Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Utrolig lav rente?

Startet av Lokführer, søndag 14. mai 2017, klokken 07:36

« forrige - neste »

krister461

Sitat fra: nivve på tirsdag 13. juni 2017, klokken 00:04
Kan en økonom rette på meg her, hvis resonnementet er helt borti natta feil?
Trenger vel ikke være økonom for dette? Med en så godt subsidiert rente som dette så er det lurt å låne mest mulig lengst mulig. Egenkapitalen kan man da velge å benytte andre steder der man får mer igjen for den. Det tryggeste valget er nok en høyrentekonto. Disse gir p.t. ca. 2% effektiv rente, og med 0,5% effektiv rente på lån har man i praksis en 1,5% profitt på egenkapitalen.

Evt. kan man sette egenkapitalen et sted man får mer enn 2% avkastning. Bruker man den til å betale ned på huslån eller andre billån sparer man mer, men det blir fort vanskeligere å få ut igjen pengene om man skulle ha behov for det.

Går man for aksjefond, aksjer, eller andre investeringsvalg er potensiale for avkastning selvsagt større, men det samme er risikoen. Så der må hver enkelt vurdere dette selv. :)

nivve

Takk Krister, da har jeg forstått det riktig :)

Jeg snakket med rådgiveren i DnB som har ansvar for Tesla-lånene, og han sa at lånet følger styringsrenten, og at det var ingen grunn til at lånet skulle stige mye på mange år. Det kom uansett til å bli det billigste lånet å ha, siden alle andre lån justeres opp med samme %.

Risikoen er dog veldig lav ved å ha EK på f.eks. høyrentekonto, da er det jo bare å overføre til lånet den dagen effektiv rente på billånet mot formodning skulle forbigå sparekontoen.

Saberhagen

Noen som har fått signert lånedokumentene sine? Lånet mitt ble bekreftet dagen etter vi sendte inn søknad, men kom på her om dagen at jeg ikke har signert lånepapirene mine enda.. Eller gjøres det den dagen jeg skal hente ut bilen?

Ganrak

Det gjøres dagen før du får bilen. Får melding om å signere med Bankid
Tesla X90D 2017
Mercedes B-Electric

cirys1

Sitat fra: nivve på tirsdag 13. juni 2017, klokken 00:04
Jeg tok DnB, og låner opp 100% til 0,25 %.

Man får vell ikke 0.25% ved 100% finansiering?? Eller har jeg missforstått noe?
Forstod det slik at jeg fikk høyere rente jo mindre EK, ble 0,59% med 200k EK.

morpheos

Nominell rente er 0,25 % selv ved 100 % finansiering, effektiv rente er vel mer 0,47 % eller noe sånt.

Saberhagen

Sitat fra: Ganrak på tirsdag 13. juni 2017, klokken 18:01
Det gjøres dagen før du får bilen. Får melding om å signere med Bankid

Når får man lånepapirene da? Dagen man henter bilen?

Rico



Ganrak

Tesla delivery sa til meg at de kom til å bli sendt til meg dagen før henting. Får sms-varsel om å logge inn hos DnB med BankID og signere.
Tesla X90D 2017
Mercedes B-Electric

Saberhagen

Jeg har lån via Santander.. Mon tro om de gjør det på en annen måte?

morpheos

Sitat fra: Saberhagen på torsdag 15. juni 2017, klokken 00:01
Jeg har lån via Santander.. Mon tro om de gjør det på en annen måte?

Santander har fast rente i tre år, deretter går den opp til "normal" rente.


Ganrak

Sitat fra: Saberhagen på torsdag 15. juni 2017, klokken 00:01
Jeg har lån via Santander.. Mon tro om de gjør det på en annen måte?

Ja, kan godt hende de har andre rutiner
Tesla X90D 2017
Mercedes B-Electric

nivve

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 13. juni 2017, klokken 19:54
Sitat fra: nivve på tirsdag 13. juni 2017, klokken 00:04
Jeg tok DnB, og låner opp 100% til 0,25 %.

Man får vell ikke 0.25% ved 100% finansiering?? Eller har jeg missforstått noe?
Forstod det slik at jeg fikk høyere rente jo mindre EK, ble 0,59% med 200k EK.

Normalt får man lavere rente desto mer EK man bruker, men i dette tilfellet blir det faktisk -lavere- effektiv rente desto mindre EK man bruker (ganske utrolig, egentlig - luksusfellen neste?).

Jeg låner 920k av 920k på bilen min over 10 år. All egenkapitalen får enten stå på en høyrentekonto (2%) eller settes i aksjefondet, som har gått +17,9% det siste året.

It just makes sense. De med 1 million på konto, som casher ut en bil nå, taper faktisk minimum 1,5 % av de pengene for hvert år som går (forskjellen mellom bilrente og høyrente sparekonto):

1.000.000,- og 0,54 % effektiv rente:
5400 kr i renter og gebyrer første år

1.000.000,- stående på høyrentekonto (f.eks. Santander, som tilbyr 1,95%):
19.500 kr i innskuddsrente første år

Netto tap: 14.100 kr første år. Enkelt regnet, rundt 100.000 kr over låneperioden i tap hvis man casher ut bilen.

For 100.000,- kunne man ha valgt f.eks. en 90D i stedet for en 75D. Eller tatt alt utstyr på en 75D.

Igjen: Correct me if I'm wrong. Vil gjerne høre fra noen som enten låner veldig lite, eller har cashet ut hele bilen. Hvorfor gjør dere dette?

Torstein

Kilde Santander høyrente: https://www.santanderconsumer.no/sparing/priser-og-betingelser/

Ganrak

Jeg låner alt utenom det depositumet jeg var nødt til å betale. Pengene jeg tenkte å bruke som egenkapital bruker jeg til å betale ned annen gjeld. Vurderer eventuelt å bruke det som egenkapital til hytte isteden. Når lånet er så gunstig, så er det til og med bedre enn boliglånet. I tillegg er det strengere egenkapitalkrav på kjøp av bolig og hytte, så derfor vil jeg beholde handlingsrommet mitt ved å låne max på bilen.

Luksusfellen havner en vel i om en kjøper bilen uten å ha råd i utgangspunktet.. ikke om en velger å disponere midlene noe annerledes.
Tesla X90D 2017
Mercedes B-Electric

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA