Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som ikke tåler å bli forbikjørt av elbiler i kollektivfeltet

Startet av Jejl, mandag 15. mai 2017, klokken 23:37

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: Sele på mandag 05. juni 2017, klokken 10:10
Konklusjonen på denne tråden er at elbilbilister IKKE skal vise hensyn ved kjøring i kollektivfelt,det er bare og bremse kollektivtrafikken.

Dette er dokumentert av 2 politifolk,en sjåførlærer og norsk elbilforening..

Å bremse, ikke og bremse.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Beckern

Sitat fra: Sele på mandag 05. juni 2017, klokken 10:10
Konklusjonen på denne tråden er at elbilbilister IKKE skal vise hensyn ved kjøring i kollektivfelt,det er bare og bremse kollektivtrafikken.

Dette er dokumentert av 2 politifolk,en sjåførlærer og norsk elbilforening..

Jeg blir oppriktig lei meg når noen kan være så firkantet og ego på en gang.
"Jeg har lov, derfor gjør jeg."
Derfor sitter folk timesvis bak bobiler i lange køer,
Derfor må man høre på initime detaljer fra andres telefonsamtale med kjæresten på bussen
Derfor vil kollektivfeltet stenge fortere enn nødvendig fordi stabeis skal ligge å sperre for kollektivtrafikken.
Alt er lov, det er bare så utrolig uhøffelig og ego.




Sele


turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

rolandvg99

Sitat fra: Sele på mandag 05. juni 2017, klokken 16:21
Helt enig Beckern egoene tar kun hensyn til seg selv..

Det som er kjekt med elbil er at det er lettere for forbipasserende å høre disse "meg, meg, meg, meg, meg"-samtalene. Jeg tør våge å påstå at majoriteten av elbilistene har anskaffet doningen for å komme forbi kø og slippe bomutgifter. Blir jo litt kontraproduktivt for disse å måtte regulere livet sitt etter andre, når de har foretatt dette grepet for å slippe og menge seg med - nettopp - "disse andre". :)
"I like soul with a capital S"

arthur

Sitat fra: Beckern på mandag 05. juni 2017, klokken 12:52
Sitat fra: Sele på mandag 05. juni 2017, klokken 10:10
Konklusjonen på denne tråden er at elbilbilister IKKE skal vise hensyn ved kjøring i kollektivfelt,det er bare og bremse kollektivtrafikken.

Dette er dokumentert av 2 politifolk,en sjåførlærer og norsk elbilforening..

Jeg blir oppriktig lei meg når noen kan være så firkantet og ego på en gang.
"Jeg har lov, derfor gjør jeg."
Derfor sitter folk timesvis bak bobiler i lange køer,
Derfor må man høre på initime detaljer fra andres telefonsamtale med kjæresten på bussen
Derfor vil kollektivfeltet stenge fortere enn nødvendig fordi stabeis skal ligge å sperre for kollektivtrafikken.
Alt er lov, det er bare så utrolig uhøffelig og ego.

Helt enig og kjører selv aldri en bobil, men av og til bil med henger og da sørger jeg alltid for å bidra til at de bak kan komme enkelt og trygt forbi. Også enig med deg mht private samtaler og da har jeg ved enkelte anledninger bedt dem om å hilse.
Å ligge i et kollekvtivfelt på fartsgrensen (over grensen målt på speedometeret) på korte strekninger når det er mye trafikk er helt innafor i følge politiet, elbilforeningen såvel som kjøreskolene. For meg er noe av poenget med å ha en elbil nettop å kunne benytte kollektivfeltetder/når det er tett trafik og da får heller en taxi akseptere spillereglene. Hvis alle elbilene skulle skifte fil (til en fil med saktere trafikk) for enhver taxi eller buss som måtte befinne seg bak en så tror jeg faktisk at dette vil medføre både en rekke trafikkfarlige situasjoner såvel som forsinkelser for alle. Skjønner du ikke det poenget, ja da skjønner du rett og slett ikke det.

Om dette er å anse som egoisme, ja da er jeg en egoist og det helt uten å skamme meg for det.

Ha en fortsatt fortreffelig dag, men nå kaller bassenget i det nydelige og varme været!   
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Beckern

Sitat fra: rolandvg99 på mandag 05. juni 2017, klokken 18:21
Sitat fra: Sele på mandag 05. juni 2017, klokken 16:21
Helt enig Beckern egoene tar kun hensyn til seg selv..

Det som er kjekt med elbil er at det er lettere for forbipasserende å høre disse "meg, meg, meg, meg, meg"-samtalene. Jeg tør våge å påstå at majoriteten av elbilistene har anskaffet doningen for å komme forbi kø og slippe bomutgifter. Blir jo litt kontraproduktivt for disse å måtte regulere livet sitt etter andre, når de har foretatt dette grepet for å slippe og menge seg med - nettopp - "disse andre". :)

For min del stemmer det ikke det med kollektivfelt. For meg var det først og fremst økonomi. Dessverre lite kollektivfelt der jeg har behov for dem, men så var de heller aldri en del av fordelene jeg forventet.
Skal jeg fort frem og unngå køer kjører jeg MC. I dag sparte jeg sikkert 60min fremfor elbilen.


Gardin

Problemet til Arthur er at han ikke forstår at det er verdiløst med klare svar fra folk man kanskje skulle tro har greie hvordan man skal oppføre seg i trafikken, som kjørelærere, politi og seniorrådgivere i Elbilforeningen. Noen burde forklare til Arthur hvorfor folk i slike stillinger ikke har like mye greie på dette som påståelige bedrevitere som poster anonymt på forum på internett :)

Sele

Mennesker er noen merkelige vesener..
I går ble jeg sperret i kollektivfeltet av en fossilbillist som la seg halvt over i kollektivfeltet slik at jeg ikke skulle komme foran han. Dette var en firmabil så jeg tok regnr og navn på firma.

Rav4_EV

Sitat fra: Sele på tirsdag 20. juni 2017, klokken 08:39
Mennesker er noen merkelige vesener..
I går ble jeg sperret i kollektivfeltet av en fossilbillist som la seg halvt over i kollektivfeltet slik at jeg ikke skulle komme foran han. Dette var en firmabil så jeg tok regnr og navn på firma.

Hva gjorde du med Reg.nummer og navn?

Står det en Voodoobil på kjøkkenbordet ditt med passende reg.nummer og en strikkepinne gjennom fronten mens fossilbilisten nettopp fikk motorhavari?

(Sorry, kunne ikke dy meg  ;D )
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Sele


Jejl

Tar opp disse gamle innleggene igjen etter en ny episode i dag:
Kjører kangooen fra motorveien i Stavanger og inn på Madlaveien mot sentrum der det ene feltet er blitt kollektivfelt nylig. I det jeg nærmer meg rundkjøringen i krysset ved Løkkeveien er det plutselig en billigst vrenger bilen over i kollektivfeltet maks 1 meter foran meg, selvsagt uten å bruke blinklys. Så kjører han såpass sakte at han ikke kjører forbi noen biler i venstre felt, for så å legge seg over i venstre felt igjen etter noen hundre meter.
Vil tippe det er en av disse idiotene som det er skrevet om i Stavanger Aftenblad den siste tiden som legger seg ut for å sperre på motorveien flere km før to felt blir til ett, før Auglendstunellen.

Håkon77

Idioter finnes i alle typer biler. Jeg opplever det som galskap det enkelte elbilister driver med i kollektivfeltet også. Køen går i begge felt i 70-80 i 80 sona. Helt grei flyt altså. I kollektivfeltet kommer det en luring i sin elbil som kjører vesentlig fortere, 100-110. I enden av kollektivfeltet kliner han så bilen inn i køen igjen og bremser hardt.. Det skaper situasjoner det også. Heldigvis ble kollektivfeltet fjernet i Nøstvettunellen. Geniet som merket opp krabbefeltet der til kollektivfelt hadde ikke tenkt på at man da ville få alle lastebilene i midtre felt, med personbiler som skifter fra venstre til midtre i toppen av bakken hvor da elbiler også skulle skifte over fra kollektivfelt. Her kjørte man forbi en rekke av lastebiler, satte på blinker og begynte å legge seg over og svosj der kom det en elbil i 130 på Yttern som skal inn i samme felt.. Som elbilist er det eneste jeg skammer meg over det at vi kan kjøre i kollektivfeltet. Heldigvis har jeg både strøm og tid nok til å eventuelt stå i kø.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

ryback

Jeg kjører "alltid" i kollektivfeltet når jeg har muligheten. Ikke nødvendigvis fordi det er raskere for meg, men fordi det da blir bedre plass i de øvrige feltene som bidrar til at også fossilbilene kommer lettere frem.

hanche

Jeg og. Vel, ikke alltid, men ofte. Jeg unngår helst kollektivfeltet når det er mange busser og taxier der.

Og så har jeg lært at det er dumt å bruke kollektivfeltet der jeg ikke er lokalkjent. Plutselig dukker det opp et skilt med påbudt sving til høyre, underskilt gjelder ikke buss og taxi, og så sitter man der og sliter med å komme seg tilbake i feltet til venstre blant fossilbilister som ikke føler for å slippe inn en «køsniker».
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA