Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde - trilling på flyttefot

Startet av Vollis47, onsdag 17. mai 2017, klokken 16:11

« forrige - neste »

Vollis47

Vår "Lille trille" - Peugeot ion - skal forflyttes fra Kristiansand til Egersund for bruk der. Har aldri kjørt så langt med denne bilen før, så lurer på hvor ofte jeg trenger å lade. Klarer vi oss helt til Flekkefjord? (Ca 110 km) Skal derfra kjøre ytre vei via Jøssingfjord og Sokndal til Egersund. Det er mye svinger og bakker, så hvor godt vil den klare dette med 2 voksne og litt bagasje? Klarer vi Flekkefjord - Egersund? (65 km)
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

automat

Jeg ville tatt 5-10 min på en   av hurtigladerne før Flekkefjord, for å slippe å øko-kjøre. Da får man også opp batteritempen, slik at den "lange" ladingen i Flekkefjord går raskere. I Flekkefjord ville jeg ladet til hurtigladeren stopper (80%), for å ha margin for de siste 65km. Kupert terreng spiser ikke så mye rekkevidde. Det er netto høydeforskjell som betyr mest.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Vollis47

Sitat fra: automat på onsdag 17. mai 2017, klokken 17:32
Jeg ville tatt 5-10 min på en   av hurtigladerne før Flekkefjord, for å slippe å øko-kjøre. Da får man også opp batteritempen, slik at den "lange" ladingen i Flekkefjord går raskere. I Flekkefjord ville jeg ladet til hurtigladeren stopper (80%), for å ha margin for de siste 65km. Kupert terreng spiser ikke så mye rekkevidde. Det er netto høydeforskjell som betyr mest.
Takk for tipsene, men hvorfor lade såpass lite på en av Lyngdalsplassene om en likevel må lade der?
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

sylwester

Det er vel på grunn av at ladehastigheten på lav SOC er raskere enn høy SOC. Så å lade 20-50%, detter 20-80% er raskere enn å lade 20-80% og deretter 50-80%. Typisk vil du vel ha 50kW i begynnelsen og under 10kW mot slutten.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

automat

Jeg tipper at man fort kan bruke dobbelt så lang tid på 50-80%  som man bruker på 20-50%. Og andre gangs hurtiglading går mye kjappere enn første gangs, hvis det er litt kjølig i været.

Trillingen har aktiv kjøling av batteriet, men ikke oppvarming. Skal man hurtiglade om vinteren, så kan det lønne seg å kjøre som om man har stjælt bilen først, for å få opp batteritemp. Selv om man da må lade mer strøm.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

sylwester

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Vollis47

Takk for alle gode tips. På grunn av omkjøring via Kvinesdal blei det nødvendig med litt ekstra strøm på Fortums ladestasjon ved Pit Stop. Lada derfor til 80 % både her og i Flekkefjord. Nådde frem til destinasjonen i Egersund med 15 km gjenstående etter en liten stopp i Sokndal. Stort sett viste GOM en km mindre gjenstående for hver km kjørt. Forbuk grovt regnet 1,5 kWh pr mil, mer enn en skulle tro med en såpass liten bil, men hadde en del last og det var regnvær ca 2/3 av veien.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

65lars

Hahaha! For en flott tilbakemelding!  Men glad du og dere kom frem!

I dag kjørte jeg fra Fredrikstad - til Svinesund, og før jeg gikk inn på E-6 la jeg meg bak en stor trailer-truck der, la meg nær den, på E-6.  Om dette er lovlig, eller hva boten er, vet jeg ikke. 
Men denne store Trucken kjørte i 80-90, jeg lå veldig nær, og så at over ca. 10-15 km, gikk jo "gom"-en opp fra 78 til 84 - ermed kjørte jeg jo nesten gratis, trukket av Trucken...  8)
"Flow with The Wind, Son..."
Trilling, bestilt KIA

automat

Tror det er slik politiet reagerer ovefor førere av personbil:
Under 2 sek. Advarsel
Under 1 sek. Anmeldelse og bot.
Under 0,5 sek. Førerkortbeslag i tillegg.

Forårsaker man ulykke kan man få reaksjoner utenom dette.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

65lars

 :)
Teknte i dag, at det hadde vært så fint, å ha en "hydraulisk tauesstang" - på ca. 5 meter, med en krok på enden, og remote control - så man bare kunne huke seg til, --- trucken foran, og huke seg "Av" , når man trenger å svinge av... :police:
;D
Trilling, bestilt KIA

Olee


brako79

Er jo bare å kjøpe seg et aggregat å sette i bagasjen. Utfordringen blir å lade mens bilen kjører. Softwaren begrenser vel det.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

AmocoCadiz

Sitat fra: 65lars på onsdag 24. mai 2017, klokken 15:42
Hahaha! For en flott tilbakemelding!  Men glad du og dere kom frem!

I dag kjørte jeg fra Fredrikstad - til Svinesund, og før jeg gikk inn på E-6 la jeg meg bak en stor trailer-truck der, la meg nær den, på E-6.  Om dette er lovlig, eller hva boten er, vet jeg ikke. 
Men denne store Trucken kjørte i 80-90, jeg lå veldig nær, og så at over ca. 10-15 km, gikk jo "gom"-en opp fra 78 til 84 - ermed kjørte jeg jo nesten gratis, trukket av Trucken...  8)
"Flow with The Wind, Son..."
Frontruten din liker ikke dette, utrolig hva tungtrafikken klarer plukke opp med dekkene og sende rett i ruta bakover.
Etter 3-4 sprekk inkl. med 2 ruteskift har jeg sluttet med dette.
Husk forsikringen opererer med en skjult "frekvens" straff, blir det for mange steinsprut/ruteskift for ofte går forsikringen mirakuløst veldig opp i premie.

65lars

Heh, ja - du har vel helt rett:

"Frontruten din liker ikke dette, utrolig hva tungtrafikken klarer plukke opp med dekkene og sende rett i ruta bakover.
Etter 3-4 sprekk inkl. med 2 ruteskift har jeg sluttet med dette.
Husk forsikringen opererer med en skjult "frekvens" straff, blir det for mange steinsprut/ruteskift for ofte går forsikringen mirakuløst veldig opp i premie."


Jeg hadde det bare litt gøy med dette, og er selvfølgelig litt bekymret for den STORE frontruten på Zeroen.  Foreløpig ingen skader, men ofte når jeg kjører gjennom en tunnel her, hører jeg steinsprut mot venstre siden på bilen.  Ingen "synlige" skader, enda, men det er kanskje på tide med en polering, litt ekstra sommerjobb... :)
Trilling, bestilt KIA

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA