkontakt. Da kan man trygt lade med 16 A.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA