Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Utrolig lav rente?

Startet av Lokführer, søndag 14. mai 2017, klokken 07:36

« forrige - neste »

Trikkern

Jeg fikk ikke helt avklart dette jeg heller i Drammen. Jeg Forstod det slik at den startet på 0,25 og deretter fulgte stigningen tilsvarende den vanlige renten. Så når vanlig bil rente går fra 4 til 4,25 så vil denne øke fra 0,25 til 0,5. Men vil jo uansett være en veldig god deal vil jeg tro hvis man har planer om å beholde bilen lenger enn 3 år :)
2017 Model X75D.
2014 Nissan e-NV200 Varebil. 
2015 Mercedes B Electric Drive. Solgt
2013 Toyota Rav4 EV. Solgt
3,9kw solceller på taket.

ellholt

Jeg har jo kjøpt bilen :-) Men tror dette gjaldt kanskje bare noen få inventory biler .
Grønn S85 med alt untatt luftfjæring og Alarm.
Finalized 15/9-2013, in production 9/1-2014, in transit 15/1-2014. Utlevert 27/2-2014 MED elektriske foldbare. speil :-). gamle S`en er solgt, ny S75D perlemorshvit med det meste av utstyr. utlevert 14 juni 2017. Tesla solgt mai 2022. Kia EV6 AWD Exclusive, Forrest Green , bestilt

pdx

Det stemmer som Trikkern sier, renten starter på 0.25% og er flytende dersom man velger DNB-varianten.

morpheos

I følge Tesla Bergen så gjelder renten bare ut i morgen; 90D utgår også som modell etter det på nybestillinger, da er det 75 eller 100.

nivve

Sa de dette offisielt? At renta bare varer én dag til?

akseln

Fikk samme beskjed i Oslo i dag. Siste frist er i morgen pga. at 90D går ut for å forenkle programmet. Renta er knyttet opp mot 90D.

Trikkern

Var enda godt vi bestilte i dag da :) skulle egentlig vente til helgen men var litt utålmodig å ringte inn i dag  :)
2017 Model X75D.
2014 Nissan e-NV200 Varebil. 
2015 Mercedes B Electric Drive. Solgt
2013 Toyota Rav4 EV. Solgt
3,9kw solceller på taket.

morpheos

Dere som har signert på DNB-avtalen; hvor dårlig sover dere om natten mtp. renteøkninger?

Trikkern

Foreløpig så sover jeg veldig godt, og tror nok jeg kommer til å gjøre det en god stund fremover  ;)
2017 Model X75D.
2014 Nissan e-NV200 Varebil. 
2015 Mercedes B Electric Drive. Solgt
2013 Toyota Rav4 EV. Solgt
3,9kw solceller på taket.

Tesla91

Er dnb sin rente flytende fra dag 1? Da begynner den nok raskt å peke oppover...

Tok heldigvis Santander på det "lille" jeg har valgt å låne.. Den er fast i 3 år :-)

morpheos

Ja, DNB sin er flytende fra dag 1, men skal visstnok bare justeres etter innkjøpsrenten til DNB. Santander sin er fast i 3 år, og deretter er den "normal" - i følge selger da visstnok 3 - 3,5 eller deromkring

Ganrak

Renta til DNB er subsidiert av Tesla, altså vil den ikke stige noe mer enn hvilken som helst annen rente på billån i DNB.
Tesla X90D 2017
Mercedes B-Electric

nivve

Jeg tok DnB, og låner opp 100% til 0,25 %. Deretter setter jeg en halv mill. i aksjer som stiger mer enn 0,25 % i året. Hvis styringsrenta (som lånet følger) mot formodning skulle gå opp ti ganger (den har aldri i historien gått opp mer enn 0,25% på en gang), til 2,75 %, kan jeg vel vurdere å bruke noe av avkastningen på aksjene til å betale ned lånet litt.

Uansett hvor mye penger du har, forstår jeg ikke helt hvordan noen heller bruker 900.000,- +- av egenkapitalen sin (som kunne vært investert - eller til og med stått på en sparekonto til 1% rente, og likevel vært et bedre alternativ) enn å låne opp maks med en slik rente.

Mitt aksjefond har gått opp 17 % det siste halvåret. 17% av 900.000,- på 6 mnd? Do the math.. om jeg hadde brukt 900.000 og tatt opp 0 i lån i stedet, hadde jeg spart 0,25 % (2250 kr) i stedet for å ha hatt 17 % (153.000,-) i avkastning.

Kan en økonom rette på meg her, hvis resonnementet er helt borti natta feil?

Epleskreller

Økonomien blir ikke like bra om aksjefondet faller. Ikke selvklart at det stiger. Skulle renta stige, blir det også bedre å ha penger på bok osv.

Men enig i at man bør låne mest mulig med dagens betingelser.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

morpheos

Enig i at risikoen ikke er så stor - men lånet følger vel pengemarkedsrenten (som normalt ligger en del over styringsrenten og som kan endres oftere)?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA